تحلیلگران سیاسی بر این باورند که رئیس جمهور منتخب آمریکا احتمالا قطعنامه شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را لغو خواهد کرد.

ترامپ احتمالا قطعنامه ضد اسرائیلی شورای امنیت را لغو خواهد کرد

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از تسنیم؛ در حالی که دولت باراک اوباما به قطعنامه اخیر  شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی کرانه باختری رای ممتنع داده و آن را وتو نکرده است، تحلیلگران سیاسی معتقدند که دولت ترامپ احتمالا این قطعنامه را لغو خواهد کرد.

پس از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت که با ۱۴ رای موافق بدون رای مخالف بوده است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دستور بازنگری روابط اسرائیل و سازمان ملل را صادر کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا روز یکشنبه در واکنش به این اقدام شورای امنیت، گفت: اقدام شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه ای که شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری را محکوم می کند، موجب دشوارتر شدن مذاکرات برای برقراری صلح در خاورمیانه خواهد شد.

ترامپ افزود: شکست بزرگ برای اسرائیل و سازمان ملل که مذاکره برای صلح را دشوارتر خواهد کرد.

دونالد ترامپ پیش از این نیز در واکنش به رای شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی با انتشار توییتی تاکید کرد: همه چیز پس از ۲۰ ژانویه متفاوت خواهد بود.

محمد اسد عواوی استاد تاریخ و مسائل فلسطین در یکی از دانشگاه های بیت المقدس در این باره گفت: اظهارات ترامپ نشان می دهد که وی احتمالا این قطعنامه را لغو خواهد کرد. ترامپ سعی می کند تا تنش ایجاد شده به خاطر موضع آمریکا را آرام کند، پس از رئیس جمهور شدن ترامپ همه چیز تغییر خواهد کرد و این قطعنامه نیز لغو می شود.

وی در ادامه افزود: فلسطینی ها باید برای اجرای نهایی این قطعنامه، روابط خود با مسکو را تقویت کنند چرا که نقش روسیه در منطقه رو به افزایش است، فلسطینی ها باید روابط خود با سایر کشورهای عربی را نیز توسعه دهند. فلسطینی ها اکنون باید برای حمایت از منافع ملی خود متحد شوند.

مصطفی برغوثی دبیر کل حزب ملی فلسطین نیز در سخنانی گفت: واشنگتن بارها قطعنامه های شورای امنیت را در حمایت از اسرائیل، وتو کرده و ترامپ نیز احتمالا همین سیاست را دنبال خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: زمانی که ترامپ به قدرت برسد، شاهد نقض قوانین بین المللی خواهیم بود و اسرائیل سایر اراضی را نیز به خاک خود ملحق خواهد کرد. من مطمئن هستم که ترامپ قاطعانه این قطعنامه را وتو خواهد کرد.

این تحلیلگر سیاسی اظهار داشت: ریاست جمهوری ترامپ یک دوره آسان و بی دردسر برای صلح در خاورمیانه نخواهد بود، چرا که ترامپ بارها سیاست خارجی دولت اوباما را مورد نقد قرار داده و با رهبران مختلف از جمله رهبران خاورمیانه گفتگو کرده است، حتی قبل از به قدرت رسیدن.
وی تاکید کرد: اگر این قطعنامه اجرا نشود، فلسطینی ها باید واکنش نشان دهند، حتی اگر شده با طرح شکایت در دادگاه بین المللی کیفری.

دان آربل تحلیلگر سیاسی مرکز سیاست خاورمیانه در موسسه بروکینگز نیز در این باره تاکید کرد: اسرائیل تا زمانی که ترامپ به قدرت نرسیده، اقدامات مهمی را انجام نخواهد داد و منتظر ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا خواهد بود تا حمایت وی را جلب نماید. به نظر من اسرائیل به شهرک سازی ادامه خواهد داد و سعی خواهد کرد تا نشان دهد قطعنامه اخیر شورای امنیت تاثیری بر سیاست واقعی شهرک سازی تل آویو نخواهد داشت.

وی افزود: من فکر می کنم اسرائیل منتظر ریاست جمهوری ترامپ است تا شهرک سازی خود را مجددا آغاز کند.

بیش از ۵۰۰ هزار صهیونیست در شهرک های شرق بیت المقدس و کرانه باختری زندگی می کنند، مناطقی که توسط اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ میلادی اشغال شده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل اخیرا قطعنامه‌ای که خواستار پایان دادن به شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی است را به تصویب رساندند.

آمریکا تنها عضو شورای امنیت بود که به قطعنامه ضد شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی رأی ممتنع داد. ۱۴ عضو دیگر به این قطعنامه رأی موافق دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.