رشت- معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه انواع و اقسام روش ها در راستای کاهش غرق شدگان وجود دارد، گفت: متاسفانه هنوز به مردم یاد نداده ایم که چگونه شنا کنند.

هنوز به مردم یاد نداده ایم چگونه شنا کنند!

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان ظهر سه شنبه در همایش منطقه ای پیشگیری از موارد غرق شدگی با اشاره به اینکه موارد پیشگیری فقط مختص به طرح های سالم سازی دریا نیست گفت: متاسفانه بحث غرق شدگی یک حادثه غیر عمدی است و گاها در مکان های خاص انجام می گیرد و هدف غایی این است که کسانی که در هر منطقه شنا می کنند آسیب نبینند.

دکترعلی داوودی کیا کلایه با بیان اینکه در همه کشورها دسترسی به سواحل محدود است، خاطر نشان کرد: استان های سواحل شمالی ۹۰۰ کیلومتر ساحل دارند و مردم ۶۰۰ کیلومتر از سواحل را استفاده می کنند، لذا باید استانداردهای مناطق ساحلی در ارائه خدمات به غرق شدگان و طراحی برنامه مداخله ای رعایت شود.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد غرق شدگان گیلانی ها در ساحل نیست افزود: طرح های سالم سازی دریا از اوایل خرداد تا اوایل مهر ماه است در حالیکه گیلانی ها، اصولا" در رودخانه ها حین ماهیگیری ، برخورد قایق های کوچک و بچه های روستایی در کنار برکه ها  حتی در فصول زمستان غرق می شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در روزهای تعطیل ۲ و نیم میلیون نفر وارد استان گیلان می شوند و از سواحل و حاشیه رودخانه ها استفاده می کنند، اظهار داشت : از آنجاییکه تنها ۸ دقیقه زمان برای نجات یک غرق شده وجود دارد لذا باید سرعت عمل امدادگران هلال احمر و اورژانس بسیار ماهرانه و سریع باشد.

وی گفت: متاسفانه در استان گیلان مدیریت سواحل در دست اورژانس نیست و امدادگران هلال احمر و غریق نجات های بومی علی رغم اینکه تمام توانشان را می گذارند کفاف خدمات رسانی به غرق شدگان در مناطق خارج از طرح را ندارند و باید برای این امر تدبیر ویژه ای اندیشیده شود .

داوودی با بیان اینکه ابتدا باید آمار درستی از غرق شدگان سواحل شمالی داشته باشیم افزود : متاسفانه فقط نزدیک به ۸۰ درصد غرق شوندگی توسط پزشک قانونی ثبت می شود و دست و کم ۲۰ درصد در جایی ثبت نمی شود تا بتوانیم با داده درست برنامه ریزی کنیم.

وی با ذکر این نکته مهم که هزینه یک غرق شده (مستقیم و غیر مستقیم) برای دولت ۱۷ میلیون تومان می باشد افزود: برنامه ریزی مدون در کاهش غرق شوندگان علاوه بر کاهش اثرات روحی و روانی برای بازماندگان نوعی کاهش هزینه در سرانه تولید ناخالص ملی است.

وی با بان اینکه سه موج در استان های شمالی وجود دارد گفت : موج اول از آستارا شروع و تا تالش ادامه دارد، موج دوم از شمال ساحل روسیه به طرف ساحل ما می آید که اصولا با آلودگی و مخاطرات طبیعی همراه است و موج سوم موجی است که در سواحل کشورمان وجود دارد و عامل اصل غرق شدگی است.

داوودی افزود: در هر ۵۰۰  متر نقاط ورودی شنا یک موج خالی داریم که به موج های شکاف دهنده معروفند و در سواحلمان زیر پای شناگران را خالی می کنند.

وی بحث آگاه سازی مردم و خانواده ها در جهت شناخت ورودی نقاطی که دسترسی به دریا دارند را از طریق رادیوی محلی ، تلویزیون و رسانه ها خواستار شد .

داوودی ادامه داد: برنامه آموزش های خاص غریق نجات ها ، بهورزان، گروههای حامیان پیشگیری از غرق شدگی از طریق وزارت بهداشت و درمان الزامی است.

گفتنی است همایش منطقه ای پیشگیری از موارد غرق شدگی ظهر روز سه شنبه ۷ دی ماه ۹۵ با حضور دکتر علی داوودی کیا کلایه معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دکتر علیرضا مغیثی رییس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت و درمان و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجلاس معاونت توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.