وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اخراج ۳۵ دیپلمات روسی توسط آمریکا تاکید کرد: آنکارا تمایلی به بازگشت به دوران جنگ سرد ندارد.

چاووش‌اوغلو: آنکارا تمایلی به بازگشت دوران جنگ سرد ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه طی سخنانی با اشاره به تنش‌های دیپلماتیک اخیر بین روسیه و آمریکا اظهار کرد: این تنش‌ها هیچ نتیجه‌ای جز تشدید مشکلات موجود نخواهد داشت.

چاووش‌اوغلو در آنتالیا و در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد که چنین تنشی میان بازیگران جهانی نه تنها برای این کشور بلکه برای منطقه نیز نتیجه خوبی ندارد.

روابط دیپلماتیک میان این دو قدرت جهانی پس از آنکه ۳۵ دیپلمات روسی از سوی آمریکا در روز پنجشنبه اخراج شدند و به آنها و خانواده‌هایشان برای خروج از کشور ۷۲ ساعت فرصت داده شد به شدت تیره و تار شده است.

چاووش‌اوغلو در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: ما تمایلی به بازگشت به دوران جنگ سرد نداریم و در حال حاضر مشکلات بسیار عمیقی در سراسر جهان وجود دارد و این مشکلات باید از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین به آتش‌بس سراسری در سوریه با میانجی‌گری روسیه و ترکیه اشاره کرد که از نیمه شب ۳۰ دسامبر در این کشور آغاز شد.

چاووش‌اوغلو در این باره توضیح داد: اجرای آتش‌بس و روند سیاسی برنامه ریزی شده پس از آن هر دو بسیار مهم و پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود.

وی در ادامه از تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور روسیه و ترکیه در روز پنجشنبه خبر داد که طی آن درباره نشست آتی آستانه که قرار است در آن نمایندگان دولت سوریه و مخالفان تحت هدایت ترکیه و روسیه گفت‌وگو کنند، صحبت شد.

چاووش‌اوغلو در این باره افزود، وی و همتای روسی‌اش برای برقراری نشست آستانه و هماهنگی‌های آن در تماس هستند. نشست آستانه در قزاقستان بخشی از اقدامات اخیر ترکیه و روسیه برای آغاز روند سیاسی در سوریه است.

وزیر خارجه ترکیه فاش کرد که کشورها و گروه‌هایی هستند که در تلاش برای نقض آتش‌بس جاری برای بحرانی کردند اوضاع سوریه هستند و کشورش این مساله را به خوبی می‌داند.

چاووش اوغلو تاکید کرد، کشورش از گروه‌هایی که حامی راه حل نظامی هستند حمایت نکرده است و تنها به دنبال راه حل سیاسی است و هیچ کشوری مثل ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت نمی‌کند.

وی افزود: ما راهکاری برای سوریه تحت نظارت اردوغان ارائه کردیم و در این چارچوب با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مذاکره داشتیم. ما بعد با سرگئی لاوروف تماس تلفنی داشتیم. همچنین ظرف سه روز با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بیش از ۲۰ تماس تلفنی داشتیم.

چاووش اوغلو همچنین گفت: ترکیه به مبارزه با پ. ک. ک و شاخه‌های سوری تا پایان می‌جنگد و سر سوزنی از این مساله کوتاه نمی‌آید.

وی مخالفت کشورش را با مشارکت یگان‌های مدافع خلق کرد در مذاکرات صلح سوریه در آستانه اعلام کرد و در عین حال مشارکت آمریکا را خواستار شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه ادامه داد، ما به روسیه ابلاغ کردیم که یگان‌های مدافع خلق کرد تشکیلاتی تروریستی هستند و نباید در مذاکرات آستانه مشارکت کنند.

چاووش اوغلو افزود: حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق کرد اگر سلاح را زمین بگذارند و تمامیت ارضی سوریه ار تایید کنند می‌توانند در چارچوب راه حل فراگیر قرار بگیرند.

وی درباره عملیات سپر فرات نیز تاکید کرد، این عملیات در چارچوب حمایت از شهرهای ترکیه در جنوب در برابر خمپاره‌هایی است که از سمت سوریه شلیک می‌شود و در حمایت از ارتش آزاد سوریه است چراکه داعش ترکیه هدف قرار می‌دهد.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد، دولت توانست پایه‌های کشور را از طریق حمایت ملت از آن در برابر چالش‌های اقتصادی و گروه‌های تروریستی محکم سازد.

وی ادامه داد: ما بعد دیگری از سازمان گولن را دیده‌ایم آنها سفیر روسیه در ترکیه را کشتند اما این مساله تنها عزم و مقاومت ما را زیاد می‌کند. ترکیه به مبارزه با تروریست‌ها و نابودی آنها ادامه می‌دهد. ما به جهان ثابت خواهیم کرد که سلطان محمد فاتح فصلی را بست و فصلی جدید را باز کرد. ما نیز اگر مجبور شویم فصلی را می‌بندیم و فصل دیگری باز می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم این ملت را تقسیم کنند.
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.