سنگر- طرح تحقیقاتی پرورش با هم ماهی خاویاری در قفس و کپور ماهیان در استخرهای خاکی با حضور استاندار گیلان در موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر در سنگر به بهره  برداری رسید.

طرح بین المللی شیلات در گیلان افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمدعلی نجفی با اشاره به وجود چند هزار هکتار استخرهای خاکی پرورش ماهی در گیلان گفت: بخش عمده ای از استخرهای کپور ماهیان بدلیل دارا بودن عمق و مساحت کافی دارای شرایط لازم برای نصب قفس می‌باشند، که با برنامه‌ریزی مناسب و تامین امکانات لازم در اینگونه از استخرهای خاکی همزمان با پرورش کپور ماهیان می‌تواند به پرورش به ماهیان خاویاری در قفس اقدام کرد.

وی با اشاره به سفر ریاست محترم جمهوری به استان و تاکید ایشان مبنی بر اهمیت پرورش ماهی در قفس در دنیا خاطر نشان کرد: اگرچه در سفر دکتر روحانی تولید ۱۰ هزارتن ماهی در قفس است در تلاشیم در مدت ۲ سال از ۱۲ هزار تن ماهی پرورش یافته در قفس بهره برداری کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه در روش پرورش همزمان ماهی خاویاری در قفس در استخرهای کپور ماهیان به علت عدم نیاز به زمین یا مصرف آب، میزان سرمایه‌گذاری اولیه پایین است،تصریح کرد: با اجرای این طرح در استخرهای خاکی دوره پرورش در قفس کوتاهتر می شود و سختی های کار در دریای متلاطم را هم ندارد.

رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر نیز، با بیان اینکه در این طرح پرورش فیل ماهی در قفس همراه با پرورش کپور ماهیان مورد بررسی قرار گرفت گفت: برای این کار ۴ دستگاه قفس شناور در داخل استخر خاکی به مساحت ۲ هکتار مستقر شد و  فیل ماهی همراه با ماهیان گرمابی کپور معمولی، فیتو فاگ، بیگ هد و آمور به مدت ۵ ماه پرورش داده شد.

علی یزدانی با اشاره به اینکه در زمان کنونی برای احداث مزارع پرورش ماهیان خاویاری به طور میانگین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه اولیه به ازای هر تن تولید گوشت مورد نیاز است، افزود: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد هزینه پرورش ماهیان خاویاری در قفس در منابع آب های داخلی کمتر از ۵۰ درصد رقم مذکور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.