اهواز -همایش و کارگاه آموزشی طرح شناسه دار کردن انبارها، سردخانه‌ها، سیلوها و مراکز نگهداری کالا با موضوع آئین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجتمع فرهنگی فجر اهواز و با حضور استانهای اصفهان، بوشهر، چهار محال و بختیاری و کهگلویه و بویر احمد برگزار شد.

همایش منطقه ای مبارزه با قاچاق کالا در اهواز برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالقاسم کوره چینی معاون امور اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان خوزستان در این کارگاه که با حضور مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیئت مدیره انجمن شرکت های صنعت پخش ایران، دبیران کمیسیون های مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانهای اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد و معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان برگزار شد گفت: براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آئین نامه اجرایی ماده ۵ دولت ملکف است که سامانه های نرم افزاری را به منظور جلوگیری از قاچاق کالا را راه‌اندازی نماید.

ابوالقاسم کوره چینی ادامه داد: در قانون ماده ۶، هشت سامانه را برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز را مطرح کرده که سه سامانه برعهده‌ی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که یکی از این سامانه‌ها که در این کارگاه آموزشی که به نام سامانه جامع شناسنامه دار کردن انبارها که ایجاد راه‌اندازی و بهره برداری این طرح به عهده این وزارت محول شده است. وی افزود: در این سامانه، استانهای کشور را به ۶ منطقه تقسیم بندی کردند که استان خوزستان جزء منطقه ۵ بوده که امروز میزبان ۴ استان، اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و کهگلویه و بویر احمد این منطقه هستیم. وی عنوان کرد: در این همایش که با حضور مسئولان ذیربط وزارتی در دو کارگاه صبح و عصر کیفیت استفاده از نرم افزار سامانه شناسنامه دار کردن انبارها، سردخانه‌ها، سیلوها و مراکز نگهداری کالا و را به نمایندگان سازمانهای استانی منطقه ۵ وزارت صنعت، معدن و تجارت آموزش می دهند.

معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به آینده عملکرد این سامانه ها تصریح کرد: اگر این سامانه های راه اندازی شوند شاهد یک تحولی نو در عرصه مبارزه با قاچاق کالا خواهیم بود. ابوالقاسم کوره چینی در پایان خاطرنشان شد: عملکرد ۹ ماهه امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان  مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه کالا ۴/۵ برابر افزایش پیدا کرده که این نشان دهنده فعالیت مستمر این سازمان در مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

قدرت الله دهقان معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان نیز در این همایش پدیده قاچاق را از جمله موانع رشد اقتصاد در کشور خواند و گفت : به منظور جلوگیری از ایجاد پدیده قاچاق می بایست شرکت های صنعتی و واحدهای تولیدی برای جلوگیری از تضرر، کالای مورد نیاز مردم را با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار دهند و همچنین ورود کالای با کیفیت به کشور می بایست از طریق مبادی رسمی و قانونی انجام گیرد تا شاهد رشد اقتصادی در کشور باشیم.

دهقان افزود: خوشبختانه به رغم تلاش های گسترده در راستای مبارزه با قاچاق از رقم ۳۵ میلیارد دلار ورود کالای قاچاق به کشور در سال به رقم ۱۴ میلیارد دلار رسیده ایم که این رقم نیز رقمی بالا می باشد و می بایست در جهت کاهش آن تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی با اشاره به اجرای سیاست های مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور تصریح کرد: اگر در راستای اجرای سیاستهای مبارزه با قاچاق همت و اندیشه را به کار گیریم و مشروط به این فعالیت کنیم که کالای مورد نیاز و ارزانتر و با کیفیت در کشور تولید کنیم هم واحدهای صنعتی رونق پیدا خواهند کرد هم اقتصاد کشور پویاترخواهد شد. قدرت اله دهقان تقویت مرزنشینان و رونق اقتصادی آنها را به منظور کنترل قاچاق در مبادی مرزی خواستار شد و گفت : فراهم نمودن خدمات مورد نیاز مرزنشینان و رعایت حقوق و قوانین مرزنشینان برای رونق اقتصادی الزامی است و می بایست مناطق مرزی محور توسعه اقتصادی باشند.

دکتر عباس تابش مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش ضمن گرامی داشت سالروز ۹ دی ماه اظهار داشت: سامانه جامع شناسه دار کردن انبارها و سردخانه ها یکی از سامانه های دهگانه وزارت صنعت، معدن وتجارت بوده یکی از اقدامات در این راستا شناسایی شبکه های توزیع و شفاف سازی این شبکه ها است که ما را در شناسایی کالاهایی که خارج از شبکه عرض می شود کمک می کند. دکتر عباس تا

بش برندسازی را یکی از شیوه های توجه به شفاف سازی و کیفیت کالای داخلی عنوان کرد و گفت : می بایست زمینه ایجاد تولیدات داخلی برای برند سازی فراهم شود. تا در سطح صادراتی برای رقابت با محصولات خارجی و در سطح داخلی جهت تامین کالای مورد نیاز و با کیفیت برای مردم بپردازیم.

وی افزود: اگر اعتماد به کالای داخلی را فرهنگ سازی نماییم و این اعتماد را به بدنه مصرف انتقال دهیم، رغبت مصرف کالای خارجی در کشور کاهش می یابد. که به همین منظور یکی از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا استفاده از فروشگاههای زنجیره ای است.

دکتر تابش ادامه داد: ۱۰ سامانه در قالب سامانه تجارت تدوین گردیده که هدایت کالا از مبداء تا مصرف را رصد می نماید. وی با اشاره به اجرای طرح شناسه دار کردن کالا و ایجاد کد رهگیری کالا تصریح کرد: تاکنون فاز اول اجرای این طرح در ۲۱ استان کشور اجرا شده و فاز دوم آن که رصد کالاهای موجود در شبکه است نیز در حال عملیاتی شدن است.

دکتر عباس تابش با بیان اینکه دولت مکلف به اجرای طرح شناسه دار کردن مبادی و مقاصد کالا است اظهار کرد: رصد گردش کالا و دسترسی به آمار و موجودی کالاها، شفافیت اطلاعاتی به منظور کاهش هزینه های تمام شده، تحکیم جایگاه بخش بازرگانی و کمک به راه اندازی پنجره واحد از جمله مزایای اجرایی این طرح می باشد.

مغربی رییس امور آموزش مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این همایش ضمن گرامیداشت ۹ دی ماه و اربعین شهدای حله تصریح کرد: نگاه به تعریف قاچاق می بایست با نگاهی جدید و با دیدی نرم افزاری و مبتنی بر سامانه باشد که در این خصوص می بایست دیدگاه امنیتی و انتظامی خود را نسبت به قاچاق تغییر دهید.

وی با بیان این که قاچاق یک مسئله ای چند بعدی است عنوان کرد: پدیده قاچاق معضل اقتصادی و معلول عواملی است که در حوزه های فرهنگی اقتصادی و امنیتی اتفاق می افتد و می بایست به منظور کنترل این معضل نگاه امنیتی و انتظامی را کنار گذاشته و با دید مهندسی معکوس و نگاهی نرم افزاری به آن بنگریم.

مهندس مغربی افزود: امنیت اقتصادی، امنیت تجاری، امنیت فرهنگی اجتماعی و امنیت زیستی و سلامتی چهار رکن مهم است که در دیدگاه جدید پدیده قاچاق مورد توجه قرار گرفته است. وی میزان قاچاق کالا در سال ۹۲ را ۲۵ میلیارد دلار در سال در سطح کشور عنوان کرد و با اشاره به اجرای برنامه های جامع مبارزه با قاچاق کالا تصریح کرد: با اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید و تلاش های گسترده در سطح کشور میزان قاچاق کالا کاهش چشمگیر داشته ولی هنوز برای برطرف شدن آن باید تلاش های بیشتری انجام داد.

مغربی به مزایای اجرای این طرح اشاره نمود و گفت : استفاده حداکثری از سامانه الکترونیکی، مداخله حداقلی عوامل انسانی در فرآیندهای اقتصادی و تجاری، شفاف سازی، قابل ردیابی بودن گردش پول و کالا در کشور، مبارزه هدفمند در سطوح مختلف گردش کالا از جمله مزایای آن است.

وی خاطرنشان کرد: پنج راهبرد اصلی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا تعریف شده که شفاف سازی و سالم سازی، گردش کالا و ارز، بهبود و تسریع جریان تجارت قانونی، ساماندهی و کنترل مرزها و مبادی رسمی ورود و خروج، افزایش خطر قاچاق و ارتقاء سطح بخش ظرفیت های فرهنگی این پنج راهبرد است.

وی افزود: تاکنون ۵ برنامه جامع مصوب و ابلاغ شده که پارسال برنامه های مربوط به مبارزه با کالای قاچاق نساجی، دخانی و تلفن همراه مصوب و ابلاغ شده بود و امسال نیز برنامه های مربوط به کالاهای سلامت محور ابلاغ شده است. گفتنی است در ادامه این همایش کارگاه آموزشی نیز در این راستا تشکیل و ضمن تشریح کارکردهای سامانه جامع شناسه دار کردن انبار ها و سرد خانه ها، سیلوها و مراکز نگهداری کالا، حاضرین به پرسش و پاسخ هایی در این خصوص پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.