ایلام- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت: روند بارش ها در سالجاری، نشانگر کاهش منابع آبی است و می طلبد که مردم استان در مصرف آب بی نهایت صرفه جویی کنند.

روند بارش ها از کاهش منابع آبی در ایلام خبر می دهد

ذوالفقار مهدی زاده روز چهارشنبه در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه بارش ها در ایلام به ویژه حوزه شمال استان نسبت به سال قبل و میزان نرمال بارش ها؛ افت بسیار شدیدی داشته است، اظهار داشت: این افت بارش ها طبیعتاً بر روی آب های زیرزمینی و سطحی نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 وی با اشاره به اینکه سال گذشته استان ایلام از نظر بارش ها سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و میزان بارندگی ها از حد نرمال نیز فراتر بود، افزود: بارندگی های مناسب سال گذشته باعث شده است که آب های زیر زمینی استان و سدهایی که به بهره برداری رسیده اند در وضعیت مطلوبی قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با بیان اینکه هم اکنون در سد ایلام بالغ بر ۵۳ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است، بیان داشت: ظرفیت گنجایش سد ایلام ۶۴ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۱۱ میلیون مترمکعب کاهش دارد.

 ذوالفقار مهدی زاده با اشاره به اینکه در سد ایلام بایستی حداقل برای دو سال آب شرب ذخیره داشته باشیم، یادآور شد: باتوجه به کاهش آب سد ایلام، به مردم شهرستان مهران اعلام شده است که حداکثر برای ۶۰ درصد از اراضی قابل کشت شان، آب مورد نیاز تأمین خواهد شد که امید است در این زمینه نهایت همکاری و صرفه جویی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه ظرفیت آبی سد دویرج دهلران در فروردین ماه سالجاری کامل شده و حتی حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب نیز سرریز آب داشته است، خاطرنشان ساخت: ظرفیت مخزن سد دویرج ۲۰۵ میلیون مترمکعب است که در ابتدای سال آبی جاری،  حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره شده است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با اشاره به اینکه امسال حوزه جنوب از بارندگی های خوبی برخوردار بوده است، تصریح کرد: در سد دویرج در حال حاضر تقریباً ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد.

ذوالفقار مهدی زاده با بیان اینکه افزایش حجم آب سد دویرج موجب شده است تا برای تأمین آب زمین های کشاورزی موسیان، دشت اکبر و ...، با کشاورزان قراردادتأمین آب بسته شود، تأکید کرد: بهترین راه برای افزایش بهره وری و مقابله با خشکسالی؛ صرفه جویی در مصرف آب است.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین آب کلیه زمین های دشت عباس و عین خوش از طریق سد کرخه، با کشاورزان این منطقه نیز قرارداد منعقد شده است، گفت: امسال حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی دشت عباس و عین خوش از طریق آب سد کرخه مشروب خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با بیان اینکه در حوزه شمال استان دو پروژه مهم آبی در دست اقدام است، اظهار داشت: سد کنگیر در شهرستان ایوان غرب و سد گلال شهداء در بخش چوار جزء طرح های مهم و در دست اقدام هستند.

ذوالفقار مهدی زاده با اشاره به اینکه عملیات ساخت سد کنگیر به اتمام رسیده و آبگیری شده و سرریز هم داشته است، افزود: به علت کاهش نزولات آسمانی در سالجاری، حجم آب این سد هم اکنون ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه شبکه اصلی، خط انتقال و ایستگاه پمپاژ این سد با حدود ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراء است، بیان داشت: امیدواریم این سد و دیگر فعالیت های عمرانی و جانبی آن تا پایان سالجاری به بهره برداری برسد و حدود دو هزار هکتار از اراضی منطقه را تحت پوشش خود قرار دهد و مشروب سازد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با اشاره به اینکه سد گلال شهداء چوار در حال حاضر۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یادآور شد: هدف از ساخت این سد، تأمین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه بویژه پالایشگاه گاز و پتروشیمی ایلام است.

ذوالفقار مهدی زاده با بیان اینکه برنامه ریزی شده است که این سد تا آبان ماه سال آینده، آبگیری شود، خاطرنشان ساخت: امیدواریم که عملیات اجرایی این سد تا پایان سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی در زمینه تأمین اعتبار مورد نیاز این سد وجود ندارد، تصریح کرد: حجم مخزن سد گلال شهداء چوار حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است و قطعاً نقش بسزایی در تأمین آب صنایع و محیط زیست منطقه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با بیان اینکه تحقق پروژه های عظیم و در دست اقدام وزرات نیرو، نقش بسزایی در توسعه همه جانبه استان خواهند داشت، تأکید کرد: مطالعات احداث سد گدارخوش تکمیل شده و رایزنی ها و پیگیری های لازم برای تصویب نهایی آن و عملیاتی شدن این پروژه مهم در استان، در حال انجام است.

ذوالفقار مهدی زاده با اشاره به اینکه در صورت تأیید طرح و اجرایی شدن پروژه، سد گدارخوش با ظرفیت ۱۵۰ میلیون مترمکعب ساخته خواهد شد، گفت: در صورت محقق شدن این امر مهم و مورد تأکید، بخش عظیمی از اراضی حوزه شمالی استان ایلام از طریق آب این سد مشروب می شوند.

وی با بیان اینکه یکی از فرایندها و پایه های مهم برای سد سازی، تخصیص آب و مطالعه فنی و کارشناسی است، اظهار داشت: برای سد گدارخوش، هم مطالعات به سرانجام رسیده و هم تخصیص آب صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با اشاره به اینکه پروژه سد گدارخوش در مراحل پایانی و در آستانه تصویب است، افزود: امیدواریم با همراهی و همکاری مسئولان وزرات نیرو و با تلاش و رایزنی و پیگیری مسئولان ارشد استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی؛ بتوانیم عملیات اجرایی این طرح بزرگ و تأثیر گذار را در سال ۱۳۹۷ آغاز کنیم.

ذوالفقار مهدی زاده به تخریب ایستگاه پمپاژ آب گدارخوش بر اثر سیل سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: با تدابیری که از سوی وزرات نیرو اندیشیده شده، عملیات بهسازی و نوسازی این ایستگاه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که این ایستگاه نهایتاً تا خردادماه سال آینده به طور کامل تکمیل و اراضی منطقه را مشروب سازد، یادآور شد: با بهره برداری از این ایستگاه، حدود دو هزار و۹۰۰ هکتار از اراضی منطقه تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با اشاره به اینکه مجوز تخصیص آب سد چناره أخذ شده است، خاطرنشان ساخت: برای اجرای این سد به سرمایه گذار خارجی نیاز است که فراخوان لازم در این خصوص داده شده است.

ذوالفقار مهدی زاده با بیان اینکه علاوه بر اعلام فراخوان برای جذب سرمایه گذار خارجی، رایزنی های لازم نیز برای تأمین اعتبار مورد نیاز این سد از طریق بانک توسعه اسلامی در حال انجام است، تصریح کرد: قطعاً سال آینده عملیات اجرایی سد چناره هم آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تخصیص آب سد سیکان نیز مرتفع شده است، تأکید کرد: تلاش خواهد شد تا موانع و مشکلات این سد نیز حل و فصل و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با بیان اینکه مهار روان آب ها و مدیریت مصرف می تواند استان و کشور را در برابر بحران آب و خشکسالی ها بیمه کند، گفت: سد میمه هم اکنون با حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراء است.

ذوالفقار مهدی زاده با اشاره به اینکه اجرای این سد از لحاظ فنی با مشکل مواجه و تأمین و تخصیص اعتبار آن نیز با چالش روبه رو شده بود، اظهار داشت: اعتبار این سد در سالجاری ۲۵۰ میلیارد ریال بوده که تا کنون حدود ۱۸۰ میلیارد آن دریافت شده است و امیدواریم عملیات اجرایی این سد به روال عادی برگردد.

وی با بیان اینکه در استان ایلام سرانه آب در دسترس(  به نسبت کشور) تقریباً دو و نیم برابر است، افزود: در کشور و در طول سال برای هر نفر به طور متوسط یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب در دسترس قرار دارد که این میزان در استان ایلام چهار هزار مترمکعب برای هر نفر است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با اشاره به اینکه مهار و مدیریت آب ها، در سرلوحه برنامه های وزارت نیرو قرار گرفته است، بیان داشت: آب پایه و اساس توسعه استان بوده و خوشبختانه افق تأمین آب مورد نیاز استان کاملاً روشن است.

ذوالفقار مهدی زاده با بیان اینکه پس از ارزیابی ها و بررسی های فنی و کارشناسی، عملیات ساخت سد سازبُن کاملاً متوقف و تعطیل شده است، یادآور شد: هدف از ساخت این سد، تأمین برق مورد نیاز بود که به علت وضعیت ساخت آن و نیز عدم تخصیص و تجمیع آب؛ عملیات اجرایی این سد به سرانجام نرسید و متوقف شد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ صرفه جویی بویژه در مصرف آب باید در جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: روند بارش ها در سالجاری، نشانگر کاهش منابع آبی است و می طلبد که مردم استان در مصرف آب بی نهایت صرفه جویی کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با اشاره به اینکه استان ایلام از نظر وجود چاه های غیر مجاز به نسبت کشور، از بهترین وضعیت برخوردار است، خاطرنشان ساخت: استان ایلام از لحاظ وجود چاه های غیر مجاز، در پایین ترین رده کشور قرار دارد.

ذوالفقار مهدی زاده با بیان اینکه در سطح استان ایلام یک هزار و ۸۰۰  حلقه چاه وجود دارد، اظهار داشت: در سطح استان حدود ۳۷ حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که ۲۵ حلقه از این چاه ها به صورت سطحی و در اعماق حدود پنج متری ایجاد شده اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از این چاه ها که در سطح استان غیر مجاز اعلام شده، در سال ۱۳۵۵ حفر شده اند، افزود: در تلاش هستیم تا از طریق وزرات نیرو برای این تعداد از چاه ها که سابقه طولانی دارند، مجوز لازم را أخذ کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام در پایان با تقدیر از همکاری و همراهی مردم استان ایلام در خصوص رعایت قانون و صرفه جویی در مصرف آب، تأکید کرد: از رسانه های دیداری و شنیداری نیز انتظار می رود که با فرهنگ سازی و بسترسازی مناسب، بیش از پیش زمینه را برای صرفه جویی در مصرف آب فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.