با مطرح شدن حضور دوباره ناو جنگی آمریکا در دریای جنوبی چین، پکن هشدار داد که ارتش این کشور در صورتی که قلمرو و تمامیت ارضی آن در این پهنه آبی از سوی آمریکا تهدید شود به شدت با آن مقابله می کند.

ناو جنگی آمریکا در دریای جنوبی و هشدار جدی چین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، واکنش چین در شرایطی مطرح می شود که آمریکا از تصمیم خود برای افزایش تجهیزات و تسلیحات نظامی اش در دریای جنوبی خبر داده و اعلام کرده که ناوشکن «نیمیتس» را با هفت هزار و ۵۰۰ خدمه و نیرو به دریای جنوبی گسیل می دارد.
امروز چهارشنبه تارنمای «یی سی» چین گزارش کرد که اگر قرار باشد آمریکا در دریای جنوبی تمامیت ارضی پکن را تهدید کند، چین به آن واکنش جدی نشان خواهد داد.
همزمان نشریه «ناوی تایمز» آمریکا و برخی نشریات دیگر این کشور هم گزارش کرده اند که واشنگتن احتمالا علاوه بر حضور این کشتی جنگی، به دنبال استقرار توپخانه های سیار و سامانه های ضد هوایی در دریای جنوبی برای سرنگون کردن موشک هاست.
هنوز به زمان دقیق اجرای این برنامه اشاره ای نشده اما برخی مقام های پنتاگون گفته اند که در محدوده قلمرو دریایی چین هم حضور خواهند یافت و به دنبال استقرار تسلیحات هجومی و دفاعی در دریای جنوبی هستند.
آمریکا پیشتر و در اردیبهشت ماه سالجاری نیز اقدام به اعزام یک ناو جنگی خود به نزدیکی جزایر مصنوعی واقع در دریای چین جنوبی کرد که در آن زمان با اعتراض شدید چین مواجه شد.
«جایو شیائو جو» رئیس مرکز ارتباطات دفاعی چین و آمریکا در آکادمی علوم نظامی ارتش گفت که ارتش آمریکا به دنبال راه هایی برای ورود به دریای جنوبی است.
وی افزود: آنها می خواهند با داشتن توپخانه های سیار امکان واکنش فوری در هر درگیری نظامی را داشته باشند.
تارنمای «یی سی» چین از قول شماری از کارشناسان نیروی دریایی این کشور آورده است که این می تواند خطر رویارویی نظامی دو کشور را به دنبال داشته باشد.
تصمیم آمریکا به اعزام کشتی و ناوشکن «نیمیتس» به دریای جنوبی پس از آن صورت می گیرد که چین به تازگی ناو هواپیمابر «لیائونینگ» خود را با چند ناو دیگر راهی غرب اقیانوس آرام کرد و دیروز (سه شنبه) نیز رسما تایید کرد که این ناو در دریای جنوبی رزمایش جنگی برگزار کرده است.
چین خود را مالک ۹۰ درصد دریای جنوبی می داند و این در حالیست که برخی کشورها از جمله فیلیپین، مالزی، برونئی و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخشی از این دریا را مطرح کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.