ساری- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زبان تبری سالهاست که در معرض خطر قرار گرفته و همت انسان های فرهیخته و دلداده مانع از فروپاشیدن این زبان و فرهنگ شده است.

زبان تبری در معرض خطر قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سیدرضا صالحی امیری صبح پنج شنبه در همایش ملی «نیما، زبان و شعر تبری» در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی نور با اشاره به اینکه ذخایر فرهنگی کشور بیشتر از ذخایر نفتی است، تاکید کرد: امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای انجمن های شعر و ادب در سطح کشور داریم.

وی با بیان اینکه پاسداشت نیما یوشیج این پیام روشن را می ‌رساند که سرزمین علویان ارادت قلبی به اهل ‌بیت(ع)، فرهنگ، تمدن و تاریخ اسلام دارد، خاطرنشان کرد: اوج این دلدادگی را در می توان در تلاش های نیما یوشیج، پدر شعر نو پارسی دید که سال ها در جستجوی راهی برای احیای زبان سرزمین مادری اش بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: سرزمین تبرستان از دیرباز مهد شاعران و نویسندگان بزرگی بوده که با زبان تبری می نوشتند و دیوان اشعار امیر پازواری از آن جمله می باشد.

صالحی امیری مهم ترین کار نیما را سرودن اشعاری به زبان تبری در دفتری به نام روجا خواند و گفت: این دفتر سرشار از ترکیبات و لغات تبری است و می توان آن را فرهنگنامه تبری نامید.

وی اضافه کرد: نیما با بهره گیری از افسانه های کهن و بومی منطقه، زیربنای فکری خود را بر نوآوری در شعر فارسی قوت بخشید و او را علاوه بر پدر شعر نو فارسی باید احیا گر زبان تبری نامید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگ حوزه ای برای گذران اوقات فراغت نیست، افزود: امروز مردم از بد اخلاقی خسته اند و دوران تخریب به پایان رسیده و دوران معرفت و اخلاق آغاز شده است.

صالحی امیری با اشاره به اینکه جامعه امروز بیش از هرزمان دیگری نیازمند احیای فضیلت و اخلاق می باشد، تاکید کرد: انسان ها برای تداوم حیات، نیازمند بازتولید اخلاق و معرفت هستند.

وی با ذکر این نکته که توسعه انسانی در بستر توسعه فرهنگی شکل می گیرد، یادآور شد: امروز بیش از هر زمان دیگری به مقوله انسان و توسعه انسانی نیازمندیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.