کرج-از ابتدای سال ۹۳ باهدف حفاظت از محیط‌زیست برنامه عملیاتی و زمان‌بندی‌شده برای کاهش آلودگی درکلان شهرهای کشور مصوب شد که البرز نیز از آن مستثنا نبود اما باوجوداین برنامه و جلسات مختلف به نظر می‌رسد طرح مقابله با آلودگی هوا دود می‌کند.

طرح مقابله با آلودگی هوا در البرز دود می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، بنا بر گفته خسرو ارتقایی سرپرست معاونت عمرانی استانداری البرز طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر کرج ۵ سال پیش تهیه و مصوب شد و لذا با توجه به تغییرات در میزان آلایندگی‌ها این طرح نیازمند بروز رسانی است.

یک‌میلیون خودرو دود می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز منشا ۶۵ درصد آلودگی هوای این استان را ناشی از منابع متحرک می‌داند و بیان می‌کند: از این میزان ۱۵ درصد مربوط به ترافیک درون‌شهری و ۸۵ درصد ترافیک برون‌شهری است.

حسین محمدی با اشاره به اینکه یک‌میلیون خودرو سواری شخصی، ۱۰۰ هزار خودرو عمومی و ۴۰ هزار خودرو فرسوده و ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده در استان وجود دارد اظهار می‌کند: این خودروها سهم بسزایی در افزایش آلودگی هوای البرز دارند.

وی همچنین سهم صنایع در آلودگی هوای البرز را بیش از ۱۰درصد و سهم صنایع خانگی را نیز بین ۵ الی ۱۵ درصد  عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در این میان سهم نیروگاه منتظر قائم حدود ۱۵ می‌باشد.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر کرج 5 سال پیش تهیه و مصوب شد و لذا با توجه به تغییرات در میزان آلایندگی‌ها این طرح نیازمند بروز رسانی استمحمدی بابیان اینکه در سال ۹۵ حدود ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۲ وضعیت آلودگی بهبودیافته است ادامه داد: دلایل عمده این بهبودی توزیع بنزین یورو ۴ نفت و گاز استاندارد بوده است.

محمدی ادامه می‌دهد: همچنین کاهش ۹۵ درصد مصرف مازوت طی سه سال گذشته را داشتیم که عمده این کاهش مربوط به محدودیت مصرف مازوت در نیروگاه منتظر قائم است.

وی  ادامه می‌دهد: همچنین یکی از محورهای برنامه کاهش آلودگی هوا توسعه و حفظ فضای سبز موجود است که سالانه یک مترمربع به فضای سبز کلان‌شهر کرج باید اضافه شود.

وی همچنین توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و طرح ترافیک و ایجاد محدوده ترافیک و نصب کاتالیزور سواری‌ها و نصب فیلتر بر روی خودروهایی که از نفت و گاز مصرف می‌کنند را ازجمله وظایفی  خواند که طبق برنامه بر عهده وزارت کشور و شهرداری‌ها است.

محمدی نظارت بر مراکز معاینه فنی را از دیگر اقدامات عنوان کرد که شهرداری‌ها با نظارت هر چه بیشتر بر آن بر روی خروجی‌های آن سبب کاهش هر چه بیشتر آلایندگی‌ها شوند.

ضرورت ایجاد مسیر ویژه دوچرخه‌سواری

مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان البرز ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین شهروندان را یکی از راه‌های کاهش آلودگی می‌داند و عنوان می‌کند: شهرداری کرج می‌بایست در خیابان‌های اصلی فضایی برای تردد دوچرخه‌سواران ایجاد کند.

امیر غفرانی بیان می‌کند: از شورای شهر کرج انتظار می‌رود که روز بدون خودرو را در کرج مصوب کنند و امکانات اجرای این طرح نیز از سوی اداره ورزش و جوانان فراهم خواهد شد.

وی می‌گوید: ۱۲۲ سمن زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان استان فعال هستند که عمده فعالیت آن‌ها در خصوص پیشگیری از آلودگی هوا است ازاین‌رو آمادگی کامل برای همکاری‌های بیشتر با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها وجود دارد.

آلودگی هوا یک‌شبه حل نمی‌شود

رئیس پلیس راهور البرز نیز بابیان اینکه آلودگی هوا نتیجه یک فرایند آنی نیست اعتقاد دارد: بر همین اساس نمی‌توان برای آن تصمیم آنی و سریع گرفته شود.
همایون شریفی می‌گوید: سالهاست که مسئولان دستگاه‌های اجرایی در زمینه آلودگی هوا و ترافیک اشتباهات را متوجه یکدیگر دانسته که باید در این زمینه اقدام لازم انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: آلودگی هوا قابل پیش‌بینی است و لذا علاوه بر اینکه جلوی اشتباهات گذشته را باید بگیریم از اکنون برای شرایط سال آینده و مقابله با آلودگی برنامه‌ریزی کنیم.

وی بابیان اینکه از فروردین تا پایان آذرماه سال جاری تعداد ۴ هزار و ۷۹۲ دستگاه خودرو فرسوده در این استان اوراق و از رده خارج‌شده بیان کرد: از این تعداد ۵۰۵ دستگاه تاکسی بوده است که باید این طرح با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی یادآور می‌شود: در همین مدت ۱۹ هزار و ۲۶۹ دستگاه فاقد معاینه فنی و یک هزار و ۹۸ دستگاه خودرو دودزا اعمال قانون شده‌اند.

آموزش‌وپرورش خالی از فرهنگ‌سازی

باوجوداینکه بسیاری از مسوولان در قریب به‌اتفاق جلسات فرهنگ‌سازی و آموزش را راهکار اساسی برای کاهش آلودگی هوا عنوان می‌کنند اما واقعیت این است که کلاس‌های درس دانش آموزان در این استان خالی از هرگونه فرهنگ‌سازی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان البرز بابیان اینکه برنامه‌های آموزشی پیچیده، زمان‌بر و سخت است ولی منجر به تقویت زیرساخت‌ها خواهد شد.

خسرو ساکی اظهار می‌کند: کسب اطلاعات و علوم روز به‌تنهایی منجر به تغییر نگرش و رفتار نمی‌شود چراکه باید عوامل دیگری نیز در این امر دخیل باشد تا نتیجه مطلوبی در برداشته باشند.

وی افزود: برای تغییر رفتار شهروندان نیاز به محتوی داریم که از دستگاه‌های مرتبط با کنترل معضل آلودگی هوا انتظار می‌رود آنچه برای آموزش شهروندان نیاز است در قالب بسته‌ای آموزشی به آموزش‌وپرورش تحویل دهند تا در مدارس مورداستفاده قرار گیرد.

این مسئول اضافه کرد: ضرر و زیانی که آلودگی هوا به فرآیند تعلیم و تربیت وارد می‌کند در بیشتر موارد غیرقابل‌جبران است چراکه منجر به کاهش توانمندی‌های آموزشی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.