سال ۲۰۱۶ نیز در سایه شکست آمریکا در سوریه، ناکامی آن در یمن و عراق، جدایی از ترکیه و عربستان و تلاش برای نزدیکی به مصر پایان یافت. تمام این پرونده ها کافی است تا رؤیای آمریکا در ایجاد خاورمیانه جدید پایان یابد.

وداع آمریکا با سال ۲۰۱۶ و رؤیای خاورمیانه جدید که بر باد رفت

به گزارش "قدس آنلاین"؛ پایگاه تحلیلی-خبری "الوقت" در مقاله ای نوشت: "جان نیکسون" –تحلیلگر سابق دستگاه اطلاعات آمریکا- هنگامی که به نیاز آمریکا به تعامل با طرف های جدید که ممکن است دشمن آن نیز باشد، اعتراف کرد، اشتباه نکرد که در غیر اینصورت، "دونالد ترامپ" –رئیس جمهور جدید این کشور- نخواهد توانست فرصتی را برای ایفای نقش در خاورمیانه بوجود آورد. سخنی که حجم ناکامی آمریکا در سال 2016 و آنچه اوباما برای ترامپ به ارث گذاشته است را به نمایش می گذارد، همانطور که "عاموس یادلین" –مدیر سابق موساد- پس از آزادسازی حلب تأکید که اوباما با این شکست، پرونده شکست های خود در خاورمیانه را کامل کرد.

در موضوع یمن نیز، آمریکا از ارائه هرگونه چشم انداز جدید برای حل بحران در این کشور درمانده و نتوانست به همراه عربستان، به دیدگاه واحدی دست یابد.

ماه دسامبر گذشته میزان ناکامی آمریکا در عراق نمایان شد و "استیفان تاونسند" –فرمانده نیروهای ائتلاف بین المللی- اعلام کرد که عملیات آزادسازی موصل ممکن است دو سال به طول انجامد. موضوعی که تحلیلگران آن را اعتراف پیشاپیش آمریکا به شکست در این زمینه برشمردند و نسبت به خطر اهمال کاری آمریکا در اتمام این عملیات هشدار دادند، به ویژه آنکه طولانی شدن دوره جنگ، تأثیرات فاجعه باری را بر مردم عراق به جای خواهد گذاشت.

اینکه مصر اولین ایستگاه مسافرتی "دونالد ترامپ" خواهد بود و اینکه "عبد الفتاح سیسی" –رئیس جمهور مصر- اولین کسی بود که پیروزی ترامپ را تبریک گفت، نشانگر اشتیاق طرفین به ایجاد روابط خوب، پس از مدت ها تیرگی در دوره ریاست جمهوری اوباماست. مسئولان مصری طی پنچ سال اخیر که این کشور با تنش و بی ثباتی همراه بود، بارها از دخالت های آمریکا در امور سیاسی قاهره شکایت کرده اند و بلکه دولت اوباما را به تضعیف مصر متهم کردند.

در زمینه روابط آمریکا با دوست دیرین خود یعنی عربستان سعودی نیز به ویژه پس از تصویب قانون جاستا در کنگره، تزلزل و آشفتگی در این رابطه و ناتوانی آمریکا در ایجاد توازن میان نگرانی خود از رفتار سیاسی عربستان در قبال پرونده های منطقه و ریسک ورود به نزاع گسترده با شریک اصلی خود در خاورمیانه به وضوح آشکار شد. این درحالی است که عربستان خود یکی از دلایل ناکامی های آمریکا در عراق، سوریه و یمن بوده است.

دولت آمریکا در تقویت روابط خود با ترکیه نیز ناموفق عمل کرده و اکنون می بینیم که آنکارا با پشت کردن کامل به آمریکا در مورد پرونده سوریه به سمت روسیه و ایران آمده است.

بنابراین سال 2016 نیز در سایه شکست آمریکا در سوریه، ناکامی آن در یمن و عراق، جدایی از ترکیه و عربستان و تلاش برای نزدیکی به مصر پایان یافت. تمام این پرونده ها کافی است تا رؤیای آمریکا در ایجاد خاورمیانه جدید پایان یابد و واشنگتن سال 2017 را با بحران دیپلماتیک با روسیه آغاز کند. میان پایان سال 2016 و آغاز سال 2017 صحنه روشنی از سرنوشت سیاهی سیاست خارجی آمریکا در منطقه و جهان با آن روبه رو خواهد بود وجود دارد؛ بنابراین آیا زمان سقوط آمریکا فرا رسیده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.