با مصوبه شورای عالی فضای مجازی، تمامی کانال ها و شبکه های اجتماعی می بایستی نسبت به ثبت و احراز هویت اقدام کنند و تمامی فعالیت های این کانال ها و شبکه های اجتماعی توسط پلیس فتا رصد می شود.

ثبت کانال های تلگرامی از ابلاغ تا اجرا

به گزارش «قدس آنلاین»،  سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ثبت و احراز هویت کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیش از پنج هزار کاربر، خاطر نشان کرد: با توجه به بند اول مصوبه نشست سی و چهارم شورای عالی فضای مجازی (ششم آذر ۹۵) با موضوع «انتشار انبوه محتوا در شبکه‌های اجتماعی و نیز در راستای صیانت از حقوق شهروندی و مالکیت معنوی دارندگان محتوای دیجیتال در فضای مجازی»، لازم است تمامی صاحبان کانال و خدمات مشابه آن در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی فعال در کشور که بیش از پنج هزار عضو و کاربر دارند، نسبت به ثبت در سامانه ' سرآمد و ساماندهی' تعیین شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی‌های www.samandehi.ir و www.saramad.ir اقدام کنند.  


گفتنی است که پیش تر مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرده بود که کانال ها و شبکه های اجتماعی حداکثر تا هفتم بهمن ماه ۹۵فرصت دارند که نسبت به ثبت اقدام کنند در غیر اینصورت، فعالیت کانال‌ها و شبکه های اجتماعی مشابه ثبت نشده غیرقانونی تلقی خواهند شد.  

این در حالی است که سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس فتا، چندی پیش درحاشیه نشست (پی جویی کارآمد و مؤثر جرائم سایبری)، در خصوص فعالیت غیر قانونی کانال ها و شبکه های اجتماعی اظهار کرده بود که،  در تلگرام کانال هایی که مرتکب جرم وتخلف می شوند توسط پلیس فتا رصد می شود و در مسیر فیلترینگ قرار می گیرد. امروزه ۲۰ درصد از جرائم در اینستاگرام اتفاق می افتد که پلیس فتا این مشکلات را نیز برطرف می کند.

وی همچنین در خصوص سایت ها و کانال های تلگرامی در حوزه قمار بازی افزود:  درحال حاضر ۳ هزار و ۳۲۳ سایت و کانال در حوزه قماربازی شناسایی شده اند که ۲۴۸ پرونده قضایی از آنها تشکیل شده و و ۱۸۴ متهم را دستگیر کرده ایم.

وی گفت: علاوه بر این مسئولان تلگرام به دنبال راه‌اندازی ربات‌هایی برای جلوگیری از آپلود فایل‌های مستهجن هستند، علاوه بر این به ایران اعلام کردند که هر کانال مستهجنی که به آنها اعلام کنیم ظرف ۶ ساعت مسدود خواهد شد.

نیازمند عزم همگانی هستیم 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات ورسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال اظهار داشت: مصوبه شورایعالی فضای مجازی، یک مصوبه بسیار خوب است اما در اجرای آن همگان باید کمک کنند و مهمتر از همه، نیازمند یاری خود مردم هستیم.  

اختصاص کد شامد به کانالها 
به گفته موسویان این مرکز کدی به نام «شامد» (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) را به کانال تلگرامی ثبت شد.  
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کد شامد اختصاص داده شده به هر کانال در واقع یک کد یونیک است که کار اعتبارسنجی کانال را انجام می دهد از این رو با این کد، وقتی کاربر روی پروفایل کانال کلیک کند، به سامانه‌ای که تهیه کرده‌ایم، راهنمایی می‌شود و آنجا مشخصات دارنده کانال را مشاهده می کند.  
موسویان ادامه داد: در این صورت حقوق مالکیت معنوی‌ و مادی فردی که زحمتی را در آن کانال می‌کشد، حفظ خواهد شد. 

انتظار استقبال از ثبت کانال های بدون شناسنامه در سامانه 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه انتظار ما استقبال از این طرح است، گفت: مطابق مصوبه شورایعالی فضای مجازی، هویت کسانیکه پنج هزار عضو کاربر در کانالهای خود دارند، الزاما باید ثبت کنند اما کانال‌هایی هم که کمتر از این تعداد عضو دارند، می‌توانند کانال خود را به ثبت برسانند و هیچگونه مانعی برای این کار وجود نخواهد داشت.  

 بیش از دو هزار کانال تاکنون ثبت شده است 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حدود ۱۱ هزار سایت و کانال بالای بیش از ۵ هزار کاربر در کشور وجود دارد، از مراجعه و ثبت دو هزار و ۲۷ کانال بعد از فراخوان و تعیین ضرب الاجل خبر داد.  
موسویان در ادامه همچنین اظهار داشت:‌ در پی این فراخوان بیش از ۴۳۰ صفحه شخصی نیز با مراجعه به سامانه تعیین شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به ثبت کانال خود در سامانه کرده اند.  

همچنین پیش تر از این وی در پاسخ به این سوال که آیا برای این به گفته شما «احراز هویت دارنده کانال» نیازی به استعلام از دستگاه یا ارگان خاصی وجود دارد؟، گفته بود: استعلام خاصی صورت نمی‌گیرد و این کار، فقط یک احراز هویت است و برای این کار هم، ما مشخصات فرد را از سازمان ثبت احوال می‌گیریم و نیز می‌بایست شماره تلفنی را هم که متعلق به خودش است، به ما بدهد تا ما با استعلامی که از اپراتور مربوطه و از طریق دیتابیس آن می‌گیریم، برایمان مشخص شود که شماره تلفنی که کانال را با آن رجیستر کرده، متعلق به خود آن فرد است. همین کفایت می‌کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه های برخط (سایت ها) شامل علمی و فناوری، اقتصادی و مالی، فرهنگی و هنری، سیاسی و اجتماعی و معارف و ادیان را به ترتیب بیشترین سایت ها و کانالهای ثبت شده بعد از فراخوان مراجعه به سامانه عنوان کرد.  
موسویان همچنین بیشترین فعالیت کانالهای ثبت شده در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به ترتیب ارائه خدمات، آموزشی، اطلاع رسانی، خبری، اطلاع رسانی تبلیغاتی و سرگرمی خواند. رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین محتوای تولید شده در فضای مجازی را برای رده های سنی به ترتیب بزرگسالان، جوانان، نوجوانان و کودکان برشمرد.  

همچنین در این راستا، چندی پیش محمود واعظی وزیر ارتباطات از برنامه ساماندهی محتوای شبکه‌های مجازی توسط وزارت فرهنگ و شورای عالی فضای مجازی خبر داد.

وی با بیان اینکه همه تلاش خود را برای مسدود شدن کانال‌های مستهجن تلگرام بکار می‌بریم گفت: برای مسدود کردن کانال‌ها چندین روش داریم که تاکنون تعداد زیادی از کانال‌ها نیز مسدود شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.