رشتخوار -رئیس شورای اسلامی نوق گفت: درچندسال اخیر با برداشت های بی رویه منابع آبی شهرستان رشتخوار خصوصاروستای نوق منجربه خشک شدن ۱۱ قنات موجود در این روستا شده و بیکاری و نبود آب باعث افزایش آهنگ مهاجرت از این روستای تاریخی شده است.

محمود فتحی در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین  با اشاره به این که سد خاکی شهید حسینی در بالا دست این روستا بدلیل کاهش باندگی سال جاری  خشک شده است گفت: حال  روستای تاریخی وسرسبز و به قولی بهشت رشتخوار که روزگاری یازده رشته قنات پرآب داشت خشک وباغات سرسبز و اشجار آن ازبین رفته است که این روند موجب نگرانی ساکنان این روستا شده است. ‌

رئیس شورای اسلامی نوق خاطر نشان کرد: ماندن در روستای بدون آب وکشاورزی غیرممکن ومحال شده است.

وی از دولتمردان و نماینده رشتخوار و خواف در مجلس  خواست: با سیاســت گذاری های مبتنی بر نظرات کارشناســی، راهبردها و برنامه های عملیاتی برای اصلاح الگوی کشــت، تفکیک آب شرب از دیگر مصارف و...آوردن امکانات رفاهی و فراهم کردن زیر ساخت ها آهنگ مهاجرت را از این روستا کند کنند.

فتحی خواستار رفع مشکل دریافت شبکه های دیجیتالی تلویزیون و صدا وسیما، در این  روستا گردید و گفت: اهالی نمی توانند بدرستی شبکه ها رادیویی و تلویزیونی را دریافت کنند.

وی گفت:حدود ۷۰ خانواراهالی درسمت توسعه روستا نوق هم ازخط تلفن ثابت محرومند که باید این مشکل مرتفع شود.

وی همچنین خواستار جبران خسارات خشکسالی وسرمازدگی به  کشاورزان  نوق شد و گفت:به علت نبود آب در سا ل جاری کشاورزان مجبور شدند محصول زعفران خودراباتانکرآبیاری کنند که سرماو یخبدان سال جاری میلیار د ها تومان به این قشر خسارت زد ولی از جبران آن خبری نیست.

رییس شوای اسلامی نوق  با اشاره به این که مظهرفرهنگ؛ وکهن ترین الگوی توسعه پایدار و کهن ترین مدیریت مهندسی اب درایران قنات بوده خاطر نشان کرد: روستای تاریخی نوق با ۱۱ پارچه ورشته قنات هیچ اعتباری جهت لایه روبی ومرمت واحیاء از سوی دولت  اختصاص داده نشده وعدم توجه به این مظهرفرهنگ خشک شدن ونابودی و ازبین رفتن قنوات رادرپی داشته است.

گفتنی است روستای نوق با جمعیتی حدود ۶۰۰۰ نفر، روستایی خوش آب و هوا در شمال شرقی شهرستان رشتخوار بوده که بقعه متبرکه امامزاده میرقوام الدین(ع) در این روستا واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.