معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت گفت: موسسه محکم در مقایسه با موسساتی مانند «ای بی» و «اتیسم» کمک‌های بسیار کمی را از خیرین جمع آوری کرده است که این به دلیل عدم شناخت مردم از این موسسه است.

«موسسه محکم» یکی از دغدغه های وزارت بهداشت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سید محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، در جلسه مشترک با مسئولان موسسه محکم  گفت: حوزه فعالیت موسسه محکم که حمایت از کودکان با ناهنجاری های مادرزادی است یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت است.

ایازی در ادامه بیان کرد: بسیاری از مردم در سراسر کشور با بیماری های مادرزادی مواجه هستند که با توجه به اینکه  بیشتر این بیماران در نقاط محروم و دور افتاده هستند باید خدمات درمانی مطلوبی به آن‌ها داده شود.

وی افزود: اگر فعالیت‌ها در حوزهایی که موسسه محکم ورود پیدا کرده است توسعه پیدا کند مشارکت‌های مردمی نیز بیشتر خواهد شد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، تصریح کرد: توسعه موسسه محکم در کل کشور را حمایت می‌کنیم، موسسه محکم باید دامنه فعالیت خود را گسترش دهد و فقط محدود به تهران و استان‌های همجوار نباشد.

وی با اشاره به اینکه موسسه محکم خوب به مردم معرفی نشده، تاکید کرد: با معرفی این موسسه مردم انگیزه زیادی برای کمک به پیدا می‌کنند اما چون شناختی از این موسسه ندارند کمک زیادی هم انجام نمی‌شود.

ایازی افزود: موسسه محکم در مقایسه با موسساتی مانند «ای بی» و «اتیسم» کمک های بسیار کمی را از خیرین جمع آوری کرده است که این به دلیل عدم شناخت مردم از این موسسه است.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی در این حوزه بسیار مهم است و مادرانی که باردار هستند حتما باید اقدامات کنترلی را در دوران بارداری انجام دهد تا کودکان سالمی را به دنیا آورند.

ایازی بیان کرد:  دلیل ایجاد معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت و درمان این بود که زمینه کار خیر را در مدیرت نظام سلامت توسعه دهیم.

ایازی در مورد نقش نهادینه کردن حوزه امور اجتماعی در ارتقای سلامت جامعه گفت: در بحث امور اجتماعی موضوع اصلی مشارکت آحاد هموطنان هست که به فکر سلامت خودشان باشند و یکی از کارکردهای اساسی در این حوزه فرهنگ سازی هست که از خانواده بعنوان کوچکترین نهاد اجتماعی شروع شده و سپس تمام واحدهای اجتماعی را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت نیاز به پشتیبانی دستگاه‌های دولتی شامل منابع مالی و تجهیزات و امکانات برای استقرار دارند. همچنین وضعیت نظارت بر این سازمان‌ها از سوی وزارت بهداشت از مشکلات دیگر است.

ایازی در ادامه افزود: وزیر بهداشت نیز نقطه نظراتشان را در مورد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت مطرح و اعلام کردند که ما باید بخش عمده تصدی گری‌های دولتی را به مردم واگذار کنیم و برای این کار باید آن دسته از فعالیت‌های قابل واگذاری را مشخص کنیم.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت مجموعه‌ای که بتواند امور خیرین را دنبال کند وجود نداشت، گفت: امروز به لطف خدا این مجموعه متولی پیدا کرده و دارای ساختار شده است و اگر خیر و موسسه‌ای بخواهد کاری را آغاز کند معاونت اجتماعی وزارت بهداشت کار آن را پیگیری خواهد کرد و از آن حمایت می‌کند.

وی افزود: اگر مردم در هر نقطه از کشور علاقمند باشتد در کار خیر ورود پیدا کنند ما تسهیل کننده کار آن‌ها هستیم و امروز  سازمان‌های مردم نهاد در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی متولی پیدا کرده است.

ایازی در پایان اظهار کرد: در چند سال اخیر وزارت بهداشت، توانسته است از پزشک قانونی مجوز سقط جنین زیر چهار ماه را بگیرد که تا امروز 186 جنین با ناهنجاری که داشته‌اند سقط شده است که اگر این کار انجام نمی‌شد الان باید یک آسایشگاه 186 تخت خوابی احداث می‌کردیم.

در ادامه این جلسه، صلاح الدین دلشاد مدیرعامل موسسه محکم، بیان کرد: یکی از اتفاق‌های خوبی که در مدت زمان مدیریت ایازی افتاد این بود که در هر دانشگاه علوم پزشکی، یک قائم مقام یا معاون برای کارهای خیر، تشکیل موسسات خیریه، جذب کمک‌های مردمی و سازماندهی خیریه‌ها در هر دانشگاه تشکیل شد.

وی ادامه داد: در عرصه سلامت هر بیماری که شایع می‌شود و نیاز به مشارکت‌های مردمی داشته باشد معاونت اجتماعی ورود پیدا می‌کند.

دلشاد در خصوص تاریخچه موسسه محکم گفت: این موسسه در اواخر سال 84 تاسیس شد و در سال 85 فعالیت خود را آغاز کرد. «محکم» از 2700 ناهنجاری ثبت شده در آمریکا، تنها موسسه‌ای در دنیا است که 32 ناهنجاری را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ چرا که در کشورهای دیگر هر کدام از ناهنجاری‌ها را ده‌ها موسسه حمایتی پوشش می‌دهند البته اگر توان مالی «محکم» افزایش یابد، بیماران مبتلا به ناهنجاری‌های بیشتری را حمایت می‌کند.

وی اضافه کرد: ناهنجاری مادرزادی 5 تا 6 درصد کل تولدها را تشکیل می‌دهد و این موسسه 2 تا 3 درصد از مبتلایان به این ناهنجاری‌ها را حمایت می‌کند و حتی جنینی که دچار یکی از ناهنجاری‌های مادرزادی تحت پوشش موسسه است را پوشش می‌دهد.

دلشاد در ادامه با اشاره به اهداف موسسه (محکم) اظهار کرد: حمایت درمانی از کودکان دچار ناهنجاری‌های مادرزادی از جمله اهداف این مجموعه است. والدین این کودکان با یک تماس تلفنی با موسسه (محکم) راهنمایی می‌شوند و شرایط لازم برای پذیرش آنان در بیمارستان‌هایی فراهم می‌شود که از لحاظ تخصصی و تجهیزات شرایط کافی و مناسبی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.