یکی از مقامات چینی اعلام کرد: با کنار رفتن آمریکا از قرارداد تجاری شراکت ترنس پاسیفیک آماده است، تا رهبری جهان در زمینه توسعه تجارت آزاد را به عهده گیرد.

اعلام آمادگی چین برای رهبری تجارت آزاد جهان با کناره‌گیری آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اسپوتنیک، ژانگ جون مدیر سازمان اقتصادی بین‌المللی چین اعلام کرد: چین با کنار رفتن آمریکا رهبری جهان در توسعه تجارت آزاد را به دست می‌گیرد.

دونالد ترامپ که طی روزهای گذشته ریاست جمهوری آمریکا را به دست گرفت، در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که پس از روی کار آمدن حضور آمریکا را در قرارداد تجارت آزاد ترنس پاسیفیک را لغو خواهد کرد.

وی تاکید کرده بود که این اقدام را در نخستین روز ریاست جمهوری خود انجام خواهد داد.

وی همچنین اعلام کرده بود که دیگر قراردادهای تجارت آزاد آمریکا با دیگر کشورها را لغو خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود، با ورود ترامپ آمریکا انفعال بیشتری را در مذاکرات قرارداد شراکت سرمایه‌گذاری و تجارت ترنس آتلانتیک در پیش گیرد.

چین که هم اکنون سیاستی ضد حمایت‌گرایی را در پیش گرفته است، به شدت مخالف سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ است.

بنا به گفته ژانگ ژون مدیر سازمان امور اقتصادی بین‌المللی چین با اشاره به سخنان رهبر این کشور در داووس تاکید کرد: چین به دنبال ورود به رهبری تجارت آزاد در جهان نبوده است، اما باید توجه داشت که این غرب بوده است که همواره از چند جانبه‌گرایی، تجارت آزاد و همچنین جهانی‌سازی حمایت کرده و سخن می‌گفتند، اما به نظر می‌رسد، آنها هم اکنون عقب‌نشینی کرده و راه را برای ورود چین به این حوزه باز کردند. در چنین شرایطی اگر لازم باشد، چین این مسئولیت را به عهده گرفته و با حمایت‌گرایی در جهان مقابله خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.