تبریز- رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به وجود ۴۸۰ نفر مبتلابه بیماری ایدز در استان گفت: متأسفانه امروزه بیشتر انتقال‌ها از طریق خون و ۸۰ درصد از طریق آمیزش جنسی ثبت‌شده است.

۴۸۰ نفر در آذربایجان شرقی مبتلا به ایدز هستند/ ۸۰ درصد انتقال از طریق مسایل جنسی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از تبریز، محمدحسین صومی ظهر روز سه شنبه  در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی آذربایان‌شرقی که در استانداری تبریز برگزار شد، بابیان اینکه ویروس HIV به سیستم امنیتی بدن صدمه می‌زند، اظهار داشت: این ویروس می‌تواند از تمامی مایعات موجود در بدن انتقال یابد  و در قالب دو نوع است.

وی افزود: بیشترین تهدیدهایی که در ابتدا این ویروس را به فعالیت و تکثیر وا می‌دارد در نوع خون می‌باشد که ۱ تا ۳ ماه بعد از ورود ویروس به بدن در نتایج آزمایش‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به راه‌های ورود این بیماری به سیستم بدن، خاطرنشان کرد: بیشترین نوع انتقال که امروزه جامعه پزشکی با آن مواجه است، انتقال ویروس از طریق تماس جنسی است.

وی ادامه داد: در دوران بارداری، شیردهی و زایمان نیز این ویروس امکان انتقال و تکثیر را دارد اما متأسفانه امروزه بیشتر انتقال‌ها از طریق خون و ۸۰ درصد از طریق آمیزش جنسی ثبت‌شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ویروس HIV از ارتباط‌های عادی قابل‌انتقال و تکثیر نیست، تصریح کرد: در ابتدایی‌ترین برخورد مردم با این ویروس، استفاده از استخرهای شنا، استفاده از روبوسی‌های عادی، سرفه و گزش حشرات را از راه‌های انتقال این ویروس می‌دانستند که هیچ‌یک از راه‌های فوق در انتقال این بیماری به فرد دیگری سهیم نیست.

وی بیان داشت: استفاده از سرنگ از سرنگ مصرف‌شده، بعضی از اعتیادهای تزریقی، ارتباط جنسی ناسالم، عدم استفاده صحیح از کاندوم می‌توانند زمینه را برای انتقال و تکثیر ویروس HIV فراهم سازند.

صومی با اشاره به راه‌های پیشگیری از این بیماری، اذعان کرد: این بیماری به دلیل تغییر نوع ویروس‌ها در مدت‌زمان کوتاهی، قابل دفع و اضمحلال نیستند ولی استفاده از مشاوره‌های صحیح درمانی می‌توان سرعت تکثیر و افزایش را در بدن بیمار کاهش داد.

وی اضافه کرد: تهدیدی که امروزه جوانان و نوجوانان مارا تهدید می‌کند، عدم آگاهی و یا اطلاعات نادرست است که جوان با تکیه‌ بر اطلاعات نادرست، پاسوزِ این بیماری و سایر بیماری‌های خواهد گردید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ناپایداری این ویروس در سیستم بدن انسان، توضیح داد: ناپایداری ویروس HIV و عدم وجود اطلاعات باعث گسترش این ویروس می‌شود و پایدار نبودن آن باعث می‌شود تا راهی برای دفع این ویروس وجود نداشته باشد.

وی افزود: جهل، انکار، ترس و نگرانی از عوامل روانی گسترش این ویروس در بین مردم بوده و پیش‌بینی این عوامل می‌تواند بسیاری از مشکلات را در این حوزه از میان بردارد.

این مقام مسئول تن‌فروشی را ازجمله علل افزایش این ویروس عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به وجود افرادی که ارتباط‌های ناسالم از کارهای آن‌ها محسوب می‌شود و این می‌تواند تهدید جوامع را در حوزه ویروس HIV افزایش دهد.

وی اضافه کرد: با توجه به آموزش‌ها صورت گرفته در کشور بانکوک، این کشور توانسته است روند افزایش افراد را در مبتلابه این بیماری متوقف سازد، اما ایران به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از این بیماری، روزبه‌روز به تعداد افراد در بیماری ایدز افزایش می‌یابد.

صومی با اشاره به برنامه «۹۰/۹۰/۹۰» که در ارتباط سازمان بهداشت جهانی تصویب‌شده است، اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان ملل، اگر بتوانیم ۹۰ درصد از مبتلایان به بیماری HIV را مورد آگاهی و درمان قرار دهیم و از این تعداد ۹۰ درصد زیر چتر مراقبت کادر باشند و ۹۰ درصد از تعداد مذکور تحت تأثیر درمان و مراقبت باشند که باعث رشد و افزایش این ویروس نشوند، خواهیم توانست این ویروس را به محدودیت برسانیم.

وی اعلام کرد: این برنامه باید با هماهنگی و همکاری تمامی مردم صورت گیرد و نبود همکاری فردی، باعث تزلزل این برنامه در جهان خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به وجود ۴۸۰ نفر مبتلابه بیماری ایدز در استان آذربایجان شرقی، تصریح کرد: نبود اطلاعات کافی و طرز صحیح روابط جنسی و اعتیاد، باعث شده است تا آنها گریبان گیر این بیماری شوند که خوشبختانه این افراد با ارتباط با مشاورین علوم پزشکی، سرعت انتشار ویروس و انتقال آن را کاهش و متوقف ساختند.

وی افزود: تن‌فروشی، مصرف مواد مخدر صنعتی، آمیزش جنسی نامناسب و ... از عوامل وجود این ویروس در جامعه است.

این مقام مسئول افغانستان را ازجمله کشورهای پرخطر برای ایران عنوان کرد و اذعان داشت: ورود مواد مخدر صنعتی و ترانزیت آن از نوار مرزی آذربایجان شرقی و غربی باعث شده است تا استان‌های هم‌مرز با این کشور نیز پاسوز ایدز در ایران باشند.

وی تنهاترین راه جلوگیری از به خطر افتادن جوانان را آموزش خواند و خاطرنشان کرد: باید اطلاعات لازم در جهت کاهش هم‌جنس‌گرایی و آمیزش جنسی به جوانان داده شود تا آنها به این ویروس آلوده نشوند.

صومی در پایان، فرهنگ شناسایی ویروس HIV و علت وجود این ویروس را از اقدامات لازم برای جلوگیری از افزایش این بیماری خواند و عنوان کرد: مدیریت و پی بردن به عمق فاجعه می‌تواند مانع از رشد این بیماری شود و باید سعی کنیم تا فرزندان را با شیوه خوب زیستن آشنا سازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.