قدس آنلاین-معاون فنی و شهرسازی شهرداری آبادان گفت: دلسوزی‌های بی مورد مانع ازایمن سازی ساختمان‌های غیرایمن در این شهر شده است.

مالکان ساختمان‌های غیرایمن آبادان به اخطارها توجه نمی‌کنند

امید طاهازاده در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به حادثه آتش سوزی ساختمان تجاری کادوس ۴ آبادان در سال ۹۲ اظهار داشت: به سبب وجود دستفروشان و ازدحام جمعیت در خیابان امام خمینی(ره) امداد رسانی با مشکل مواجه شد و خسارت‌های زیادی برجای گذاشت.

وی افزود: در آن مقطع شهرداری، نسبت به جمع آوری دستفروشان این خیابان اقدام کرد که با مخالفت‌ها و دلسوزی‌های بی مورد مواجه شد و وضعیت این خیابان به همان روال قبل برگشت.

وی با اشاره به وجود مراکز تجاری غیرایمن در  آبادان گفت: اقتدار لازم برای رفع مشکلات ساختمان‌های غیرایمن وجود ندارد و شهرداری در این خصوص تنها می‌تواند، به مالکان این ساختمان‌ها اخطار بدهد.

طاهازاده اظهار داشت: موضوع بی‌توجهی به اخطارهای شهرداری تهران نسبت به‌ایمن نبودن ساختمان پلاسکو برای ساختمان‌های غیرایمن در آبادان نیز صدق می‌کند که شهرداری به این نوع ساختمان‌ها بارها اخطار داده است، اما مالکان به این اخطارها بی توجه هستند.

وی به نبود قدرت لازم برای برخورد با مالکانی که نسبت به اخطارهای‌ایمنی بی توجه هستند، اشاره کرد و افزود: پلمب این گونه واحدها نیاز به اخذ مجوز از مراکز قضایی دارد و شهرداری کاری نمی‌تواند، بکند و ضرورت دارد که مراجع ذی‌صلاح شهرداری‌ها را در این خصوص یاری دهند.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری آبادان با اشاره به اینکه آمار دقیقی از غیرایمن بودن ساختمان‌ها در این شهر نداریم، گفت: حدود ۹۵ درصد ساختمان‌های آبادان سامانه ضدحریق هوشمند ندارند.

وی بر اهمیت نظارت مستمر ساختمان‌های تجاری شهر تأکید کرد و گفت: هرچند که نظام مهندسی آبادان در حین ساخت و تا پایان مرحله ساخت نظارت‌هایی را اعمال می‌کند، اما پس از صدور گواهی پایانکار، این سازمان، نظارتی بر ساختمان‌ها ندارد.

طاهازاده افزود: مالکان پس از اخذ پایانکار نسبت به بازرسی دوره‌ای ساختمان توجهی ندارند و همین امر مانعی است برای نظارت پس از ساخت واحدهای تجاری.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری آبادان اقتدار برای اجرای قوانین و نظارت بر واحدهای تجاری در آبادان را از اصلی ترین موضوع برای جلوگیری از وقوع حوادث و خسارات‌های جانی و مالی این شهر دانست.

 وی گفت: تا زمانی که قدرتی برای اعمال نظارت‌ایمنی بر ساختمان‌های تجاری در این شهر وجود نداشته باشد، وقوع حوادث تأسفباری مثل حادثه ساختمان پلاسکو در تهران برای شهروندان آبادانی نیز دور از انتظار نخواهد بود.

وی گفت: هرچند که حادثه آتش سوزی ساختمان تجاری کادوس ۴ آبادان در سال ۹۲ به فراموشی سپرده شد، اما از شهروندان، مالکان واحدهای تجاری و مسکونی و دیگر دستگاه‌های ذی‌صلاح شهر می‌خواهیم که شهرداری و سازمان‌های وابسته آن را در بحث نظارت‌های پس از ساخت و تأمین‌ایمنی ساختمان‌ها یاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.