نشست خبری بررسی آخرین وضعیت حادثه ریزش پلاسکو با حضور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، رئیس پزشکی قانونی استان تهران، سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی حادثه پلاسکو، سرپرست دادسرای امور جنایی، شهردار منطقه 12 و رئیس پلیس آگاهی شهر تهران برگزار شد.

نمونه برداری DNA از پانزده خانواده آتش‌نشان/ ارسال هرگونه پیامک از زیر آوار کذب محض است/ سرقتی در پلاسکو نداشتیم/ شهرداری تهران اختیاری برای پلمب ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق، دومین نشست خبری برخی از عوامل دست اندرکار عملیات آوار  برداری ساختمان پلاسکو در محل حادثه با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات برگزار شد و علاوه بر گزارش از ادمه روند عملیات آواربرداری، به سوال خبرنگاران نیز پاسخ داده شد.

جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این نشست در بیان مختصات محل حادثه گفت:‌مجتمع پلاسکو در زمینی به مساحت 4200 مترمربع در سال 41 ساخته شده بود و اولین ساختمان تمام اسکلت فلزی شهر تهران بود. در حدود 33 هزار مترمربع زیربنا شامل 570 واحد فعالیت در این ساختمان فعالیت می کردند. فضای مفید زیربنا 20 هزار متر مربع بودکه در 17 طبقه یعنی 15 طبقه رو و 2 طبقه زیرزمین ساخته شده بود.

وی افزود: در همان ساعات اولیه حریق کسبه و افراد توسط نیروهای آتش نشانی از ساختمان و طبقات مختلف خارج شدند. ساختمان 2 ساعت در معرض حریف بود و استحکام ساختمان براثر این آتش کاهش پیدا کرد. در زمان احداث ساختمان آیین نامه های فنی و ایمنی وجود نداشت برای مثال استفاده از اندودهایی که در مقابل آتش، تخریب را به تاخیر بیاندازد وجود نداشت و با توجه به این مساله و مسائل ایمنی دیگر، ستون ها دچار گسیختگی شدند و یک به یک فرو افتادند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ حجم تخریب پلاسکو بسیار قابل توجه بود. ساختمان اسکلت فلزی پلاسکو پس از ریزش تمام قطعات فلزی و ستون های سنگین با کولرهای گازی،‌بخاری های برقی و تمام تجهیزات و کالاهای موجود در مغازه ها،‌ انبارها و تولیدی ها در هم تنیده شده و آتش گرفت و این موارد شرایط آواربرداری را بسیار مشکل کرده است. در عین حالی که کار آواربرداری انجام می شود می بایست با آتش نیز جنگید.

جاوید در رابطه با پیشرفت کار آواربرداری یادآور شد: براساس تخمین ها و با توجه به اطلاعات جدید در حدود 50 درصد از آوار برداشته شده است. 8 هزارتن تا به امروز پیش بینی شده که از محل خارج شود که تا به الان 6 هزار تن آن انجام شده است. بیش از 800 سرویس کامیون بارگیری شده و از محل خارج شده اند. 207 کامیون آهن آلات و 600 کامیون نخاله به خارج از محل منتقل شده و در محلی تحت حفاظت قرار دارد. لایه برداری از آوار از لایه های بالایی آغاز شد تا با کاهش و سبک سازی حجم به مفقودین زیر آوار دسترسی پیدا شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: حدود 300 نفر به طور متوسط در حال خدمت رسانی مستمر در محل هستند. نیروهای حاضر دارای تنوع در تخصص از استاد دانشگاه تا کارگران ماهر و عادی مشغول کارند. 30 اکیپ هوابرش،‌ 200 کامیون برای انتقال آوار،‌11 بیل مکانیکی با ظرفیت های 400، 200 و 800 به کار آوار برداری کمک می کنند. به لایه های زمین در حال نزدیک شدن هستیم.

نمونه برداری DNA از پانزده خانواده آتش‌نشان

وی درباره مراحل شناسایی اجساد نیز گفت: بحث شناسایی اجساد دو مرحله ای انجام می شود. در مرحله نخست در محل آواربرداری به کمک پلیس و پزشکی قانونی و مسئولان قضایی پیکرها مورد شناسایی قرار می گیرند و به پزشکی قانونی منتقل می شوند. مرحله دوم نیز در محل تخلیه نخاله ها و ضایعات در زمین 7 هکتاری که به این امر اختصاص یافته صورت می گیرد و اکیپ های تخصصی انتظامی یکبار دیگر نخاله ها را کنترل می کنند تا در صورت وجود بخشی از اجساد همان جا نیز شناسایی شوند.

قادی پاشا رئیس پزشکی قانونی استان تهران نیز در ادامه نشست به ارائه گزارش از روند شناسایی و  جستجوی پیکرها پرداخت و گفت: از روز پنج شنبه به دنبال هماهنگی با معاونت دادستانی تیم تشخیص هویت در مرکز تشخیص هویت کهریزک مستقر شد. 6 جسد در اختیار این مرکز جهت بررسی دقیق زمان درگذشت، نحوه فوت و آزمایشات تخصصی در اختیار مرکز قرار گرفت. این عمل با هماهنگی دادستان و ناجا در حال انجام است. در کلیه پیکرهای یافت شده نمونه گیری دی . ان . ای انجام شده تا با خانواده ها تطبیق داده شود.

وی افزود:از ‌15 خانواده آتش نشان نمونه دی. ان. ای گرفته شده و کار تطبیق شروع شده است. همچنین از 4 خانواده از شهروندان نیز نمونه دی. ان . ای اخذ شده است. قرار است با اضافه شدن یک پیکر دیگر، پیکرهای یافت شده به 7 برسد. تمام جوانب تحت بررسی است و زمان دقیق فوت و علت فوت به مراجع قضایی اعلام می شود.

رئیس پزشکی قانونی درباره اینکه پیکرهای یافت شده در چه زمانی فوت شده اند و چه حالتی دارند خاطرنشان کرد: درباره پیکرهای یافت شده بخصوص 3 پیکر اخیر که تازه در اختیار قرار گرفته اند، فساد نعشی روی آنها مشهود است.تورم های روی اجساد وجود دارد و در پاسخ به اینکه آیا این افراد در کانون آتش قرارداشتند یا خیر باید گفت که هیچ کدام از این افراد در کانون آتش نبودند. جسد پس از مرک شروع به سرد شدن می کند و با توجه به گرمی محیط احتمال اینکه این اجساد گرم بمانند هست. این گرم بودن به معنای زنده بودن آنها نبود و زمان فوت با زمان حادثه همخوانی دارد.

اجساد دارای تروما و فساد نعشی پیشرفته بودند

دکتر شهریاری،‌سرپرست اداره جنایی تهران و نماینده دادستان نیز در ادامه گفت: بنده از زمان بروز حادثه در محل حضور دارم. ارائه خدمات و مشاوره قضایی به کسبه و اهالی  محلی به صورت مستمر در حال انجام است . اولویت در ابتدای حادثه،‌ خارج کردن افرادی بود که احتمال زنده بودن آنها وجود داشت.

وی افزود:‌کشف اجساد به مرور انجام می شود. از کانالی که از پاساژ کویتی ها به سمت زیرزمین منفی یک پلاسکو ایجاد شده بود 3 تن از پیکرهای کشف شده خارج شدند. این پیکرها در محل کشف اجساد مورد معاینه قرا رگرفتند و به پزشکی قانونی منتقل شدند.

شهریاری درباره وضعیت پیکرها گفت: این اجساد دارای فساد نعشی و تروما (ضربه سخت) بودند. فساد نعشی پیشرفته دلالت به فوت در روز پنج شنبه داشت. شایعاتی مبنی بر زنده بودن آنها با توجه به بررسی های تخصصی پزشکی تکذیب می شود.

سرپرست اداره جنایی تهران در ادامه در رابطه با اولویت های عملیات گفت: خدمات قضایی نیز برای اموال داشتیم و گاوصندوق ها در مکانی در ضلع شرقی قرار داده شده و در مراحل اولیه پس از بررسی دقیق به مالکین تحویل داده می شود. اولویت ها با پیکرهای زیرآوار و سپس رسیدگی به اموال است.

وی افزود: سه نفر کارشناس سازه را برای پاساژ کویتی ها و پاساژ پشت پلاسکو مستقر کرده ایم تا با بررسی شرایط به مالکین جهت خروج اسناد و اجناس اجازه داده شود.

سردار محمدیان؛ نماینده پلیس تهران و رئیس آگاهی تهران در ادامه نشست گزارش میدانی محل  حادثه را ارائه داد و عنوان کرد: متاسفانه به محض اینکه حادثه آتش سوزی و ریزش پلاسکو رخ داد جمعیت بسیاری در محل متراکم شدند. جمعیتی که شامل افراد گذری و کسانی بودند که در آن محل اشتغال داشتد. این تراکم برای کمک رسانی مشکلاتی را ایجاد کرد و باعث ترافیک شدید شد.

وی ادامه داد: در حالی که این حضور جمعیت باعث ترافیک شدید می شود، بلافاصله بعد از آتش سوزی عوامل انتظامی و راهور در محل حاضر شدند به طوری که 3 سرکلانتردر محل حاضر بودند و تلاش کردیم در جهت ایجاد محدودیت برای ورود افراد و خودروها به خاطر جلوگیری از تردد اقدام کند تا خودروهای امداد رسان راحت تردد کنند و برای این کار استفاده از همه امکانات و رده‌ها در دستور کار بوده است.

محمدیان افزود: با استفاده تمام امکانات و نیروها در کلیه رده ها برای ایجاد امنیت در محل حادثه و برای محدودیت از ورود افراد و خودروها برای تسهیل امداد رسانی و بحث تامین امنیت برای شهروندانی که در محل حضور می یابند، اقدام شد. همچنین نیروها با دقت فراوان موارد مشکوک را بررسی کرده تا افراد مجرمی که ممکن بود در محل تردد کنند و خطر آفرین شوند،‌جلوگیری به عمل آورد.

رئیس پلیس آگاهی تهران گفت: با تسهیل رفت و آمد نیروهای امدادی، وظیفه قضایی نیز برعهده پلیس قرار گرفت تا به دستورات قضایی رسیدگی کند. حفظ و نگهداری از اموال کسانی در ساختمان محل حادثه قرار داشتند و همچنین اموال دیگر کسبه با احتیاط و مراقبت فراوان صورت گرفت.

وی تصریح کرد: گنجینه ای را برای گاو صندوق‌های تغییر شکل یافته پیش بینی کردیم که گاو صندوق‌ها تعیین تکلیف نمی‌شود بلکه آنها به آگاهی منتقل می‌کنیم. تعدادی از گاو صندوق‌ها دچار پارگی شده، آن دسته از اسناد و مدارک که امکان جمع آوری و لیست برداری داشتند انجام و مورد کنترل قرار می‌گیرد. تعیین هویت اجساد بر اساس مدارکی که همراه آنهاست یا از طریق آثار انگشت‌ آنها در حال انجام است. آمار فقدانی ها همان آماری است که قبلا اعلام شده و براساس فرم های اطلاعات گرفته شده است.

تعدادی از افراد بدون اجازه و هماهنگی وارد ساختمان شده اند

جلال ملکی سخنگوی مدیریت بحران پلاسکو نیز در این نشست ضمن تشریح جزئیات حادثه گفت: در ساعت 7:52 روز پنجشنبه 300 دی ماه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو اعلام می شود که با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله دو دقیقه و دو ثانیه بعد اولین گروه آتش نشانی به محل وارد شدند. این حضور سریع از میانگین استاندارهای رسیدن به محل حادثه نیز بالاتر است. بنابراین 10 ایستگاه به محل با 4 نردبان بلند 54 متری هیدرولیکی و یک تشک به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه آتش و دود از شمال غرب پاساژ در حال شعله ور شدن بود گفت: به دلیل حجم دود و آتش حریق در پلاسکو از فواصل دور قابل رویت بود اما اولویت ما نجات ساکنان و اطفاء حریق آن هم به صورت همزمان بود. 2 دستگاه نردبان در قسمت جنوبی و 2 دستگاه در قسمت های دیگر ساختمان قرار گرفتند تا همزمان به اطفای حریق بپردازند.

وی افزود: همزمان آتش نشانان با اطفاء حریق، تخلیه کسبه را نیز در دستور کار قرار دادند گفت: درست است که حریق در ساعات ابتدایی روز اتفاق افتاد اما حداقل 300 تا 400 نفر از شهروندان و کسبه در محل پلاسکو حضور داشتند که برخی از آنها در شیفت شب نیز در پلاسکو مشغول کار هستند که متاسفانه بسیاری از این افراد نیز همراهی لازم را نداشتند و با اینکه می‌دیدند ساختمان دچار حریق شده اما به داخل مغازه‌هایشان بر می‌گشتند.

ملکی با بیان فداکاری همکارانش گفت: هیچ قانونی به آتش نشانان نمی گوید که باید جانش را فدا کند و به خطر اندازد ولی زیبای کار آتش نشانی آنجاست که فراتر از قانون رفتار می کند و جان و مال مردم برایش از جان خودش مهمتر است.

وی با بیان اینکه آتش نشانان به سرعت در حال خارج شدن از محدوده بودند اما در حین برگشت متوجه حضور افراد و مردم شدند گفت: حتی یک آتش نشان اعلام کرد که با وجود اخطارهای زیاد برای تخلیه سریع فردی را دیده که برای برداشتن چکش می‌خواسته به داخل مغازه بر گردد با اینکه درصد زیادی از هموطنان را بیرون کردیم اما متاسفانه دقایق بعد انفجار بیشتری رخ داد و لحظه شوم تخریب پلاسکو آغاز شد.

آواربرداری جبهه‌های شرقی و جنوبی ساختمان پلاسکو تمام شده است

ملکی با بیان اینکه ما می‌دانستیم تعدادی از همکارانمان در زیر آوار هستند و اولویت نجات افراد از جمله آتش نشانان را از دو جبهه شمال و جنوبی آغاز کردیم گفت: یک ساختمان پانزده طبقه با طول 50 متری به ناگهان به یک ساختمان سه طبقه با طول 7 تا 8 متری تبدی شده و هزاران تن آوار چنان به هم فشرده شده بودند که حتی راهی برای تردد هوا نیز وجود نداشت. حتی جرثقیل 360 تنی در محل حادثه آورده شد تا ستون و پایه‌های 50 تنی پلاسکو را جابجا کند. با چند گروه و تجهیزات به روز ستون ها با وزن 50 تن بریده و جابه جا شدند. آن شب به تخلیه ستون ها پرداخته شد و پس از آن تخلیه آوار نیز شروع شد.

وی با بیان اینکه بعد از برداشتن تیغه‌های آهن آواربرداری سرعت گرفت و لودرهای آواربردار توانستند با سرعت بیشتری کار کنند گفت: متاسفانه یک آتش نشان که دچار سوختگی شده بود در بیمارستان جان خود را از دست داد و پیکر بی جان دو آتش نشان دیگر نیز از آوارها بیرون کشیده شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه پس از بررسی‌ها مشخص شد که مجموع شهدای آتش نشان و مفقود شدگان حداکثر 25 نفر است تصریح کرد: در این میان 15 آتش نشان نیز حضور داشتند که پیکر دو نفر از این افراد خارج شده و 13 تن دیگر باقی مانده اند. اصل تاکتیک آواربرداری از سطح و به صورت سبک سازی بود.

وی با بیان اینکه حتی حفر کانال و تونل زیرزمینی نیز در دستور کار قرار داشت گفت: دو الی سه نفر سرایدار به ما مراجعه کردند و از راه‌های فرعی خبر دادند و حتی یکی از آنها گفت که در ضلع شرقی و در مغازه طلافروشی اگر دو متر به سمت چپ حفاری کنید به زیرزمین می‌رسید ولی با حفاری به نتیجه ای نرسیدم و وی یک متر آن طرفتر را پیشنهاد داد و آن نیز پس از 6 متر کندن به نتیجه ای نرسید و بعد سرایدار مذکور گفت که اشتباه کرده است.

سخنگوی آتش نشانی اما در ادامه خاطرنشان کرد: قالیباف فرمانده عملیات چند نقطه دیگر را برای حفر تونل انتخاب کرد که یکی از آنها بالاخره به نتیجه رسید و 4 پیکر از افرادی که در طبقه منفی یک بودند کشف شدند.

ملکی با بیان اینکه چهار جسد کشف شده بامداد امروز از ناحیه سر آسیب زیادی دیده بودند افزود: آواربرداری پلاسکو بسیار پیچیده است به گونه‌ای که تمام آوار 15 طبقه به طبقات منفی ریخته است و جابجا کردن حتی یک تکه سنگ یا بتن شکسته می‌تواند موجب فرونشست بیشتر آوار شود. قسمت شرقی و جنوبی کندوکاو برای یافتن شهروندان و آتش نشانان به پایان رسیده و از بخش غربی پیش بینی می شود افرادی را پیدا کنیم. سعی می شود حداقل بدن ها سالم بیرون آورده شود.

وی افزود: ما در عملیات حفر تونل در طبقه منفی یک با چهار بدن مواجه شدیم که سه پیکر از میان آوار خارج شد اما بدن چهارم با اینکه کشف شد. بدن چهارم تقریبا به گونه ای زیر آوار قرار گرفته که خارج کردن آن در حال حاضر باعث متلاشی شدن آن می شود. الان صلاح نیست این پیکر خارج شود و به تایید مقام قضایی نیز رسیده است. بدن به صورت ستون زیر آوار قرار گرفته که نه تنها خارج کردن آن باعث متلاشی شدنش می شود بلکه باعث خلا ناگهانی زیر آوار و فروکش کردن هزارن تن آوار می شود. حداقل تلاش ما این است که بدن‌ها متلاشی نشود و با اینکه آسیب زیادی دیدند اما محفوظ باشند.

آتش نشان ها از بهترین البسه استفاده می‌کنند

ملکی همچنین در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر در شبکه‌های مجازی سخنانی در خصوص غیر استاندارد بودن البسه آتش نشانان مطرح شده است گفت: شک نکنید که لباس‌های خریداری شده به خصوص در دو سه ماه اخیر بهترین لباس‌ها بودند و انصافا هر وقت خواسته‌ای در خصوص تجهیزات و البسه داشتیم شهرداری دست رد به سینه ما نزده است.

در ادامه جلسه خبرنگاران به ایراد سوالات خود پرداختند و اعضای ستاد بحران و مسئولان حاضر در جلسه به این سوالات پاسخ گفتند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در مورد علت حادثه گفت: تا زمانی که نیروهای عملیاتی مشغول آواربرداری باشند نیروهای کارشناسی برای تعیین علت دقیق نمی‌توانند وارد کار شوند.

وی در پاسخ دود سفید برخاسته از صحنه آوار پلاسکو گفت: همه دودها خطرناک نیستند و در دروس آتش نشانی می‌خوانیم که اگر دودی به سفیدی برود آتش در حال خاموش شدن است. آتش زیر آوار مدفون شده و با هر مرحله آواربرداری در پی رسیدن اکسیژن شعله می‌گیرد. عمده دود سفید برخاسته از آوار پلاسکو بخار آب است.

همچنین شهرام گیل آبادی مدیر روابط عمومی شهرداری نیز در خصوص حفر تونل برای دسترسی به محبوس شدگان نیز گفت: هر کسی که بر اساس برداشت‌های ذهنی خود نظری داشت به ما مراجعه کرد.

وی در مورد تکه فیلم بریده شده از سخنان قالیباف در مورد حفر تونل گفت: این اتفاق برای شب اول است که دستور دادند تونل کنده شود اما به نتیجه‌ای نرسیدند.حواشی این کلیپ اساسا کذب است. کسانی که در میدان هستند گاهی حتی گفت‌وگوی شخصی افراد را ضبط می‌کنند که اکثرا کذب هستند و نباید به حواشی آن توجه کرد.

امکان دارد آسیب های زیادی به بدن ها به خاطر حرارت زیاد بخورد/ آوارهای پلاسکو مجددا بررسی می‌شوند

ملکی در پاسخ به سوالی درباره پیامک های ارسالی از افراد زنده مانده در زیر آوار گفت: هیچ کدام از این ادعاها مورد تایید نیست وسندیتی ندارد. به خاطر شدت حرارت آسیب های زیادی به بدن وارد می شود و به کربن تبدیل می شود.

شهریاری نیز در پاسخ به سوالی در رابطه با متلاشی شدن اجساد خاطرنشان کرد:‌ احتمال دارد تعدادی از اجساد پیدا نشوند. از این رو مرحله دوم آوارهایی که برداشته می شود ودر مکان دیگر خالی می شوند مورد تجزیه و تحلیل دقیق تری قرار می گیرد و از هلال اهمر و سگ های زنده یاب نیز برای کمک استفاده می شود.

قادی پاشا نیز با توجه به این پرسش گفت: اجساد می توانند به خاکستر تبدیل شوند. جسد می‌تواند ذغالی شود اما باید پیکر در معرض درجه حرارت زیاد باشد.

جلال ملکی در خصوص آخرین تجهیزات نیروهای آتش نشانی گفت : زمانی که وارد آتش نشانی شدم ۲۲سال پیش را به یاد دارم اما باید بگویم در ۱۲سال اخیر آتش نشانی از نظر تجهیزات متحول شده است . لباس های امروز نیروی آتش نشانی با احتساب نرخ دلار امروز بالغ بر ۸ میلیون تومان است. به محض ورود هر نیرو یک لباس در اختیارش قرارداده می شود و تجهیزات خودروهای آتش نشانی نیز جزو برندهای معتبردنیا است. ئتجهیزات و خودروهای آتش نشانی با تایید کارشناسان از معتبرترین کارخانه های دنیا خریداری می شود و امروز ما از نظر تجهیزات و لباس ، دانش و توانایی مدیریت حادثه در سطح منطقه مطرح هستیم . دانشگاه آتش نشانی از اعتباری بالای در سطح منطقه برخوردار است. بسیاری ازکشورهای همجوار نیروهایشان برای آموزش به دانشگاه آتش نشانی ما مراجعه می کنند.

شهرام گیل آبادی، مدیر کل روابط عمومی وامور بین الملل شهرداری در پاسخ به انتقاداتی از نحوه اطلاع رسانی گفت: وقتی مدیریت بحران جلسه ای با حضور وزیر کشور، فرماندهان محترم سپاه، نیروی انتظامی، استاندار تهران و ... تشکیل می‌دهند و این بزرگواران به تصمیمی می‌رسند که مدیریت بحران یک سخنگو داشته باشد، ما به عنوان کارگزاران ارتباطی مجموعه شهرداری تهران وظیفه داریم این موضوع را عملیاتی کنیم. بر اساس دستور شهردار تهران از بحران عبور کردیم و از 12 شب گذشته وارد مرحله عملیاتی شدیم.

جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص اختیارات شهرداری برای پلمپ پلاسکو بیان کرد: از لحاظ قانونی شهرداری تهران اختیاری برای پلمپ محلی را ندارد، همه کار کردیم اما نتوانستیم علاالدین را پلمپ کنیم. پلمپ مراکزی که مسائل ایمنی در آن رعایت نمی‌شود از اختیار شهرداری خارج است.

اظهارات قالیباف در خصوص مخالفت با حفر کانال کذب است

وی افزود: فیلمی که قالیباف در حال صحبت با آتش نشانهاست توسط 4 کانال تلگرانی حرف صریح شهرداری تهران را نقض کردند چرا که وی در این فیلم می‌گوید حفر را انجام دهید اما 5 نفری در این منطقه نمانید چون احتمال ریزش دیوار زیاد است که به همین دلیل جلوی نیروی‌های آتش نشانی را گرفتند.

ملکی سخنگوی ستاد بحران درباره دودهای ساختمان پلاسکو و تشکیک در این زمینه گفت: همه دودها حین آتش سوزی خطرناک نیستند. وضعیت آتش مدفون شده به صورتی است که تا هوا به آن می‌رسد بلافاصله گر و آتش می‌گیرد، بخش اعظم دوده‌های موجود در پلاسکو بخار آب است که این خیلی خطرناک نیست. قالیباف دستور موکد داده است که خانواده تحت حمایت روانی باشند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در پاسخ به این سوال که چرا 4 ساعت برای خاموش کردن آتش در محل بودند درحالیکه که می‌توانستید 2 ساعت در محل باشید گفت:‌ این حرف برای زمانی است که تجهیزات وجود ندارد نه زمانی که البسه و تجهیزات ما استاندارد است، نیروهای ما تا یکی دو ساعت بعد از اطفا آتش بیرون ساختمان بودند در حالی که زمانی زیادی منتظر خروج افراد حاضر غیر آتش نشان حاضر در ساختمان بودیم که ریزش ساختمان رخ داد.

پلاسکو مجهز به سیستم گرمایشی یکپارچه نبود

علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره چرایی عدم تشکیل ستاد بحران در ساختمان این ستاد در خیابان جلال آل احمد نیز تصریح کرد: اتاق بحران به این دلیل در نزدیک ریزش ساختمان پلاسکو تشکیل شده که بر روند امداد رسانی و مسائل حاشیه‌ای آن و بحرانی‌های آن از نزدیک مدیریت داشته باشیم. از نظر فنی ریزش این ساختمان می‌توان گفت شبیه حادثه 11 سپتامبر بوده که این سخن هم گفته شده البته این تعبیر به معنای گسترده آن درست نیست. نوع ریزش بهترین نوع ممکن بود چرا که آسیبی به شهروندان و ساختمان‌های مجاور پلاسکو وارد نشد. پلاسکو مجهز به سیستم گرمایشی یکپارچه نبوده و از سیستم‌های متفاوتی از آن استفاده می‌شد اما احتمال می‌دهیم انفجارات صورت گرفته قبل از ریزش ساختمان مربوط به کپسول گاز و کولر بوده که در نهایت موجب گسیختگی ستون‌ها و بعد ریزش ساختمان شده است.

دکتر ذاکری رییس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره جلسه سال 93 قالیباف با اعضای شورای شهر و هشدارهای وی درباره پلاسکو گفت: شهرداری به جز آرای کمیسیون ماده 100 اختیاری برای پلمپ ندارد. آن هم برای خلافی های است که ساخته شده یا در حال ساختند. صحیت این است که این اختیار را در آن جلسه طلب می کند. نمونه تلاش های شهرداری ساختمان علاء الدین است که 3 سال است که دکتر قالیباف تمام تلاش خود را کرده و هنوز نتوانسته ایم طبقه هفت را تخریب کنیم. مثل ساختمان پلاسکو ساختمان آلومینیم 105 ساختمان دیگر وجود دارند. بستن و پلمپ مراکزی که رعایت ایمنی را نمی کنند برعهده شهرداری و آتش نشانی نیست. مواد 85 تا 105 قانون کار، وزارت کار را مکلف به بازرسی کرده است و اگر بازرسی به این نتیجه برسد که رعایت نکات ایمنی نشده می تواند پلمپ کند.

در مورد فیلم دیگری که از قالیباف پخش شده ذاکری گفت:‌فیلمی که پخش شده دکتر با 20 نفر از آتش نشان ها صحبت می کند که نکات ایمنی را رعایت کنند و تونل را حفر کنید و تعداد افراد حاضر نیز کمتر باشد چون ممکن است فرو بریزد. 4 کانال تلگرامی به صورت ناقص این فیلم را منتشرکرده و گفتند که قالیباف جلوی کار را گرفته است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.