سبزوار- مهرماه ۱۳۸۷ یک روز بیادماندنی برای مردم جغتای بود، روزی که جغتای از بخش، به شهرستان تغییر وضعیت پیدا کرد تا به یکی از خواسته‌های دیرین مردم این دیار جامه عمل پوشانده شود.

استقرار اداره‌های دولتی در جغتای آرزوی ۸ ساله‌ای که برآورده نشد

قدس آنلاین- سیداحمد حسینی: مهرماه ۱۳۸۷ یک روز بیادماندنی برای مردم جغتای بود، روزی که جغتای از بخش، به شهرستان تغییر وضعیت پیدا کرد تا به یکی از خواسته‌های دیرین مردم این دیار جامه عمل پوشانده شود.

آرزویی که بسیاری از مردم برای دیدنش چهره در نقاب خاک کشیدند و به این آرزو و خواسته خود نرسیدند، پس از چندسال تلاش مستمر و خستگی ناپذیر این آرزوی دیرینه و هفتاد و شش ساله مردم محقق شد.

بر اساس قوانین و مقررات، با ارتقای یک منطقه به شهرستان، اداره‌ها و سازمان‌های دولتی نیز بتدریج به استقرار شعبه‌های خود در آن شهرستان اقدام می‌کنند، اما برای مردم جغتای این امر هنوز با گذشت نزدیک به ۱۰  سال، محقق نشده و تعدادی از دستگاه‌های اثرگذار دولتی اقدامی برای گشایش نمایندگی و یا ارتقای نمایندگی خود به اداره اقدام نکرده اند.

اکنون در شهرستان جغتای تعدادی از دستگاه‌های دولتی نمایندگی‌هایی را دایر کرده اند، اما حوزه اختیارات آن‌ها بسیار محدود است و به همین دلیل آن چنان که وظیفه آن‌هاست، نمی‌توانند به مردم خدمات رسانی کنند.

برخی دیگر از سازمان‌ها نیز هنوز هیچ اقدامی برای استقرار نمایندگی خود در شهرستان نکرده اند، اگر چه مسؤولان بلند پایه استان بارها بر این امر تأکید کرده و به مدیران کل استانی سفارش‌های لازم را نیز ارایه کرده اند.

برخی اداره‌ها مانند، صنعت، معدن وتجارت، مخابرات، شرکت گاز، تعاون روستایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خدمات درمانی، تعزیرات حکومتی، میراث فرهنگی وگردشگری، تأمین اجتماعی و چند اداره دولتی دیگر بصورت نمایندگی فعالیت می‌کنند و این امر موجب شده در حل مشکلات مردم نقش زیادی نداشته باشند، چون مدیران آنها از اختیارات لازم برخوردار نبوده و برای تصمیم گیری باید از مسؤولان بالا دستی کسب تکلیف کند.

محمد جبله یک شهروند در گفت وگوی خود بااشاره به نبود تعدادی از اداره‌ها در جغتای مانند پزشکی قانونی، می‌گوید: هنگامی که عضو خانواده‌ای به خاطر حادثه فوت می‌کند، برای انجام تشریفات اداری لازم است به شهرستان‌های همجوار رفته و جواز دفن دریافت شود.

وی می‌افزاید: خطر احتمالی رفت و آمد و منتظر ماندن خانواده‌ها و بستگان برای دفن میت، گوشه‌ای از تأثیرات منفی نبود این اداره در جغتای است.

حسین آبادی یکی از اهالی بخش هلالی هم اظهار می‌دارد: انتظار می‌رفت پس از ارتقا به شهرستان بسیاری از مشکلات بخصوص در بخش درمان حل شود اما هنوز این مشکلات همچنان وجود دارند و برای یک بیماری و یک سونوگرافی باید به سبزوار مراجعه کنیم.

عضوشورای روستای ابویسان هم در گفت وگوی خود، یکی دیگر از مشکلات مردم شهرستان جغتای را نبود مرکزتعویض پلاک خودرو ذکر می‌کند و یادآور می‌شود: این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

 ابویسانی تصریح می‌کند: مردم  برای تعویض پلاک باید به شهرستان‌های دیگر مراجعه کنند این موضوع ضمن دربرداشتن  هزینه‌های سنگین و وقت گیر بودن آن، امکان دارد بعد از مسافت طولانی که به محل می‌رسند مسؤول رسیدگی کننده  حضور نداشته باشد و احتمال این که مدرکی را فراموش کرده باشند زیاد است ودوباره باید این مسیر را طی کنند.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی پیام جغتای هم می‌گوید: بیشترین شکایت همشهریان در این پایگاه استقلال نداشتن اداره‌ها است.

 اسماعیل زمندی با اشاره به گذشت ۹ سال از ارتقائ جغتای به شهرستان، اظهار می‌دارد: هنوز هم برخی اداره‌های این شهرستان نظیر مخابرات، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و... در قالب نمایندگی در این شهرستان مستقر هستند.

او با بیان این که، استقرار نمایندگی یک نهاد دولتی در یک شهرستان گذشته از استقلال نداشتن آن و مشکلات عدیده‌ای که در روند پیگیری امور محوله رخ می‌دهد، خاطرنشان می‌کند: این مسأله مردم را با معضلاتی مانند رفت و آمدهای غیر ضروری، پرداخت هزینه‌های ناخواسته، افزایش ترافیک در جاده‌ها درگیر می‌کند.

 وی می‌افزاید: از این رو خرابی راه‌ها و استقرار نداشتن ناوگان حمل و نقل عمومی و استاندارد در مسیر شهرستان جغتای و سبزوار با وجود وابستگی برخی اداره‌های جغتای به نهادهای همنوع خود در شهر سبزوار را می‌توان یکی از مهم‌ترین معضلات مردم شهرستان جغتای در این حوزه  نام  برد.

وی یادآور می‌شود: این  که در سال‌های اخیر هیچ اقدام مؤثری از طرف نهادهای مسؤول برای استقلال این نهادها در شهر جغتای صورت نگرفته نیز جای بسی تأمل دارد، چرا که هستند کسانی که استقلال کامل جغتای از سبزوار برایشان خوشایند نیست و این باعث شده، مردم جغتای در برزخ بخش و شهرستان باقی بمانند.

در چند سال گذشته تعدادی از مسؤولان از جمله امام جمعه، فرماندار و اعضای شورای اسلامی شهرستان جغتای در نشست‌ها، مناسبت‌های مختلف ودر حضور مقام‌های استانی و گفت وگوهای رسانه‌ای خواسته اصلی مردم را استقرار اداره‌ها اعلام کرده و از مسؤولان استانی خواستار کمک شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.