تارنمای روزنامه فیگارو گزارش داد: سه ماه پس از تخلیه زاغه جنگل در بندر کاله فرانسه، پناهجویان به تدریج در حال بازگشت به این منطقه واقع در شمال فرانسه هستند.

فیگارو: بازگشت دوباره پناهجویان به زاغه جنگل در بندر کاله فرانسه

به گزارش "قدس آنلاین"؛ این تارنمای خبری نوشت، در حالی که روزانه حدود 15 پناهجو به این محدوده وارد می شوند، شهردار کاله از وزیر کشور خواسته است جانب احتیاط رعایت شود.
بر اساس این گزارش، زاغه جنگل کاله در اواخر اکتبر سال 2016 از حضور پناهجویان تخلیه و سپس تخریب شد.
مسئولان در آن تاریخ اعلام کردند هیچ برنامه ای برای بازسازی دوباره این منطقه به عنوان اردوگاهی برای پناهجویان وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته میلادی، ساماندهی زاغه جنگل در بندر کاله، به چالشی برای دولت فرانسه تبدیل شد و با تخریب آن، گزارش ها مبنی بر شگل گیری زاغه های دیگر در مناطق مختلف این کشور از جمله پاریس، افزایش یافت.
زاغه موسوم به جنگل کاله حاصل امضای معاهده «توکه» بین فرانسه و انگلیس در سال 2003 مبنی بر کنترل مرزهای آبی است و بر اساس آن فرانسه به پناهجویانی که قصد داشتند خود را از مسیر این کشور به انگلیس برسانند، اجازه عبور نداد و همین امر زاغه جنگل را به وجود آورد و هزاران آواره را در خود جای داد.
تاریخچه تخریب تدریجی زاغه جنگل نیز چالش های فراوانی به همراه داشته است. پلیس فرانسه در گام نخست با استفاده از گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی، به پراکنده کردن پناهجویان و معترضان مدافع حقوق پناهجویان دست زد و بیش از 100 کودک قبل از تضمین امنیت شان ناپدید شدند.
در گام بعدی، مقام های فرانسه اواخر دی و بهمن 94 با دستور مراجع قضایی به دلیل آنچه «حفظ امنیت مهاجران» اعلام شد، نوار یکصد متری مجاور جاده کمربندی را از 600 آواره زاغه جنگل تخلیه و مدتی بعد نیمه جنوبی این اردوگاه به مساحت 50 هکتار را تخلیه و تخریب کردند.
اما گام بعدی یعنی تخریب کامل زاغه جنگل و انتقال مهاجران، اقدام بحث برانگیزی بود که در نیمه نخست آبان 95 آغاز شد و به نوبه خود اما و اگرها، مخالفان، موافقان و چالش های زیادی به همراه داشت.
«فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه در آن تاریخ با اعلام همبستگی با ساکنان کاله، به آنان اطمینان داد که این بندر شاهد برپایی زاغه های جدیدی برای اسکان مهاجران و پناهجویان نخواهد بود.
پس از تخریب زاغه جنگل، نگرانی ها در مورد ورود مهاجران این زاغه به دیگر مناطق فرانسه و حتی بلژیک، سرنوشت پناهجویان کودک و بزرگسالان آسیب پذیر، حقوق مهاجران و آینده اسکان مجدد آنها، مورد توجه شهروندان فرانسه و سازمان های حقوق بشر قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.