یزد- استاندار یزد گفت: آنچه در حوزۀ مبارزه با مواد مخدّر و مقابله با اعتیاد باید در استان دنبال شود، موضوع پیشگیری است و برای تحقق این مهم باید خود مردم وارد عمل شوند ومشارکت مردمی رویکرد مقابله با اعتیاد و مواد مخدّر قرار گیرد .

مشارکت مردمی رویکرد مقابله با اعتیاد و مواد مخدر قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمد میرمحمدی صبح  چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از هماهنگی و تعامل میان دستگاه‌های استان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد اظهارخرسندی کرد واظهار داشت: جزیره‌ای عمل کردن باعث سردرگمی و ناشفّافی می‌شود که خوشبختانه در استان یزد هرچند متولی در هر حوزه مشخص است اما هم‌افزایی میان بخش‌های مرتبط کمک بسیاری به مبارزه با قاچاق مواد مخدر کرده است.
وی در بحث مقابله با مواد مخدر بر مبارزه با باندها و شبکه‌های قاچاق تأکید کرد و افزود: اگر به سمت مُتلاشی کردن شبکه‌های قاچاق مواد مخدر پیش رویم اقدام درخور توجهی برای مبارزه انجام داده‌ایم.
استاندار در خصوص درمان اعتیاد بحث پیشگیری از اعتیاد را در اولویت دانست و گفت: آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی باید به‌گونه‌ای باشد که در افراد آموزش‌دیده ایجاد مسئولیت کند و این اقدام هنگامی نتیجه‌بخش است که احساس مسئولیت دیده شود و نیز افراد درمان‌شده به چرخۀ اعتیاد باز نگردند.
میرمحمدی وجود بانک‌های اطلاعاتی برای آموزش‌دیدگان را راهکاری دانست که می‌توان از آن طریق در افراد ایجاد مصونیت کرد تا به اصطلاح واکسینه شوند و دیگر به‌سراغ اعتیاد نروند.
رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با توجه به آمار بیان‌شده در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: در زمینۀ مبارزه با قاچاق مواد مخدر میزان کشفیات مشخص است اما در بحث پیشگیری لازم است اطلاعات روشن‌تری داشت که منجر به نتیجه‌گیری بهتر شود.
وی تصریح کرد: ضعف سیستم دولتی این است که در برخی موارد آمار بیشتر لازمه و برای اعتبارگیری زیادتر بوده‌است که این رویکرد در صورتی‌که همراه با آمار نادرست باشد، ممکن است آسیب‌زا باشد و برنامه ریزی ها را با مشکل روبرو کند.
میرمحمدی در خصوص اعتیاد زنان و نگهداری از این بانوان، خواستار ارائۀ اطلاعات درست و تعداد آنها شد تا متناسب با تعداد و ردۀ سنی زنان مبتلا به اعتیاد در مورد آنها برنامه‌ریزی انجام شود.

استاندار یزد در ارتباط با طرح محله‌محور مبارزه با مواد مخدر و مقابله با اعتیاد، طرح پیشگیری محله‌محور را پیشنهاد داد و گفت: آنچه باید در محلّات دنبال شود اقدامات پیشگیرانه است و لازم است، مشارکت مردمی رویکرد مقابله با اعتیاد و مواد مخدر قرار گیرد تا نتیجه‌بخش باشد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این نشست با بیان اینکه آمارهای قطعی از مبتلایان به اعتیاد در استان وجود ندارد، میزان اعتیاد در استان یزد را بین چهار تا پنج درصد متغییر دانست.  
علی روستایی بر ساماندهی بانوان دچار بیماری اعتیاد در استان تأکید و توجه به این موضوع را از رویکردهای اصلی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.