اصفهان- رئیس دانشگاه اصفهان گفت: ۱۵ درصد بودجه دانشگاه اصفهان به پژوهش و تحقیق اختصاص دارد و حدود ۸۵ درصد بودجه این دانشگاه صرف حقوق کارکنان و هزینه‌های جاری می‌شود.

سهم تحقیق و پژوهش۱۵ درصد است؛سهم کپی برداری تحقیقات ۸۵ درصد

به گزارش قدس آنلاین، هوشنگ طالبی شامگاه چهارشنبه در دومین کنفرانس ملی سنجش و ارزشیابی علم، با بیان اینکه بودجه پژوهشی خوبی به دانشگاهها اختصاص پیدا نمی کند، افزود: اینگونه مسائل و مشکلات بر ارزیابی دانشگاهها تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه تفاوت بودجه دانشگاه‌ها تأثیر زیادی بر تحقیق و پژوهش‌ ها دارد، گفت: شاخص علم سنجی و ارزیابی دانشگاهها بر این اساس امروزه به یک موضوع روز در جهانی تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در سطح گروه‌ های آموزشی وضعیت علمی هر دانشگاهی مشخص است، گفت: دانشگاه‌ها در سالهای گذشته و در دوران تحریم و مشکلات اقتصادی با وجود بودجه ‌های اندک، سطح کیفی خود را حفظ کردند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مؤسسات جهانی اعداد و رشدهای علمی دانشگاهها را بصورت مطلق نگاه می ‌کنند، گفت: نباید فقط به اعداد مطلق و رشد علمی دانشگاهها مانند تعداد مقاله‌ها نگاه کرد بلکه باید به کیفیت و اثرگذاری مقاله ها و آثار پژوهشی توجه داشت.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شاخصه های ثبات و پایداری باید در ارزیابی ها و سنجش های علمی مورد توجه قرار گیرد، افزود: اثر بخشی و رشد علمی و پژوهشی دانشگاهها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

۸۵ درصد تحقیقات داخلی کپی برداری است

دبیر دومین کنفرانس ملی سنجش و ارزشیابی علم نیز در این همایش گفت: با بررسی بر روی ۲ هزار و ۳۷۰ تحقیق در کشور مشاهده شد که ۸۵ درصد آنها از تحقیقات و مقاله های خارجی کپی برداری شده است.

 مظفر چشمه سهرابی با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی یکی از چالش های بزرگ جوامع علمی و دانشگاهی ما محسوب می شود، افزود: نظام های رتبه بندی هیچگونه تاثیری در بودجه بندی دانشگاهها ندارد.

چشمه سهرابی با بیان اینکه تاثیر تغییرات ناشی از مدیریت پژوهش در دانشگاهها باید مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: باید بررسی کنیم که در مدت پنج سال گذشته چه میزان از نیازهای استان و کشور از طریق پژوهش برطرف شده است.

وی با بیان اینکه حل مشکلات جامعه مهمتر از نوشتن مقاله است، افزود: اثر پژوهش به عنوان اصلی ترین بخشی باید مورد توجه و سنجش قرار گیرد اما این بخش تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

چشمه سهرابی افزود: مجموعه مقالاتی که در کشور انجام می شود مصرف کننده داخلی ندارد.

دبیر دومین کنفرانس ملی سنجش و ارزشیابی علم با بیان اینکه امروز مساله بیگانگی علم در جامعه ما بوجود آمده است، گفت: بیشترین توجه و سنجش ما بر روی برون داد متمرکز شده در حالیکه درون داد اهمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه سه رویکرد کمی، کیفی و ترکیبی(کمی و کیفی) در سنجش و ارزشیابی پژوهش مورد توجه است، گفت: کشور ما از نظر کمیت در وضعیت خوبی قرار دارد و باید به سمت کیفی سازی پژوهش ها گام برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.