سیستان و بلوچستان استانی که نامش محرومیت و مظلومیت مردمی را به یاد می آورد که هنوز هم بسیاری از دانش آموزانش در مدارس کپری درس می خوانند، به سبب نبود آب، کشاورزانش بیکار یا مجبور به مهاجرت می شوند، بیکاری جوانان در آن بیداد می کند، یکی از ۵ استانی است که طبق آمارها کودکانش به سبب فقرِ خانواده هایشان دچار سوء تغذیه می شوند.

سیستان و بلوچستان در محاصره محرومیت/ مشکلات مردمی دستمایه نمایش های انتحاباتی

اختصاصی «قدس آنلاین»؛ به طور کلی می توان گفت آنچه از حقوق شهروندی توسط دولت یازدهم رونمایی شد در این استان نادیده گرفته شده است! اما انگشت اتهام این همه تبعیض به سمت چه کسی نشانه می رود؟ دولت یا نمایندگان مجلس؟

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم با گلایه از عدم توجه کافی به محرومیت های سیستان و بلوچستان به «قدس آنلاین» گفت: منشور حقوق شهروندی که آقای رییس جمهور مطرح کردند در قانون اساسی آمده است و نیازی نبود ایشان دوباره بازگو کنند.»

حقوق شهروندی جزء وظایف اصلی دولت است

وی افزود: متأسفانه اینها بیشتر شعارهای تبلیغاتی انتخاباتی است در حالیکه حقوق شهروندی جزء وظایف اصلی دولت است و ما هم مدام اعتراض می کنیم و مشکلات مردم را در تریبون رسمی مجلس اعلام می کنیم ولی متأسفانه بعضی از استان ها از جمله سیستان و بلوچستان مورد توجه دولت ها نیستند و این مشکلات همیشه بوده و خواهد بود.

شهریاری علت کم توجهی به  استان هایی مثل سیستان و بلوچستان را نبود افرادی در دستگاه حاکمیت برای دفاع از حقوقشان عنوان کرد و گفت: فقط نمایندگان مجلس هستند که آن ها هم از تریبون مجلس اعتراضاتشان را مطرح و پیگیری می کنند، ولی این شایسته و بایسته مردم سیستان و بلوچستان نیست؛ متأسفانه دولت ها به این استان توجه جدی نمی کنند و بیشتر به چشم یک طعمه برای جمع آوری رأی انتخاباتی به آن نگریسته می شود و نزدیک انتخابات که می شود یکسری شعارهایی می دهند و بعد هم فراموش می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت بهانه های مختلفی مطرح می کند، مثلا آقای رییس جمهور اعلام کرد که ۷۰۰ هزار شغل در کشورایجاد شده است و این در حالی است که جمعیت سیستان و بلوچستان حداقل ۳ درصد جمعیت کل کشور است و اگر قرار است شغل ایجاد شود حداقل باید ۳۰ هزار شغل از این ۷۰۰ هزار تا، سهم استان سیستان و بلوچستان شود در حالی که حتی هزار شغل هم ایجاد نشده که آن هم استخدامی آموزش و پرورش بوده است.

از آمارهای غیر واقعی تا وعده های توخالی

وی با اشاره به نامعلوم بودن منشأ و معیار آمارهای ارائه شده از سوی دولت مبنی بر ایجاد شغل های جدید، گفت: نمایندگان مجلس  معمولا از این آمارها سر در نمی آورند و متأسفانه دولت حرف های غیر واقعی زیاد  می زند. ممکن است در این ۴ ماه باقی مانده از عمر دولت یازدهم دولت یکسری شعارهایی به خاطر مشکلات مردم بدهد ولی اینکه از مشکلات سیستان و بلوچستان از جمله مشکل اشتغال جوانان بیکار چیزی رفع شود اصلا اتفاق نخواهد افتاد چون به گفته خود دولت، استان ما فقیرترین استان کشور است و بالاترین نرخ بیکاری را دارد.

علیم یار محمدی نماینده مردم زاهدان نیز با اشاره به اصل ۳ قانون اساسی در خصوص حقوق هر شهروند ایرانی از جمله در بحث بهداشت، مسکن و اشتغال به «قدس آنلاین» گفت: درعجبم چرا بعد از گذشت سی و چند سال از پیروزی انقلاب و انتظارات و مطالبات  مردم در این زمینه، این مسأله تا کنون برای مردم استان سیستان و بلوچستان محقق نشده است؟ و متأسفانه با وجود پیگیری های فراوان نمایندگان استان ما تا این مرحله نتوانستیم به جایی برسیم.

عزمی برای توجه به سیستان وجود ندارد

 به اعتقاد یار محمدی متأسفانه دولت به سیستان و بلوچستان با دید دیگری نگاه می کند و عزمی برای اینکه به این استان های حاشیه و به خصوص سیستان بلوچستان توجهی شود، وجود ندارد.

وی عنوان کرد: ما این مسأله را بارها به گوش مسؤولین و دولت رساندیم ولی متأسفانه آنطور که باید توجهی به آن نمی شود. متاسفانه این امر در شأن نظام هم نیست. دولت هم بعد از این همه اعتراض و پیگری قطعا باید به این موضوع توجه کند و هم از منظر بحث عدالت اسلامی و اجتماعی و هم بحث توازن منطقه ای باید مورد توجه قرار می گرفت ولی به دلایلی اینها همه به ورطه فراموشی سپرده می شود.نمی دانم این ضعف مدیریت استان بوده و یا عدم پیگیری و توجه بد وزارت خانه ها بوده است.

در این ۴ ماه هیچ اتفاقی نخواهد افتاد!

یار محمدی با بیان اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان آدم های مطالبه گری نیستند و در مقابل؛ آدم های صبور و مهربان و  مرزداران خیلی خوبی برای کشور و مردم بودند، افزود: متأسفانه توجه به محرومیت ها و مطالبات مردمی سیستان و بلوچستان هر بار  به یک طریقی به حاشیه رانده شده اما این مسأله پسندیده ای در موقعیت فعلی ایران و خاورمیانه نیست و آقایان مسؤل و دولت باید پاسخگو باشند. اما آنچه مسلم است در این مدت کوتاه ۴ ماهه از عمر دولت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و مطمئنا بعدها هم همچنین اتفاقی نخواهد افتاد مگر اینکه عزم ملی باشد.

محمدنعیم امینی فرد نماینده ایرانشهر  در گفتگو با«قدس آنلاین» با بیان اینکه بنده هم به عنوان نماینده مردم ایرانشهر و هم به عنوان رییس مجمع نمایندگان استان در حد توان پیگیر مطالبات مردم سیستان و بلوچستان بوده ام، گفت: متأسفانه علی رغم اینکه استان سیستان و بلوچستان نقش پررنگی در حفاظت از ارزش های دینی و فرهنگی و سرزمینی ایران بزرگ داشته، به دلایل مختلف من جمله دلایل تاریخی، اقلیمی، دوری از مرکز و عدم توجه دولت های مرکزی در طول قرن ها از توسعه پایداری برخوردار نگردیده و از نظر شاخص های توسعه در رتبه های نامناسبی در سطح کشور برخوردار است.

آقای رییس جمهور منشورش را عملیاتی کند

وی عنوان کرد: منشور حقوق شهروندی آقای روحانی اقدام خوبی است ولی من شأن رییس جمهور را بالاتر از این می دانم و فکر می کنم این منشور را در نشست ها و کمپین انتخاباتی خود ذکر کردند. شأن ریاست جمهور بیشتر از این است که بیاید صرفا یک اعلامیه برای حقوق شهروندی  بدهد، چون برابر قانون اساسی به هر حال مکلف به حسن اجرای آن است.  من فکر می کنم که آقای رییس جمهور باید این منشور را عملیاتی کند.

امینی فرد معتقد است؛ وضعیت سیستان و بلوچستان در مقایسه با سراسر کشور وضعیت خوبی نیست البته که دولت می تواند در همین ۴ ماه هم برخی اقدامات عملی را برای این مطالبات انجام دهد.

این نماینده سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه استان های محروم یک عزم ملی می طلبد، گفت: شاید این عزم حتی فراتر از ظرفیت دولت باشد یعنی در واقع عزم ملی تمام نظام را مطلبد که محرومیت شدید مناطق محروم که چندین استان و اکثرا هم مرزی هستند را بردارند .

وی افزود: این نیازمند آن است که در برنامه ریزی هایی که برای اختصاص بودجه های سنواتی اختصاص داده می شود حتما تجدید نظر کنیم و حق ساکنان این مرز و بوم  را برابر قرن ها وظیفه پاسداری از مرزهای فرهنگی و سرزمینی را به حدی از توسعه برسانیم که قابل دفاع باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.