۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 496932

این روزها از زمین و زمان برای مردمی که از سر بی‌پناهی و جنگ، استیصال و بدبختی سعی می‌کنند خود را به منطقه‌ای امن برسانند بلا می‌بارد. جنگ‌های خاورمیانه روی آرامش به خود نمی‌بیند. فقر از امریکا تا اروپا و خاورمیانه سرریز شده است. در این بین مردمی به امید روزها و زندگی اندکی بهتر از گذشته تلاش می‌کنند تا خود را به کشورهای اروپایی یا امریکا برسانند. اما به نظر می‌رسد شرایط برای تمامی این افراد روز به روز سخت‌تر می‌شود.

تعبیر کابوس‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از "شفقنا"، میثم سلیمانی در روزنامه اعتماد نوشت: حالا با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا طبق گفته یک مقام کاخ سفید به سی‌ان‌ان رییس‌جمهور بناست تا دستور احداث یک دیوار مرزی در مقابل مکزیک را صادر کند. این اقدام را می‌توان نخستین دستور اجرایی دونالد ترامپ در راستای جلوگیری از هجوم پناهجویان به امریکا دانست. انتظار می‌رود این اقدام باعث شود تا پناهجویان با روند سختی برای دریافت ویزا مواجه شوند. طبق اخبار منتشر شده این اقدام بناست در سخنرانی دونالد ترامپ در ساختمان وزارت امنیت داخلی امریکا مطرح شود که تا زمان تنظیم این گزارش کماکان این اتفاق رخ نداده است.
دونالد ترامپ پیش از حضور خود در وزارت امنیت داخلی امریکا در توییتر خود نوشت: امروز یک روز بزرگ برای امنیت داخلی کشور خواهد بود و ما دیوار را خواهیم ساخت. با این حال طبق گزارش‌ها به نقل از یک منبع آگاه در کاخ سفید، دونالد ترامپ قصد دارد تا دو فرمان اجرایی را صادر کند. اصلی‌ترین این فرمان‌ها بناست با بودجه فدرال ساخت یک دیوار مرزی آغاز می‌شود و فنس‌های مرز با مکزیک نیز ترمیم خواهند شد. در این دستور بناست مامورین گمرکی و حفاظت مرزی نیز افزایش پیدا کند که این رقم به پنج هزار نفر می‌رسد و این نیروهای جدید به کاهش سیل مهاجران و خشونت در امریکا کمک کنند.
با این حال به نظر می‌رسد این بودجه در اختیار وزارت امنیت داخلی امریکا قرار گیرد که باید این وزارتخانه جزییات احداث و برنامه‌ریزی را در خصوص ساخت این دیوار طرح‌ریزی کند که آن را می‌توان از جمله اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ دانست که جنبه اجرایی به خود می‌گیرد. اما دستور اجرایی دوم مربوط به مهاجران و کمپ‌های مهاجرانی می‌شود که دولت فدرال ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد تمام آنها برچیده می‌شود و دولت فدرال موظف به شناسایی افراد مهاجری هستند که سابقه کیفری درایالات متحده دارند. همچنین ترامپ قصد دارد صدور ویزا برای پناهندگان را به‌شدت محدود کند.
به نظر می‌رسد که در این دستور اجرایی دونالد ترامپ بنا دارد تا تمام برنامه‌های پذیرش پناهندگان را طی چهار ماه آینده تعلیق کند زیرا او معتقد است که مهاجران در کشور برای امنیت ملی امریکا خطرناک هستند. برنامه‌ای که منجر می‌شود روند پذیرش پناهجویان سوری که در بحران و جنگ داخلی به سر می‌برند نیز به طور کامل از بین می‌رود.
طبق برنامه‌ریزی‌ها بنا بود در سال ٢٠١٧امریکا ۵٠ هزار پناهجوی سوری را پذیرش کند که با این دستور عملا این اتفاق رخ نخواهد داد و به نظر می‌رسد که پنتاگون و وزارت امورخارجه امریکا در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک برنامه برای منطقه امن در داخل سوریه هستند که دولت پیشین امریکا هرگونه برنامه‌ریزی برای این اقدام را بعید می‌دانست.
گفتنی است دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود در سیاست‌های مهاجرتی بسیار شعارهای تندی ایراد کرد و بارها و بارها اعلام کرد که قصد دارد تا یک دیوار بسیار بزرگ در مرز مکزیک ایجاد کند و قصد دارد به صورت کامل از ورود مسلمانان به ایالات متحده جلوگیری کند، هرچند بسیاری معتقد بودند دونالد ترامپ اقدامات خود را تا حدودی در دوره ریاست‌جمهوری تعدیل می‌کند اما در صورت تایید این اقدامات، دونالد ترامپ در حال اجرایی کردن تمامی وعده‌های خود است و به نظر نمی‌رسد امیدی به تعدیل افکاری باشد که پیش از حضور در کاخ سفید شکل گرفته است.
طبق این دستور اجرایی تمامی کشورهایی که به گفته دولت درگیر مسائل تروریستی یا ممنوعیت حضور مهاجر در امریکا مواجه خواهد شد. همچنین دونالد ترامپ وعده داده بود که همه مهاجران غیرقانونی را در کشور اخراج کند که از جمله آن می‌توان به پدر و مادرهای فرزندانی دانست که در امریکا به دنیا آمده‌اند که این افراد با دستور اجرایی رییس‌جمهور پیشین در امریکا حضور دارند و اگرچه باراک اوباما از ترامپ خواسته تا دستور اجرایی را لغو نکند، اما هنوز مشخص نیست که دونالد ترامپ چه برنامه‌ای را در این خصوص در پیش خواهد گرفت. طبق گفته مقامات کاخ سفید سابقه کیفری و تهدید برای امنیت ملی امریکا از جمله اولویت رییس‌جمهور برای اخراج مهاجرانی است که به طور غیرقانونی وارد امریکا شده‌اند.
گفتنی است سی‌ان‌ان در اوایل ژانویه گزارشی را از تیم انتقالی دونالد ترامپ منتشر کرد که این تیم بحث‌های بسیار جدی و فعالی با ارتش و وزارت کشور داشته تا برای احداث دیوار در امتداد مرز مکزیک برنامه‌ریزی کنند که از جمله آن می‌توان بحث قوانین محیط زیستی را نیز به دقت در این خصوص در نظر گرفت که در ارزیابی‌ها نیز لحاظ شده است.
طبق گفته یک مقام امریکایی در آن دوران عنوان شده بود که تیم انتقالی با وجود موانع قانونی تلاش بسیار زیادی برای ارزیابی و امکان‌سنجی ایجاد این دیوار انجام داده تا بتواند آن را به مرحله اجرایی برساند. با این حال برخی منابع عنوان می‌کنند که یکی از موانع بزرگ ایجاد چنین دیواری می‌تواند موانع محیط زیستی باشد که ممکن است در این بین برای دولت مشکل ایجاد کند.
همچنین گفته می‌شود یک تیم مهندسی نیز ارزیابی‌های دقیق را در خصوص میزان مصالح برای ساخت این دیوار کرده و مشخص شده که چه میزان مصالح برای ساخت آن به کار می‌رود. گفتنی است دونالد ترامپ روز شنبه با رییس‌جمهور مکزیک به صورت تلفنی صحبت کرده و بناست در اواخر ماه جاری میلادی نیز با یکدیگر دیدار کنند.

محدودیت ویزا
براساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود که ترامپ روند صدور ویزا برای مردم کشورهایی را که امکان بررسی کامل سوابق آنها برای امریکا وجود ندارد به‌طور موقت معلق کند. کارشناسان مسائل مهاجرتی در امریکا می‌گویند احتمالا این لیست نام کشورهای سوریه، سودان، عراق، سومالی، ایران، لیبی و یمن را شامل می‌شود. بر اساس این طرح پس از این معلق شدن موقت صدور ویزا برای شهروندان این کشورها، دولت ترامپ بازبینی و مروری را برای تعیین اینکه چه راهکارهای نظارتی جدیدی برای تایید امن بودن سفر این شهروندان به امریکا ضرورت دارد، تعیین خواهد کرد.
گفتنی است در طول سه روز اول شروع به کار دولت دونالد ترامپ، ١٣۶ پناهنده سوری با توجه به آمار وزارت خارجه درخواست پناهندگی و مهاجرت خود را به ثبت رسانده‌اند اما با توجه به این قوانین قطعا اعطای پناهندگی به آنها را اگر نگوییم نا ممکن اما بسیار سخت خواهد کرد.
حسن شیبلی، رییس شورای روابط اسلامی امریکا در فلوریدا به سی‌ان‌ان گفت: این دستور اجرایی ملت مارا امن‌تر نمی‌کند و ملت ما را بیشتر با ترس همراه می‌کند و ایجاد چنین محدودیت‌هایی خلاف بسیاری از اصول ملت ما است. آنگونه که شیبلی می‌گوید اکنون بسیاری از شهروندانی که در ایالات متحده کارت سبز و ویزای مهاجرت و حتی ویزای معمولی امریکا را در اختیار دارند نگران آن هستند که آیا اجازه ماندن در امریکا را می‌دهند و حتی اگر بخواهند برای تعطیلات از امریکا خارج شوند، می‌توانند دوباره به امریکا برگردند.
شورای ملی ایرانیان مقیم امریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: وعده‌های دونالد ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتی بسیار شرم آور و تبعیض آمیز بود. حالا نیز او بناست نخستین گام را در راستای ممنوعیت حضور مسلمانان در امریکا بردارد. این دوام نخواهد آورد و مردم امریکا بهتر از این هستند.
گفتنی است جف سشن، نامزد دونالد ترامپ برای دادستانی کل امریکا در جلسات پرسش و پاسخ سنای امریکا عنوان کرده بود، که دولت ترامپ به دنبال آن است برای کشورهایی که برای امریکا یک تهدید محسوب می‌شوند برای مهاجران از این کشورها محدودیت‌های سختی اعمال شود که این روی دین خاصی متمرکز نیست. با این حال بسیاری از طرفداران دونالد ترامپ معتقد بودند سیاست پذیرش پناهجو توسط دونالد ترامپ می‌تواند به جنگ داخلی و گسترش نا امنی در امریکا بینجامد که این بسیار خطرناک خواهد بود.
با این حال برخی حقوقدان‌ها معتقدند که مخالفان این اقدام می‌توانند چالش‌های قانونی برای چنین اقدامی ایجاد کنند به خصوص برای کشورهایی که اکثریت مسلمان دارند. هیروشی موتومورا، متخصص امور مهاجران در دانشگاه USLA معتقد است: اگر این دستور اجرایی در راستای محدودیت مهاجران برای یک دین خاص باشد، خلاف قانون اساسی است و یک نوع تبعیض به حساب می‌آید. موتومورا معتقد است نظرات ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی و تیم کاری او نشان می‌دهد که آنها بیشتر روی یک دین خاص متمرکز هستند.
با این حال پس از اجرایی شدن این فرمان اجرایی، وزارت خارجه موظف است، صدور ویزا را به اتباع کشورهای نام برده متوقف کند. همچنین گمرک‌ها و حفاظت‌های مرزی می‌توانند حتی از ورود افرادی که در حال حاضر دارای ویزا هستند ولی جزو اتباع کشورهای نام‌برده در این فرمان اجرایی قرار دارند نیز از ورود آنها به ایالات متحده جلوگیری کند. همچنین اقدام دیگر دولت می‌تواند در راستای شناسایی اتباعی متمرکز شود که از طریق غیرقانونی و شرایط خاص وارد کشور شده‌اند و از این طریق دولت می‌تواند آنها را از کشور اخراج کند.

منبع: شفقنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.