او مانند بسیاری از افراد تیم «ترامپ» در نوع و حرفه خودش متفاوت به نظر می رسد و می تواند همچون رئیسش یکباره و با سخنانی جنجال برانگیز کاری کند که همه ما انگشت به دهان شویم.

ششلول بندی آقای مشاور

قدس آنلاین - در عالم سیاست «مشاور»ها به طور معمول آدمهای همیشه ساکت یا اغلب پشت پرده ای به نظر می رسند که لابد دایم در حال نوشتن توصیه ها، راهکارها ، چه بگو و چه نگوها و ... هستند و یا دارند توی گوش مدیرها و رئیس هایشان محرمانه های سیاسی و غیر سیاسی را پچ پچ می کنند! مشاورها البته ممکن است سخنران یا سخنگوی خوبی نباشند و بیشتر نیز ترجیح می دهند حرفهایشان را نه به خبرنگاران رسانه ها که به آدمهای مد نظر خودشان بزنند.

این مقدمه را گفتیم تا برسیم به آقای «استیو بنون» مشاور ارشد «ترامپ» که البته خودش فکر می کند علاوه بر مشاور بودن ، سخنگو و سخن پراکن خوبی هم هست. او مانند بسیاری از افراد تیم «ترامپ» در نوع و حرفه خودش متفاوت به نظر می رسد و می تواند همچون رئیسش یکباره و با سخنانی جنجال برانگیز کاری کند که همه ما انگشت به دهان شویم. «استیو بنون» دیروز در گفت و گو با «نیویورک تایمز» رسانه ها را «حزب مخالف» نامید و گفت : رسانه های آمریکا باید دهان خود را ببندند... آنها هنوز نمی دانند چرا «ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شده...!

بیزنس مَن!

اینجور حرف زدنش با رسانه ها سبب نشود شما فکر کنید جناب مشاور ارشد و اعظمِ مانند برخی اعضای کابینه «ترامپ»  از آن یانکی های ششلول بند است . «استیون کوین بَنون» که تا همین دو ماه پیش مدیر اجرایی یک سایت خبری بشدت راستگرا و متهم به نژاد پرستی و یهود ستیزی بود ، یک به اصطلاح «بیزنس مَن» و مدیر رسانه ای سرشناس در آمریکاست. سال ۱۹۵۳ زاده شده و کارشناسی ارشد «مطالعات امنیت ملی» را از دانشگاه »جرج تاون» گرفته است .

البته فارغ التحصیل رشته «کسب و کار» از هاروارد هم هست. سهامدار بانک سرمایه گذاری « گلد من ساکس»  سر و سِرّی هم با هالیوود دارد و فیلمهای مستند زیادی را نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی کرده است. فیلمهای او در رابطه با مشکلات موجود در جامعه آمریکا از قبیل بیکاری، فقر، اختلاف طبقاتی ، زیاده خواهی «وال استریت» و سیاستمداران فاسد است.

البته فراموش نکرده اید که همه موضوعات مطرح شده در فیلمهای او، کم و بیش در بیشتر سخنرانی های تبلیغاتی «ترامپ» نیز مورد استفاده قرار می گرفت. راستی این را هم یادآوری کنیم که این ششلول بند رسانه ای قرن بیست و یکم ، سابقه نظامی گری هم دارد و مدتی در نیروی دریایی آمریکا به عنوان افسر جنگ افزار خدمت کرده است و شاید کمی از این تریپ هفت تیر کشی و تهدید کردن هایش یادگار همان روزها باشد.

گیوتین ساز

یک مشاور عالی یا ارشد در واقع چیزی فراتر از یک مشاور ساده است. «استیو بنون» در حال حاضر برای کاخ سفید نقش یک «استراتژیست» را ایفا می کند. نزدیک به یک ماه و نیم پیش روزنامه «ایندیپندنت» در باره او نوشت : «... «بنون» مدیر سایتی که به ترویج شعارهای اسلام هراسی ، ضد مهاجرت ، نژاد پرستی و ملی گرایی افراطی مشغول است ، به گفته منتقدانش می خواهد «دونالد ترامپ» را به گیوتینی تبدیل کرده و از آن برای حذف مخالفان و رقیبانش استفاده کند... او در حال حاضر استراتژیست تازه منصوب شده کاخ سفید به شمار می رود» .

قمار برجام

 او از مخالفان سرسخت توافق هسته ای با ایران هم بود و در خوشبینانه ترین حالتش آن را قماری برای کشورش می دانست. اگر دیدید که «ترامپ» در طول رقابت های انتخاباتی یکسره از برجام بد می گفت و آن را ابزار حمله به «اوباما» می کرد یقین بدانید که به توصیه های مدیر اجرایی ستاد انتخاباتی اش در آن زمان – استیون بنون – عمل می کرده است.

هرچند که یک سال مانده به آغاز این رقابت ها «بنون» در گزارشی برای یک شبکه تلویزیونی پرطرفدار آمریکایی نوشت: با اینکه هیچ قطعیتی در باره عمل کردن ایران به تعهداتش وجود نداشت اما نشانه ها حاکی است توافق در مسیر خود پیش می رود و ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را کاهش داده. این یعنی قمار اوباما روی توافق هسته ای تاکنون نتیجه بخش بوده است.

بچه هایتان را بزرگ کنید

مسأله فقط دشمنی اش با ایران، اسلام ستیزی و نژاد پرستی نیست! بسیاری از آمریکایی ها ممکن است برخی از این صفاتش را نقطه منفی او ندانند بلکه بیشتر به خاطر «ضد زن» بودن و یهودی ستیزی اش از او متنفرند. برخی از سخنان توهین آمیز او علیه زنان هنوز که هنوز است در خاطر شهروندان آمریکایی مانده است. البته بیشتر از اینها سابقه خشونت خانوادگی و دست بزنی است که پرونده آن به سال ۱۹۹۶ و همسر سابقش بر می گردد .

همین همسر سابق در تحقیقات مدارکی را از روحیه نژاد پرستی و یهودی ستیزی «بنون» نیز رو کرده بود. سال ۲۰۱۰ «بنون» در حالیکه خیلی تلاش کرده بود نرم و ملایم سخن بگوید ، به جنبش زنان آمریکا توصیه کرد به جای فعالیت های سیاسی و اجتماعی : همسرانتان را دوست داشته باشید، از خانواده طرفداری کنید و بچه هایتان را بزرگ کنید!

سخنرانی نویس

متن سخنرانی «ترامپ» در مراسم تحلیفش آنقدر کوتاه و البته تند و تیز بود که توجه همه را به خود جلب کرد. می گویند از زمان جیمی کارتر در سال۱۹۷۷ تا امروز این کوتاهترین سخنرانی مراسم تحلیف بوده است. در حالیکه چند روز پیش از مراسم روزنامه «ایندیپندنت» تصویر ترامپ را در حال نوشتن متن سخنرانی اش چاپ کرد ، کاخ سفید مجبور شد پس از مراسم اعلام کند متن این سخنرانی به وسیله «استیو بنون» و «استفان میلر» نوشته شده است.

البته وقتی«بنون» در گفت و گو با «وال استریت ژورنال» گفت: « من فکر نمی کنم  از زمان حضور "آندرو جکسون"، هفتمین رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید، چنین سخنرانی داشته باشیم... میهن پرستی در این سخنرانی به شدت مشهود بود... اصول جنبش پوپولیستی و ناسیونالیستی هم در آن احساس می شد...» مشخص شد که احتمالاً ایده این سخنرانی کوتاه و پرسرو صدا کار خودش بوده است.

چهره کثیف

آقای مشاور خودش را  فقط یک ملی گرا می داند . از اینکه به او برچسب ضدیهود یا نژاد پرست را بزنند بسیار شاکی می شود و آن را حیله انتخاباتی می داند. سال ۲۰۱۴ در گفت و گو با  رسانه ها خود را در جامعه آمریکا یک «لنینیست» معرفی می کند و می گوید آرزویش چون لنین ، از هم پاشیدن دولت است! مخالفانش اما بیشتر از اینها در باره اش حرف و حدیث و مدرک و سند دارند.

از دعوایی که با مسؤولان مدرسه دخترانش می کند که چرا در مدرسه از یهودی ها ثبت نام کرده اند تا اظهار نظرهایش در باره اسلام و اسلام هراسی و برتری سفید پوستان . «بن شاپیرو» سردبیر سایتی که « بنون» مدیر آن بود می گوید:« او چهره کثیفی دارد. یک نژادپرست است و اغلب دوستانش را می‌رنجاند و افراد را تهدید می‌کند.

او یک شخص خودخواه است که نام‌های بزرگ و افراد شاخص را از صندلی پایین می‌کشد، تحقیر می‌کند و با آتو گرفتن و ابزار قرار دادن آنها پس از تحقیر، از آنها در جهت اهداف شومش بهره می‌گیرد».

با همه آنچه مخالفان فرهیخته و غیر فرهیخته در باره اش گفتند و نامه هایی که سیاستمداران و حقوقدانان به «ترامپ» نوشته و خواستار برکناری «بنون» شدند اما به نظر می رسد از یک سو خود رئیس جمهور جدید آمریکا و از سوی دیگر اسرائیلی ها که گفته اند بیصبرانه در انتظار همکاری با «بنون» هستند ، جناب مشاور ارشد و البته تند و تیز را خیلی دوست دارند!

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.