رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان ضمن تشریح نقش روسیه در آینده روابط آمریکا و ایران به جایگاه عربستان در سیاست مهاجرتی دونالد ترامپ اشاره کرد.

وزن ریاض در سیاست مهاجرتی ترامپ/نقش روسیه در روابط واشنگتن-تهران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، بر اساس دستور العمل صادر شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا، ورود افرادی از ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، یمن و سومالی به آمریکا ممنوع است. به همین مناسبت گفتگویی را با «طلال عتریسی» رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان انجام دادیم.

وی در رابطه با ممنوع کردن ورود مهاجران از هفت کشور به آمریکا اظهار داشت: این اقدام ترامپ به معنای این است که اولویت وی در حمایت از آمریکا هرگز تغییر نخواهد کرد و این موضوع بیش از هر چیز دیگری برای او اهمیت دارد. دونالد ترامپ به زعم خود با این تصمیم با افراط گرایی اسلامی مقابله می کند. اما در واقع اقدام اخیر ترامپ آشفتگی بسیاری را در کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد زیرا این قاره، همچنان پذیرای آوارگان است.

دونالد ترامپ در توجیه منع ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا اعلام کرده است که برای حمایت از کشورش این تصمیم را اتخاذ کرده است و مسلمانان منشأ خطر محسوب می شوند لذا باید از ورود آنها به خاک آمریکا ممانعت به عمل آورد. در این میان به جز ایران بقیه کشورها همچون سوریه، عراق، یمن، لیبی، سومالی و سودان درگیر مشکلاتی با تروریست ها هستند.

در مورد اینکه چرا ایران در زمره این فهرست قرار گرفته است نیز باید گفت که ترامپ مخالف همکاری با ایران و توافق هسته ای امضا شده با این کشور موسوم به برجام است از همین رو چنین تصمیمی را درباره ایران اتخاذ کرده است.

وی درباره اینکه چرا با وجود آنکه عربستان سعودی یکی از حامیان اصلی تروریسم در جهان است در این فهرست جایی ندارد، گفت: زیرا آمریکا همواره عربستان سعودی را هم پیمان خود در مواجهه با ایران تلقی می کند. صرفنظر از هم پیمانی ریاض و واشنگتن، آمریکا به خاطر منافع اقتصادی که در چارچوب رابطه با سعودی ها دارد دلیلی برای اتخاذ اقدامات ضد سعودی نمی بیند. در راستای هم پیمانی آمریکا و سعودی ها باید گفت که تمامی جنگ های عربستان در منطقه با پوشش مستقیم آمریکا انجام می شود.

به عبارت دیگر آمریکا خواهان نفت عربستان است و از سوی دیگر میلیاردها دلار سلاح توسط واشنگتن به ریاض فروخته می شود. این یعنی منافع اقتصادی اما به لحاظ راهبردی نیز باید گفت که ترامپ از طریق عربستان سعودی، سیاست مقابله با ایران را در پیش گرفته است.

استاد دانشگاه های لبنان درباره اینکه چه اقداماتی در طول ریاست جمهوری دونالد ترامپ به ویژه علیه ایران اتخاذ خواهد شد، گفت: در حال حاضر نمی توان پیش بینی کرد، تمامی دنیا مترصد این موضوع است و این امر بستگی به ماهیت و نوع روابط واشنگتن با مسکو خواهد داشت که آیا آمریکا و روسیه با یکدیگر علیه تروریسم و حل مشکلات همکاری خواهند کرد یا خیر؟ همچنین بستگی به دیدگاه ترامپ درباره ناتو خواهد داشت، اینکه آیا وی به همکاری با ناتو ادامه خواهد داد یا خیر؟ همه این موارد تاکنون مشخص نیست.

وی افزود: من معتقدم در صورتی که ترامپ به روسیه نزدیک شود، مسکو نقش میانه رویی در پیش خواهد گرفت و برای نزدیک کردن دیدگاه های آمریکا و ایران تلاش خواهد کرد.

عتریسی درباره آینده روابط آمریکا و جهان اسلام در سایه اقدامات ضد اسلامی ترامپ گفت: آینده آمریکا و جهان اسلام احتمالا بد خواهد بود اما این بستگی به واکنش کشورهای اسلامی دارد که آیا پذیرای تصمیمات ترامپ خواهند بود یا همچون ایران مخالف اقدامات وی خواهند بود. با توجه به شناختی که من از کشورهای اسلامی و عربی دارم باید بگویم گمان می کنم این کشورها اقدامات مشابه ایران در پیش نخواهند گرفت چرا که به مقابله با آمریکایی ها عادت نکرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.