۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 498678

وزیر پیشین آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرمایش امام(ره)که «معلمی پیشه انبیا است» سبب شد آموزش و پرورش که تا پیش از پیروزی انقلاب به عنوان یک دستگاه مصرف کننده کمتر مورد توجه رژیم گذشته بود، ارزش پیدا کند می گوید: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی منزلت معلمی ارتقا پیدا کرد.

منزلت معلمی پس از انقلاب اسلامی ارتقا پیدا کرد

قدس آنلاین - وزیر پیشین آموزش و پرورش کشورمان در سال های 84 تا 86  با اشاره به تحولات شکل گرفته پس از انقلاب اسلامی می گوید: پیروزی انقلاب اسلامی با دگرگونی در الگوهای تربیت دانش‌آموزان و نسل جدید آغاز شد.
 مهندس محمود فرشیدی در گفت و گو با «قدس» می افزاید: انسان مطلوب و الگو در نظام طاغوتی، انسانی مصرف‌گرا و خودباخته و مروج مفاسد اخلاقی بود. انسانی غرب زده که خرافات در جلوه‌های مختلف رفتارش نمود پیدا کرده و فقط مادی‌گرایی برایش ارزش بود. اما در نظام اسلامی و در قانون اساسی انسان به معنای واقعی خلیفه‌الله و خود باور و خود اتکا است.

·     ارتقای جایگاه فرهنگیان

وی با بیان اینکه معلمان و فرهنگیان پس از روحانیت، بیشترین اثرگذاری را در پیروزی انقلاب داشتند اضافه می کند:پس از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس معلمان بسیار نقش آفرین بودند و همراه با دانش‌آموزان شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کردند.علاوه بر آنکه در صحنه‌های گوناگون مدیریتی کشور مانند مجلس، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و... شاهد حضور بیشماری از آنان بودیم. حتی رئیس جمهور محبوب یا نخست وزیر ارزشی مانند شهید رجایی و شهید باهنر هم از فرهنگیان بودند و هنوز هم دیگران وقتی مایلند نظر دیگران را به خود جلب کنند، ادعای ادامه دادن راه آنان را دارند.

وی ادامه می دهد:پس از انقلاب شکوهمند اسلامی منزلت معلمی ارتقا پیدا کرد. فرمایش امام(ره)که «معلمی پیشه انبیا است» سبب شد آموزش و پرورش که تا پیش از پیروزی انقلاب به عنوان یک دستگاه مصرف کننده کمتر مورد توجه رژیم گذشته بود، حالا ارزش پیدا کرده و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان سرمایه اجتماعی دیده شود و در بودجه نیز دارای اولویت شود.

مهندس فرشیدی می گوید:خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افقی روشن برای آموزش و پرورش و معلمان ترسیم شده است که همگی تلاش می‌کنیم هر روز به آن نزدیک‌تر شویم. هر چند که قبول دارم در جنبه عملی راه درازی برای دستیابی به جایگاه واقعی معلم و آموزش و پرورش در پیش داریم.

امروز شاهد هستیم که آموزش و پرورش در حوزه بهداشت و سلامت، راهنمایی و رانندگی، انتخابات و حوزه هایی که به طور مستقیم به وظایفش مربوط نیست نقش‌آفرینی می‌کند و به دلیل اینکه نظام، نظام مردم سالاری دینی است این راه را ادامه می‌دهد.

·     دستاوردهای آموزش و پرورش

وی تلاش در ایجاد عدالت آموزشی، افزایش جمعیت باسواد کشور، پوشش تحصیلی و رشد چشمگیر دانش‌آموزان واجد شرایط تحصیل در شهرها و روستاها را از دستاوردهای مهم انقلاب می داند و تصریح می کند:علاوه بر آن کشور ما افتخار دارد بگوید پس از انقلاب مشکل تبعیض بین دختران و پسران برطرف شده و دختران نیز سهم زیادی از فضای تحصیلی و دانش‌آموزی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه می دهد:توجه به مناطق محروم، بخصوص مناطق روستایی کشور و توسعه مدارس شبانه‌روزی برای دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر دانش‌آموزان کم بهره از فضاهای آموزشی از اقدامات و اهداف دیگر این انقلاب است. مدارس استعدادهای درخشان و استثنایی، باشگاه دانش‌آموزان جوان، فعالیت‌های بیشمار پرورشی، کانون‌های فرهنگی تربیتی، کانون پرورش فکری، توسعه بسترهای راحت حضور دانش‌آموزان در تشکل‌های مختلف مانند سازمان دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، هلال‌احمر، انجمن اسلامی دانش‌آموزان که پس از انقلاب پا گرفته است که همگی سبب می‌شوند دانش‌آموزان فارغ از برنامه‌های کلیشه‌ای درس، بر اساس علایق فکری خود حضور پیدا کرده و رشد کنند. رشد مدرک تحصیلی معلمان و نیز توسعه تعداد آموزشگاه‌ها و مدارس، ایجاد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و احداث و توسعه مدرسه برای ایرانیان خارج از کشور و علاقه‌مندان به آموزش زبان فارسی از دیگر دستاوردهای این انقلاب نورانی است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.