بسیاری از مردم از طرح ایجاد مناطق امن در سوریه، شش سال پس از آغاز بحران و تغییر وقایع میدانی چون پیشروی نیروهای سوریه،خروج تروریست های مسلح جبهه النصره» و تشدید درگیری بین دو گروه «احرار الشام» و «هیأت تحریر الشام» شگفت زده میشوند.

طرح مجدد ایجاد مناطق امن در سوریه:اهداف و پشت صحنه ها

به گزارش "قدس آنلاین"؛ «رأی الیوم» در مقاله ای به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: سخن از مناطق امن بحث جدیدی نبوده و نیروهای «درع الفرات» ترکیه به دنبال ایجاد منطقه امنی در دو شهر «الباب» و «جرابلس» بودند اما جدید بودن آن از این نقطه نظر است که «دونالد ترامپ» در گفت و گوی تلفنی با «ملک سلمان» پادشاه سعودی موضوع ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن را دوباره مطرح کرده است.

«ولید المعلم»، وزیر امور خارجه سوریه گفت: «هر نوع تلاشی برای ایجاد مناطق امن برای پناهندگان و آوارگان بدون هماهنگی با دمشق عملی ناامن و به مفهوم نقض حاکمیت سوریه است که می تواند پیامدهای جدی و ناگواری داشته باشد».  
نکته قابل توجه وسط این گرداب، سخن «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه است که: «مسکو آماده بررسی پیشنهاد ترامپ در مورد ایجاد مناطق امن تحت شروطی از جمله موافقت دمشق با این موضوع است، اما کاملا طبیعی است که دمشق هرگز با آن موافق نیست زیرا از اهداف پشت صحنه آمریکا آگاه است».  

دمشق از تکرار سناریوی لیبی می ترسد، آن زمان که ناتو به رهبری آمریکا و با طرح انگلیس و فرانسه و به بهانه حمایت از غیر نظامیان به دنبال ایجاد مناطقی امن در شهر بنغازی بود اما در حقیقت دستاویزی برای تغییر نظام بوده و کشور را در آنارشیسمی خونین فرو بردند. درست همان طور که «اردوغان» خود اقرار کرد پس از آزادسازی «الباب» و ایجاد مناطق امن در آن برای سرنگونی نظام سوریه تلاش خواهد کرد اما پس از فشار روسیه حرف خود را پس گرفت.

ما معتقد نیستیم طرح موضوع ایجاد مناطق امن توسط «ترامپ» و استقبال ترکیه از آن و همچینین آمادگی مسکو برای بررسی آن تحت شروطی و نیز موافقت عربستان سعودی با آن همزمان با حمله طراحی شده در فضای مجازی در مورد بیماری «بشار اسد» به صورت تصادفی باشد.

مناطق امنی که در بنغازی با هدف حمایت از شهروندان آواره لیبی و ابقاء مردم در خاک این کشور ایجاد شد، در حال حاضر نتیجه ای جز پناهندگی بیش از نصف مردم لیبی در مصر و تونس و در شرایط سخت اجتماعی و معیشتی در پی نداشت بنا بر این هیچ فرد عاقلی چنین فرجامی را برای مردم سوریه نمی خواهد.

بحران سوریه با قیامی با هدف به اصطلاح آزادی و دموکراسی و حقوق بشر و مساوات و عدالت آغاز شد اما اکنون حرف از ایجاد مناطق امن و درگیری های خونین بین گروه های مسلح و حضور جنگنده های زمینی و هوائی با ملیت های مختلف در خاک سوریه است.

باید گفت: وضعیت فعلی تراژدی غمباری است.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.