استان ها: ایران اسلامی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی بارها شاهد جنایت های صدام بود. رژیم متجاوز عراق یکی از اصلی ترین روش های خود در جنگ را بر بمباران شهرها و مناطق مسکونی قرار داده بود و بارها با بمباران هوایی و موشکی مناطق غیر نظامی را هدف قرار می‌داد.

حادثه چوار سمبل و برند مقاومت ایران

به گزارش قدس آنلاین، ۲۳ سوم بهمن ۱۳۶۵ در جریان جنگ ایران و عراق و در حالی که شهرهای بسیاری از ایران، آماج بمباران هوایی ارتش عراق قرار گرفت، حادثه‌ای رخ داد که تا کنون مانند آن در تاریخ ورزش و فوتبال روی نداده است. در این روز، در حالی که یک مسابقه فوتبال میان دو تیم منتخب جوانان زیر هجده سال ایلام و منتخب بخش چوار برگزار می‌شد و  ده دقیقه از بازی در نیمه دوم نگذشته بود که جنایتی هولناک و بی سابقه نه تنها در سطح  کشور بلکه در تمام عمر فوتبال به وقوع پیوست و جنگنده های عراقی بناگاه در آسمان ایلام ظاهر شد و زمین فوتبال را مورد آماج حملات و بمباران خود قرار داد ه و ۱۵نفر از بازیکنان و تماشاگران را به شهادت رساندند.  


اظهارات یک بازمانده
دکتر مصطفی نعمتی، یکی از بازماندگان این فاجعه بعدها در کتاب خاطرات خود چنین می‌نویسد: «من آن روز هافبک چپ تیم جوانان ایلام بودم، هنوز دقایقی از نیمه دوم نگذشته بود که یک هواپیمای عراقی در آسمان ظاهر شد. چون پرواز هواپیماهای عراقی از آسمان ایلام برایمان موضوعی تکراری بود، به بازی خود ادامه دادیم. چند دقیقه بعد مقابل دروازه تیم چوار منتظر ارسال توپ بودم که با شنیدن فریاد مربیانمان، متوجه حمله دو هواپیمای عراقی به زمین مسابقه شدم و توانستم خود را به کنار زمین برسانم و روی زمین دراز بکشم. در یک لحظه که به آسمان نگاه کردم، چند شیء سیاه را دیدم که به طرف زمین می‌آمدند. بعد هم صدای انفجار و دود غلیظی که همه جا را گرفته بود و اجساد تکه تکه شده بازیکنان دو تیم که قابل شناسایی نبودند».


واقعه ای ماندگار
شاید تنها این همت اهالی ایلام و چوار در اطلاع‌رسانی و بزرگداشت این حادثه در سال‌های اخیر، موجب شد که دست‌کم مردم کشورمان از آنچه ‌آن روز در زمین فوتبال چوار گذشت و حمام خونی که قتل‌عام پانزده هموطن ایلامی‌مان ـ که بیشترشان کودک و نوجوان بودند ـ به راه افتاده بود، آگاه شوند. در سال ۸۸ جوانان ایلامی با حضور تیم هنرمندان سی و پنج دقیقه باقی مانده این بازی را بازسازی کردند و سوت پایان این بازی نیمه تمام پس از ۲۳ سال به صدا درآمد و این روز به نام «روز شهدای زمین فوتبال چوار» در تقویم سالانه فدراسیون فوتبال ثبت شد.


حادثه چوار سمبل و برند مقاومت
چندی پیش سرلشکر محسن رضایی هم در تجلیل از این قهرمانان با بیان اینکه اگر مسئولان فیفا به فکر حیثیت، قداست و آبروی خود هستند، باید به حادثه فوتبال چوار به عنوان یک رویداد بزرگ بین المللی کاملا بپردازند، گفت: صدام و رژیم بعث عراق چون از مقاومت، حمایت و ایستادگی ملت بزرگ ایران اسلامی کاملا به ستوه آمده بودند، با مردم بیشترین دشمنی را داشتند. دلیل اصلی دشمنی دشمنان با ما؛ صلابت، اقتدار و همبستگی مردم اگاه و بصیر ایران اسلامی است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حادثه فوتبال چوار باید به عنوان سمبل و برند اوج مخالفت دشمنان بویژه آمریکا، انگلیس و اسرائیل با ملت ایران؛ به دنیا منعکس و معرفی شود، اظهار داشت: همان دشمنان ملت ایران و تکفیری هایی که پرورش یافته آمریکا و مورد حمایت آنان بودند، شر و مکرشان به خود شان بازگشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.