مشهد- هنرمندان خراسانی موفق به کسب چندین مقام مختلف در بخش‌های گوناگون در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شدند.

تئاترمشهد به بار نشست/جایگاه تئاتر مشهد در پایتخت یک بار دیگر باور شد

قدس آنلاین-سرورهادیان:خبر درخشش هنرمندان خراسانی درکسب جوایز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یک بار دیگر برهمه ادعاهای هنر تئاتر مشهد صحه گذاشت تیتری که بارها زده شد، مشهد قطب تئاتر کشور بعد از پایتخت است و این در حالی است که با درخشش خراسان رضوی در سی و پنجمین جشنواره تئاتر بین المللی تئاتر این ادعا محقق شد.

طبق بیانیه داوران، علی قربانی‌فر، طراح نور نمایش «افراسیاب» در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران، سمیه ارقبایی طراح گریم نمایش «یتیم‌خانه فونیکس» تندیس برترین طراحی گریم در بخش مسابقه جوانان، میلاد قنبری آهنگساز نمایش «یتیم‌خانه فونیکس» به عنوان آهنگساز برجسته مسابقه جوان جشنواره، سیامک دورانی طراح لباس نمایش «یتیم‌خانه فونیکس» تندیس برترین طراحی لباس در بخش مسابقه جوانان را به خود اختصاص داد.

همچنین داود مورگان طراح صحنه نمایش «یتیم‌خانه فونیکس» به عنوان طراح صحنه برجسته در بخش مسابقه جوان، محمدرضا صولتی بازیگر نمایش «یتیم‌خانه فونیکس» و «اکسیژن» عنوان بازیگر مرد برتر در بخش جوان و همچنین مهدی ضیاءچمنی و مهسا غفوریان نویسندگان نمایشنامه «اکسیژن» به عنوان نویسندگان برتر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در بخش مسابقه جوانان معرفی شدند.

این در حالی است که اُپرای کلاسیک «یتیم‌خانه فونیکس» به دلیل داشتن شاخصه‌های متفاوت وایده ای جدید درتئاتر،توانست نظرداوران پایتخت رابه خود جلب کندوخوش بدرخشد. اما شاید نکته زیباتر در برتری این نمایش آن است که هنوزهم در دنیای پیچیده تکنولوژی و مدرن مفهوم عشق درجامعه برای همه افراد دارای اهمیت و اولویت است.

تعدادی از منتقدان این نمایش را پاپ کلاسیکال و یک اپراداخلی با متنی ملودرام تاریخی می‌دانند.

تلفیقی از طراحی گرافیکی، صنعتی، معماری

داود مورگان یکی ازبرگزیدگان جشنواره تئاتر فجر امسال ازخراسان در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: این اولین تجربه جدی من در طراحی صحنه تئاتر است وپیش از این بیشتر در زمینه طراحی گرافیک ودر زمینه پوستر و بروشور کار کرده‌ام.

این برگزیده طراحی صحنه می‌افزاید: نوع نگاهم به طراحی صحنه این نمایش طراحی گرافیکی و طراحی صنعتی و معماری بود و شاید همین موضوع باعث دیده شدن و درخشش این کار در زمینه طراحی صحنه شد.

وی در خصوص ویژگی خاص طراحی صحنه این نمایش خاطر نشان می‌سازد: این تئاتر به قرن ۱۸و۱۹ میلادی برمی گردد و من با توجه به این دوران ازمعماری «باروک و روکوکو» استفاده کردم .

مورگان، ویژگی‌های اصلی این نوع طراحی را تمرکز در وسط صحنه و قرینه سازی در اطراف و تلاش برای هویت معماری می‌داند ومی افزاید: همچنین سعی کردم مبانی هنرهای تجسمی چون بحث خط، سطح، رنگ‌بندی، را به همین شکل رعایت کنم.

روان‌شناسی رنگ‌ها و بافت‌های خاص

سیامک دورانی، برگزیده بخش طراحی لباس نیز می‌گوید: خوشبختانه تمرکز اجراهای تئاتر گروه‌های حرفه ای در تهران به سمت اجراهای عمومی معطوف شده است وخوشبختانه در مشهد هم تئاترمان به همین سمت گام برمی دارد.

دورانی تصریح می‌کند: همه سعی و تمرکز من در طراحی لباس در این نمایش روی روان‌شناسی رنگ‌ها و سپس نوع بافت آن بود.

این طراح لباس شهرمان همچنین از ویژگی‌های طراحی لباس درنمایش یتیم خانه فونیکس رااستفاده از بافت‌های نامتعارف درپارچه‌ها می‌داند و می‌گوید: سعی کردم از پارچه‌هایی چون رومبلی و ... استفاده کنم و به اعتقاد من طراحی لباس ویژگی خاصی دارد، زیرا همراه با بازیگر متحرک است و این که بتوان ذهنیت درستی ازشخصیت نمایش بوجود بیاورد، بسیارمهم است.

وی درخصوص برنامه‌های بعدی برای استمرار موفقیت درعرصه طراحی لباس تصریح می‌کند: همه ما دوست داریم همیشه درجایگاه بهترین‌ها باشیم از این رو به روز بودن و آموزش دیدن نقش مهمی دارد و این در حالی است که اگر چه بعد از مدتی تجربه لازم را به دست می‌آوریم اما برای طراحی لباس حرفه ای باید علاوه برعلاقه و خلاقیت و آموزش شرایط امکان بروزاین ایده‌ها وجود دارد. زیرا درهنرتئاتر کار جمعی است و به فرد برنمی‌گردد و باید همه شرایط مثل تأمین هزینه‌ها مهیا باشد.

همخوانی گریم با درون شخصیت‌ها

سمیه ارقبایی، طراح گریم که توانست عنوان برگزیده گریم رادرجشنواره فجر امسال ازآن خود کند نیز می‌گوید: همه تلاشم روی همخوانی گریم با شخصیت‌ها بود تا درراستای خدمت به نمایش بتوانم درون شخصیت‌ها را کامل نشان دهم.

وی می‌افزاید: بیش از ۳۰ نفر دراین نمایش باید گریم می‌شدند و من پس از طراحی گریم با کمک یک تیم ۵ نفره، گریم را اجرا کردم. این درحالی است که داوران از این نمایش بسیار راضی بودند و براستی جایگاه تئاتر مشهد در پایتخت یک بار دیگر باور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.