گزارش‌های منتشره حاکی است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در گفتگوی تلفنی اخیر با انریکو پنیا نی‌یه‌تو، همتای مکزیکی‌اش، تهدید کرده است که نیروی نظامی به مناطق مرزی اعزام کند.

تهدید ترامپ به اعزام نیروی نظامی به مرز مکزیک

به گزارش "قدس آنلاین"، بخش‌هایی از متن گفتگوی روز جمعه رؤسای جمهور امریکا و مکزیک که روز چهارشنبه از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شد، حاکی است ترامپ به پنیا نی‌یه‌تو گفت اگر مکزیک با مهاجران مقابله نکند، امریکا برای مقابله با آن‌ها نیروی نظامی به مناطق مرزی اعزام می‌کند.

این گزارش به نقل از ترامپ می‌افزاید: «شما اقدام کافی برای متوقف کردن آن‌ها انجام نمی‌دهید. فکر می‌کنم ارتش شما ترسیده است. ارتش ما این‌طور نیست، ممکن است آن‌ها (نیروهای ارتش) را برای محافظت از آن (مرز) اعزام کنم.»

همچنین گزارشی مشابه روز سه‌شنبه از سوی پایگاه خبری مکزیکی «آریستو نوتیاس» منتشر شده بود.

انریکو پنیا نی‌یه‌تو، رئیس‌جمهور مکزیک، در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان دیدار کرد.

این در حالی است که وزارت امور خارجۀ مکزیک روز چهارشنبه این گزارش‌ها را رد و در بیانیه‌ای اعلام کرد این گزارش‌ها «بر اساس اطلاعات کاملاً اشتباه» منتشر شده است و رؤسای جمهور امریکا و مکزیک گفتگویی سازنده داشتند.

این بیانیه می‌افزاید: «لحن این گفتگو سازنده بود و رؤسای جمهور توافق کردند تا به همکاری ادامه دهند و گروه‌هایی از دو کشور به مذاکره برای دستیابی به توافقی مثبت برای مکزیک و امریکا بپردازند.»

گفتنی است، کاخ سفید از اظهارنظر دربارۀ این گزارش امتناع کرده است.

مکزیک و امریکا با انتشار بیانیه‌هایی رسمی اعلام کردند پنیا نی‌یه‌تو و ترامپ در این گفتگوی تلفنی توافق کردند که در آینده دیدار داشته باشند.

با بالا گرفتن اختلاف میان مکزیک و امریکا بر سر احداث دیوار مرزی میان دو کشور، پنیا نی‌یه‌تو هفتۀ گذشته سفر برنامه‌ریزی‌شدۀ خود به امریکا را لغو کرد.

ترامپ چهارشنبه گذشته دستور اجرایی ساخت دیوار مرزی میان ایالات‌متحده و مکزیک را صادر کرد.

ترامپ علاوه بر صدور فرمان ساخت دیوار مرزی، فرمانی را امضا کرد که شامل برخورد سرسختانه با ۱۱ میلیون مهاجر «غیرقانونی» می‌شود که عموماً از امریکای لاتین و مکزیک وارد ایالات‌متحده شده‌اند و اکنون امکان اخراج آن‌ها وجود دارد.

درحالی‌که بسیاری از فعالان حقوق بشر در امریکا ساخت دیوار مرزی میان امریکا و مکزیک را خلاف آزادی‌های مدنی توصیف می‌کنند، کاخ سفید ادعا می‌کند این دیوار مانع ورود مواد مخدر، مجرمان و مهاجران غیرقانونی به خاک ایالات‌متحده خواهد شد.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.