رویترز در گزارشی به بررسی رویکرد دولت ترامپ در قبال توافق هسته ای ایران پرداخت.

رویترز: آمریکا نمی‌تواند ایران را برای بار دوم به پای میز مذاکره بکشاند

به گزارش "قدس آنلاین"؛ خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: دولت جدید آمریکا به جای پاره کردن توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5، در پی اجرای کامل آن و مذاکره مجدد درخصوص برخی مسائل مهم این توافق است؛ اما به نظر می رسد جلب رضایت ایران و 5 کشور دیگر برای مذاکرات مجدد و تجدید نظر درخصوص توافق هسته ای امر چندان آسانی نباشد.

در چارچوب توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5، تهران با برچیدن برنامه هسته ای خود در قبال لغو کامل تحریم های بین المللی موافقت کرد و بسیاری از کارشناسان معتقدند ایران تاکنون به اجرای کامل توافق هسته ای پایبند و متعهد بوده است.
دولت ترامپ هفته گذشته با اخطار به ایران درخصوص آزمایش موشک های بالستیک و سپس اعمال تحریم های جدید علیه این کشور نشان داد مواضع شدیدتر و البته مبهم تری در قبال ایران اتخاذ کرده است.
از جمله گزینه هایی که دولت ترامپ درخصوص ایران در نظر گرفته است شامل نظارت شدیدتر آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پایبندی تهران به برجام با اقداماتی نظیر کسب مجوز بازرسی از سایت های نظامی ایران است.
همچنین آمریکا درصدد است آنچه را که نقاط "تاریک" توافق هسته ای ایران می داند، اصلاح کند؛ از جمله پایان برخی محدودیت های اعمال شده علیه برنامه هسته ای تهران پس از 10 سال از اجرای توافق.
یک منبع آگاه در این خصوص گفت: «با این حال، به نظر می رسد راضی کردن متحدان اروپایی برای مذاکرات مجدد درخصوص توافق هسته ای ایران کار دشواری باشد؛ چه رسد به اینکه ایران را مجددا پای میز مذاکره بنشانیم.»
مقامات ایرانی برگزاری هرگونه مذاکرات مجدد را به شدت رد کرده اند. همچنین مواضع خصمانه ترامپ در قبال ایران وجود هرگونه تمایل به مذاکره با غرب را در این کشور از بین برده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.