طرح تشیع اعتدال از جانب سفارت آمریکا در بحرین پی ریزی شد که با فراهم کردن کادرها و فعالان جوان و به کارگیری و آموزش آنها در دوره های مدیریت، علوم سیاسی، رسانه، حقوق بشر و دیگر دوره ها تا اندیشه و نگرش جوانان جلوه ای آمریکایی به خود بگیرد و منافع این کشور به خطر نیفتد.

نقشه های آمریکایی برای جزیره بحرین

به گزراش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ «سید مرتضی السندی» یکی از رهبران ارشد و سخنگوی «جریان اسلامی الوفا» بحرین است. وی پژوهشگر مسایل دینی و سردبیر روزنامه المرفأ در قم می باشد که 5 بار بدلیل مواضع خود در برابر ظلم و ستم واقع بر مردم بحرین توسط حکومت این کشور دستگیر و مورد شکنجه قرار گرفت، تا اینکه در نهایت ملیت بحرینی از وی سلب گردید و به ایران مهاجرت کرد. حجت الاسلام السندی در این یادداشت نقش پررنگ و نقشه های خطرناک استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا برای سرکوب و انحراف انقلاب بحرین را تشریح کرده است:

بحرین جزیره ای کوچک واقع در دل خلیج فارس است که آمریکا به سبب عوامل متعدد اهمیت بسیار زیادی برای آن قائل است، این عوامل عبارتند از: وجود ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین، نزدیکی این جزیره به ایران، نفت کشورهای حوزه خلیج فارس و افزایش نفوذ در منطقه به عنوان محل استقرار و گذرگاه ثروت های عظیم. 

توجه آمریکا به وضعیت داخلی بحرین:

اسناد ویکی لیکس به توجه بسیار زیاد آمریکا به وضعیت داخلی بحرین اشاره دارد، به طوری که شرکت کردن هیئتی از سفارت آمریکا در مراسم عاشورا در منامه و صحبت های آنها در مورد برخی جزئیات اطلاعاتی در گزارش های ارسالی آنها، گویای این اهمیت بسیار زیاد به وضعیت داخلی و افزایش نفوذ آنها در وضع داخلی آن می باشد.

اسناد فاش شده و مستنداتی که به عنوان یادداشت های هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا مطرح شدند گواه بر این حقیقت می باشد که آمریکایی ها از آنچه در 14 فوریه( آغاز انقلاب مردمی) در بحرین اتفاق افتاد، شگفت زده شده بودند. ر واقع هیچگاه توقع اتفاقات رخ داده را نداشته و بر این باور بودند که مردم بحرین لبیک گوی دعوت هایی که در آن زمان برای برپای روز خشم صادر گردیده، نیستند.

این شگفت زدگی در موضع گیرهای آشفته و بیانه های مختلف علنی و سری منعکس گردید، این درحالی است که هیلاری کلینتون در رسانه های عربستان سعودی اعلام کرد که ارسال نیروهای سپر جزیره به بحرین اقدام درستی بوده است.        

در همان روزها وزیر وقت دفاع آمریکا سفری پنج ساعته به بحرین داشت و در آن با پادشاه دیدار و به وی اعلام کرد که آمریکا در هرگونه اقدام علیه مخالفان، در کنار نظام بحرین خواهد ایستاد.

طرح آمریکا برای محافظت از منافعش در بحرین چیست؟ 

آمریکا طرح خود را در سه مرحله برنامه ریزی کرده که عبارتند از:

  1. تغییر ذهنیت ها
  2. تغییر رفتارها
  3. تغییر خط مشی ها

اولین مرحله تغییر ذهنیت هاست که بر پایه متقاعد ساختن مردم به اینکه استراتژی انقلابی بی ثمر می باشد و امکان موفقیت آن غیر ممکن بوده و بستر مناسب برای آن پیدا نیست، استوار است، این عمل در جهت ایجاد ناامیدی نسبت به این باور در اذهان مردم بوده  تا  از استراتژی انقلابی عقب نشینی کرده و در یک نگرش جایگزین محدود شکل بگیرد تا معترضان و انقلابیون به تدریج بسوی راهکارهای اصلاح و سازش سیاسی گرایش پیدا کنند.

با این روش به استراتژی جایگزین فرصت راهپیمایی، تجمع، سخنرانی، شرکت در برنامه های تلویریونی و رسانه ای و عدم برخورد امنیتی، داده می شود و همچنین زمینه ایجاد تشکل های سیاسی و پیروزی های ظاهری و نه چندان مهم که اصل قضیه ی را در بر نمی گیرد، فراهم می گردد.

این امر موجب می گردد که تعداد بی شماری از مردم جهت انتقال از استراتژی انقلابی به استراتژی  جایگزین تشویق شوند.

اگر این هدف تحقق یافت مرحله بعدی کلید می خورد و گروهای مخالف سیاسی را با همان راهکارها و ابزارها  به عنوان فعالان حقوق بشر مبدل می کنند.؛ فعالان سیاسی را دستگیر و از مشارکت در راهپیمایی ها منع می کنند و همچنین از سخنرانی های سیاسی آنها در رسانه ها، مساجد، تجمع ها، مراکز و مراسم های عزاداری ها جلوگیری می شود و محدودیت های رسانه ی و ...علیه آنها اعمال می گردد.

در همین راستا فعالان حقوق بشر هدف برجسته سازی قرار می گیرند و حمایت های لازم از آنها انجام و به صورت ظاهری مورد دفاع قرار می گیرند، به طوری که سازمان های حقوق بشر و سازمان های جامعه مدنی مورد حمایت قرار می گیرند و این گونه سازمان ها با تامین مالی آنها افزایش می یابند. آسان کردن فعالیت سازمان های حقوق بشری و جامعه مدنی و برجسته سازی پیروزی های ظاهری و نه چندان مهم برای آنها را در دستور کار خود قرار می دهند و این امر بدین جهت اعمال می گردد تا فعالان سیاسی برای تبدیل شدن به فعالان حقوق بشر تشویق شوند.  

سه احتمال در این باره وجود دارد:

احتمال اول: پیروزی انقلابیون که در این حالت منافع آمریکا در بحرین به طور یقین متضرر خواهد شد.

احتمال دوم: پیروزی جناح دعوت کننده به اصلاح نظام سیاسی و رسیدن به پادشاهی دستوری و دولتی برگزیده شده از جانب مردم، و در این حالت متضرر شدن منافع آمریکا یا متضرر نشدن آنها محتمل است، به طوری که ممکن است جناحی بر رأس حکومت قرار گیرد که منافع آمریکا را تامین کند و برای آنها اهمیت قائل باشد و احتمال دارد در دوره دیگر جناحی بر سر کار آید که منافع آمریکا را تامین نکند لذا آمریکایی ها در نگرانی همیشگی در خصوص منافع خود در بحرین خواهند بود و همیشه وجود منافع شان را در خطر بدانند.  

احتمال سوم: پیروزی حمایت کنندگان و فعالان حقوق بشر که بدین منظور دولت فضایی برای رعایت حقوق بشر در بحرین باز بگذارد و با این حال منافع آمریکا متضرر نخواهد شد بلکه مردم ممکن است آمریکا را به خاطر حمایت و دفاع از سازمان ها و فعالان حقوق بشر مورد تشکر قرار دهند!

اتفاقات و حوادث جاری در بحرین اشاره به طرح های آمریکا دارد که توسط رژیم آل خلیفه در حال عملیاتی شدن می باشد و این طرح ها به هدف:

یک: جدایی دین از سیاست در بحرین.

دو: هدایت گروهای مخالف در بحرین جهت مشارکت در انتخابات 2018 بدون ایجاد هیچگونه تغییر واقعی و جدی از جانب رژیم.

هدف اول عملی گردید و چندین گام در این راستا برداشته شد چرا که سیاستمداران آمریکایی بر این باور بودند که مشکل اساسی در فضای مذهبی در بحرین می باشد که مردم را به روح ایستادگی و مقاومت مسلح می کند و گفتمان دینی قادر بر این است که مردم در بحرین را بسیج کند به همین دلیل ضرورت ایجاب می کند نقش دین در سیاست کنار گذاشته شود تا از عنصر قوت مخالفان نظام کاسته شود، به همین خاطر گام هایی بدین منظور برداشته شد:

-تصویب کنوانسیون سیداو

-ممنوعیت روحانیون از شرکت در احزاب و جریانات سیاسی.

-ممنوعیت روحانیون از سخنرانی های سیاسی بدون موافقت.

و مراحل شدیدتری نیز در این راستا وجود دارد.

مانند آنچه در خصوص دستگیری شیخ المنسی، بازخواست شیخ محفوظ و شیخ حمزه الحواج و عده دیگری از علما و روحانیون در حیطه این چارچوب می باشد.

و برای عملی شدن هدف دوم، که همان مشارکت گروه های مخالف در انتخابات بعدی سال 2018 بدون ایجاد هیچگونه تغییر جدی در وضعیت سیاسی حاکم است، رژیم آل خلیفه با هدایت و دستور آمریکا تصمیم به چندین اقدام گرفت، این اقدامات عبارتند از:

جایگزینی رهبران جمعیت های سیاسی حال حاضر با رهبران معتدل مطابق با میل آمریکایی ها که این راهکار با دستگیری رهبران تندرو( بخوانید انقلابی) از نظر آمریکا و فراهم کردن بستر مناسب برای رهبران جایگزین جهت به دست گرفتن و کنترل اوضاع و حمایت از آنها در رسیدن به پست های مهم و رهبری جمعیت های سیاسی عملی می شود.

طرح تشیع اعتدال از جانب سفارت آمریکا در بحرین پی ریزی شد که با فراهم کردن کادرها و فعالان جوان و به کارگیری و آموزش آنها در دوره های مدیریت، علوم سیاسی، رسانه، حقوق بشر و دیگر دوره ها تا اندیشه و نگرش جوانان جلوه ای آمریکایی به خود بگیرد و منافع این کشور به خطر نیفتد و در امان باشد که این طرح از چندین ماه قبل در بحرین آغاز شده است./

انتهای پیام

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی السندی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

یی

 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.