استان ها: در راهرو بیمارستان بر روی صندلی تکیه زده. کنارش می‌نشینم. سریع جابه‌جا می‌شود تا راحت باشم. لبخندی می‌زند و سرش را به گوشه صندلی تکیه می‌دهد. می‌گوید: از یکی از روستاهای ماهنشان آمده‌ایم. دخترم باردار است، درد زایمان داشت. جاده خطرناک بود و گذر زمان ما را نگران‌تر می‌کرد. ولی خدارا شکر توانستیم، دخترم را با کمک امداد هوایی به بیمارستان انتقال دهیم.

دیگر از پزشکان خارجی در زنجان خبری نیست

قدس آنلاین- رقیه الماسی:گوشه چشمش را با چادرش پاک و به گذشته‌های نه چندان دور اشاره می‌کند. زمانی که هنوز گرد پیری بر صورتش ننشسته بود، بغض امانش نمی‌دهد با همان زبان شیرین آذری‌اش ازنوزادی سخن می‌گوید که در همین جاده‌های سخت گذر به سبب نبود امکانات پزشکی، طعم زندگی را تجربه نکرد و مرده از شکمش بیرون آمد.

خانم پرستار صدایش می‌کند و خبر سلامتی مادر و نوزاد را می‌دهد. نفس راحتی می‌کشد و چشم‌هایش را می‌بندد. یاد روزهایی می‌افتد که مجبور بود برای درمان یک بیماری ساده، نزد پزشکان خارجی کرنش کند، پزشکانی که به هیچ عنوان نه تنها به زبان بومی منطقه بلکه به زبان فارسی نیز آشنا نبودند.

یاد روزهایی می‌افتد که مجبور بود غرورش را برای نجات جان فرزندش برای رهایی از بیماری مالاریا در برابر پزشکان غیر ایرانی بشکند.

اما امروز استان زنجان در امر بهداشت و پزشکی موفقیت‌هایی را کسب کرده است. حالا دیگر اینجا خبری از پزشکان هندی و خارجی نیست. شاید هنوز هم نتوانیم، خطای پزشکان را نادیده بگیریم، ولی درد دل با پزشک هموطن مرهمی است بر دردهای بیماران.

شاید هنوز هم استان، کمبودهای زیادی در خصوص تخت‌های بستری و برخی از بخش‌ها داشته باشد، ولی پیشرفت‌هایی در حوزه‌های گوناگون اعم از تجهیزات بیمارستانی، مراقبت‌های ویژه و کاهش مرگ و میر نوزادان و... کسب کرده است. به این منظور و برای اطلاع از موفقیت‌های این بخش، شنیدن نظر مسؤولان حوزه دانشگاه علوم پزشکی خالی از لطف نیست.

راه‌اندازی اورژانس هوایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با مقایسه خدمات حوزه بهداشت در قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‌گوید: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در استان زنجان تنها دو بیمارستان وجود داشت، اما در حال حاضر شمار بیمارستان‌های استان به ۱۳ مورد می‌رسد و تنها ۱۶۵ تخت بیمار فعال بود، اما اکنون شمار تخت‌های بستری به بیش از ۱۰ برابر سال ۵۷ می‌رسد.

دکتر بیگلری یادآور می‌شود: در سال ۵۷ کمتر از ۸۰ پزشک مشغول درمان بودند که اکنون این رقم به ۸۵۰ پزشک افزایش یافته است. در پایگاه فوریت‌های پزشکی هم تنها یک پایگاه با سه آمبولانس در سال ۵۷ مشغول فعالیت بود که هم‌اکنون ۴۸ مرکز فوریت با ۹۶ آمبولانس مشغول فعالیت هستند. همچنین در بخش مراقبت‌های ویژه ۱۷۳ تخت مراقبت‌های ویژه در استان فعال هستند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در سال‌های قبل از انقلاب، درمان در ایران ضعف‌های زیادی داشت، می‌گوید: پزشکان هندی و بنگلادشی در مراکز محدود و بدون تجهیزات ایران حضور داشتند و وضعیت دارو و همچنین سایر تجهیزات بهداشتی و درمانی در ایران بسیار ضعیف بود.

دکتر بیگلری با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، می‌گوید: امید به زندگی که مهم‌ترین شاخص بهداشتی است، قبل از انقلاب اسلامی در ایران ۴۷سال بود که این میزان هم اکنون به ۷۲ سال افزایش یافته است.

دکتر بیگلری با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه بهداشت و درمان بیشترین تغییرات و پیشرفت‌ها صورت گرفته و قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده، می‌افزاید: ایران اسلامی تنها کشور منطقه است که نه تنها بیمار به خارج از کشور اعزام نمی‌کند، بلکه بیماران برخی از کشورها نیز برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند.

وی اظهار می‌دارد: خودکفایی کشور در تولید دارو و تجهیزات، گسترش بهداشت و درمان به همه نقاط کشور و افزایش پایگاه‌های اورژانس و کاهش چشمگیر مرگ کودکان زیر یک سال و مادران از جمله پیشرفت‌های بهداشتی و درمانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی است.

این مقام مسؤول راه اندازی اورژانس هوایی زنجان را گام مؤثری در جهت افزایش خدمات دهی به بیماران ذکر می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه دولت در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین اقدام در راستای تعهدات قانون اساسی طرح امیدآفرین تحول نظام سلامت را اجرا کرده است، تصریح می‌کند: مرحله نخست اجرای این طرح کاهش سهم پرداخت مردم بود که در مناطق روستایی و شهری به ترتیب به سه و پنج درصد کاهش یافت.

بیگلری ارتقای هتلینگ مراکز درمانی را از دیگر نتایج اجرای طرح تحول نظام سلامت اعلام می‌کند و می‌افزاید: رایگان بودن زایمان، حضور پزشکان مقیم در بیمارستان‌ها و ماندگاری آنان در مناطق محروم و کمک به تأمین دارو و تجهیزات از دیگر نتایج مثبت اجرای طرح تحول نظام سلامت است.

بهبود وضعیت بهداشت زنان بعد از انقلاب

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی استان زنجان نیز با مقایسه بهبود وضعیت بهداشت زنان پس از انقلاب می‌گوید: وضعیت بهداشت زنان پس از انقلاب بهبود یافته است.

 دکتر محمدرضا صایینی می‌گوید: درخصوص جلوگیری از مرگ و میر نوزادان فعالیت‌های زیادی انجام شده است به نحوی که آنچه پیش از انقلاب اتفاق می‌افتاد ۸۰ تا ۱۲۰ مرگ نوزاد در هر هزار نفر بود و ۱۰ درصد کودکان متولد شده به دلیل شرایط نابسامان بهداشتی از دنیا می‌رفتند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر حدود ۹/۶ درصد در هر هزار تولید نوزادان زنده است و اکثر مرگ و میرها مربوط به نوزادانی می‌شود که ناهنجاری‌های ژنتیکی دارند و نمی‌توان کاری در مورد آن‌ها انجام داد.

وی خاطر نشان می‌کند: افتتاح LDRهای زایمان نیز گام مؤثری در بهبود وضعیت نوزادان است.

------- برش

ایران تنها کشور منطقه است که نه تنها بیمار به خارج از کشور اعزام نمی‌کند بلکه بیماران برخی از کشورها نیز برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.