یکی از نمایندگان مجلس نیز با بیان این که دولت انگیزه‌ای برای تقویت تولید داخل ندارد، گفت: آنچه از زندگی مردم به نام مالیات بیرون می‌کشیم در واقع به رکودی که امروز داریم دامن می‌زند.

مالیات باعث افزایش رکود می شود

قدس آنلاین - اصلاح پایه و شیوه قوانین درآمدهای مالیاتی در بخش‌های مختلف تولیدی وخدماتی بویژه دردوران کنونی اقتصاد ضروری به نظر می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دردیگر کشورها ودرزمان بروز رکود، دولت‌ها با کاهش مالیات‌ها وارایه مشوق‌هایی مثل کاهش نرخ سود بانکی از تولید داخلی حمایت می‌کنند اما ظاهراً درایران همچنان پای مالیات ونرخ سود می‌لنگد.

در این رابطه یکی از کارشناسان اقتصادی گفت: یکی از منابع درآمدی دولت مالیات‌هاست که این مسأله از راه‌های قطع وابستگی به درآمدهای نفتی است.

اما در وضعیت فعلی اقتصاد کشور هرگونه فشار مالیاتی به بنگاه‌های تولیدی وصنعتی نه تنها درآمدهای مالیاتی را افزایش نخواهد داد بلکه موجب رکود وتعطیلی فعالیت‌های اقتصادی بنگاه‌ها و تأخیر برای دریافت درآمدهای مالیاتی گذشته خواهد شد.  

محمود دودانگه با تأکید بر اصلاح قوانین مالیاتی تصریح کرد: کمک در جهت اصلاح قوانین مالیاتی هم به تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده منجر شده و هم موجب تازه نفس شدن بنگاه‌های تولیدی بزرگ وکوچک شناسنامه دار می‌شود.

وی با تأکید بر این که باید دولت پایه‌های جدید مالیاتی را برای کمک به بخش تولید تعریف وبازنویسی کند، اظهار داشت: به عنوان مثال باید بخشی از درآمدهای مالیاتی از مشاغل ویا بنگاه‌ها وکارگاه‌های فاقد شناسنامه، گرفته شود تا بدین وسیله از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود که این مسایل در تحقق عدالت مالیاتی بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با بیان این نکته که برخی بخش‌ها در کشور سودها و درآمدهای هنگفت و آنچنانی دارند اما گرفتن مالیات از آن‌ها به علت نبود یک سامانه مرکزی ومرتبط امکان پذیر نیست تصریح کرد: تا زمانی که بحث مدیریت این مسایل بدرستی تعریف نشود در بحث پرداخت و دریافت مالیات‌ها با مشکلاتی مواجه خواهیم بود در صورتی که اگر بحث عدالت مالیاتی در همه بخش‌ها اجرا شود قطعاً رکود به رونق تبدیل می‌شود ومی توانیم بر اساس عملکرد اقتصادی بخش‌ها دریافتی متناسبی داشته باشیم که در این صورت درآمدهای مالیاتی نیز محقق خواهد شد.

دودانگه همچنین کاهش تعرفه‌های مالیاتی واصلاح این موارد را در شرایط رکود، محرک اقتصاد وتولید در کشورعنوان کرد و خاطرنشان ساخت: از سویی ایجاب می‌کند برای حمایت از تولید در کشور کالاهایی که در داخل تولید مشابه دارند یا وارد نشوند ویا عوارض وحقوق گمرکی آن‌ها افزایش یابد و نظام تعرفه‌های این مسأله نیز به طور متناسب اصلاح شود.  

*دولت بی انگیزه است

یکی از نمایندگان مجلس نیز با بیان این که دولت انگیزه‌ای برای تقویت تولید داخل ندارد، گفت: آنچه از زندگی مردم به نام مالیات بیرون می‌کشیم در واقع به رکودی که امروز داریم دامن می‌زند.

احمد علیرضا بیگی با اشاره به این که هم اکنون خانواده اقتصادی کشور با یک تنگی مالی وبازار مواجه شده است تصریح کرد: در این زمینه باید به سمت قوانین و نرم افزارهای تسهیل درآمد وحامی تولید حرکت کنیم که سودآوری طرفین در این مسأله است.

وی با بیان این که امروز تولید به دلایل مختلف از جمله عوارض، مالیات وتعرفه‌های بالا سودمند نیست، اظهارداشت: امروز با توجه به این موارد هیچ انسان عاقلی سرمایه خود را خرج تولید نمی‌کند و با توجه به سیاست‌های پولی ومالی بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را در بانک‌ها گذاشته وسود ۱۵ درصد یا بالاتر دریافت می‌کنند و دیگر ریسک تولید را نیز به جان نمی‌خرند.

وی خاطرنشان کرد: امروز تولید کننده با ۲۸ درصد پرداخت سود، ۶ درصد جرایم تأخیر و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کار می‌کند که با پول عوارض وآب وبرق وگاز واجاره وکارگر وسایر هزینه‌ها باید تولیدی داشته باشد که بیش از ۵۰ درصد سود حاصل کند.

وی همچنین مسایلی از جمله افزایش شدید قیمت دلار را نیز فشاری مضاعف به تولید کننده وصنعتگر دانست وگفت: تا زمانی که حمایت از تولید به معنای واقعی نباشد نمی‌توانیم پاسخگوی نیروی کار داخلی، اشتغال جوانان وازدواج وانبوه مشکلات اقتصادی کشور باشیم.

وی با تأیید اصلاح قوانین مالیاتی وبه روز رساندن آن و با بیان این که در این زمینه نقص‌های جدی وجود دارد، افزود: در این زمینه به اندازه کافی قانون داریم که دولت در این راستا اختیاراتی دارد و با وضع تعرفه در یک کمیسیون ویژه که مسؤولیت آن به عهده وزارت صنعت است می‌تواند در این خصوص اقداماتی را انجام دهد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال تعرفه واردات تراکتور به کشور ۵ درصد تعیین شده که با واردات تراکتورهای ارزان چینی خریداران تمایلی برای خرید تراکتورهای ساخت داخل نخواهند داشت وهم اکنون فروش آن به ۳ دستگاه رسیده که این مسأله به معنی کنار زدن تولید داخل است.

وی با بیان این که قوانین مالیاتی و تعرفه‌ها نیازمند اصلاح است، گفت: هم اکنون وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که انگیزه‌ای برای کسب وکار نیست و توجه نکردن به این مسایل و مشکلات موجب می‌شود تا سونامی  رکود در کشور فراگیرترشود.

وی گفت: مجلس در این زمینه پیگیری‌های لازم ونظارت‌ها را برای تسهیل و رونق تولید وتوقف سونامی  رکود انجام خواهد داد.    

      

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.