گرگان- رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: پژوهش سراهای دانش آموزی به عنوان بسترهای تربیت خلاقیت نوجوانان نیازمند برنامه ریزی و حمایت بیشتر هستند.

برای حمایت از پژوهش سراهای دانش آموزی برنامه ریزی می کنیم

به گزارش قدس آنلاین، نصرت الله ضرغام ظهر سه شنبه در آیین کلنگ زنی پایلوت پلنگ صنایع غذایی و کارگاه صنایع چوب در دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان اظهار کرد: روند توسعه علمی کشور با مردمی شدن دانش سرعت بیشتری می گیرد.

وی با بیان اینکه باید کارآفرینی و دانش پژوهی از مدارس به دانش آموزان آموزش داده شود، ادامه داد: با نهادینه کردن تفکر کارآفرین در نوجوانان، دیگر دغدغه دانش آموزان رفتن به دانشگاه و استفاده از ظرفیت های شغلی دولتی نخواهد بود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تصریح کرد: ۵ میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که این تعداد علاوه بر اینکه فرصتی برای کشور محسوب می شود، اما باید برای اشتغال آن ها فکری کرد.

وی با بیان اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در حال برنامه ریزی برای حمایت از پژوهش سراهای دانش آموزی است، افزود: در این پژوهش سراها آموزش ایده پردازی و خلاقیت ارائه می شود  اختراعات را ثبت خواهیم کرد و هزینه های آن مطالعات گروهی را هم تا حد امکان پرداخت می کنیم.

ضرغام هدف از تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی را ایجاد فرصت و بسترهای لازم برای فعالیت دانش آموزان عنوان کرد و گفت: سرمایه های فکری، مهم ترین سرمایه یک کشور است.

وی با بیان اینکه بعضی از کشورهای پیشرفته اشتغال خود را از سرمایه های فکری ایجاد می کنند، افزود: هشت درصد دارایی های فکری کشورهای اروپایی در آلمان است و کل دارایی های فکری این کشور حدود ۲۰ درصد است و به همین دلیل این کشورها برای جبران این کمبود و عقب ماندگی در حال برنامه ریزی هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها از جذب دانشجویان خارجی برای افزایش سرمایه های فکری خود بهره می برند، افزود: امریکا ۲۵ میلیارد دلار از محل شهریه هزینه دانشجویان درآمدزایی می کندو ۴۷ درصد پزشکان آمریکایی مهاجر هستند.

ضرغام گفت: در دنیا برای پرورش استعدادها و جذب سرمایه های فکری رقابت وجود دارد و کشور ما نیز گام های اولیه برای ورود به این مسابقه برداشته شده است.

وی با بیان اینکه منابعی که برای توسعه علم اختصاص می یابد باید هدفمند باشد، گفت: این منابع باید در راستای کمک به توسعه علمی و مفید بودن برای جامعه باشد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از پژوهش سرای دانش آموزی بوعلی گرگان بازدید کرد و کیفیت این پژوهش سرا را در برابر دیگر فعالیت های پژوهشی این استان فوق العاده ارزیابی کرد.

وی مهم ترین هدف از بازدید فعالیت های پژوهشی را آشنایی با دستاوردهای نخبگان عنوان کرد و گفت: به دنبال شناسایی ظرفیت ها برای برنامه ریزی برای نسل آینده هستیم.

ضرغام تصریح کرد: ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در کشور هم با فرهنگ سازی این قشر مکان پذیر است و باید با پرورش استعدادها، آینده‌ای روشن را برای کشور رقم بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.