مشهد- مدیر موسسسه پژوهشی فرهنگی تمدن و توسعه اسلامی گفت: فارغ از جریان های سیاسی، در لایه های پنهان مدیریت عزم جدی وجود دارد که شناسنامه مالی افراد شفاف سازی نشود.

دولتمردان در پیگیری فساد تمایلی نشان نمی دهند/جامعه و فرهنگ ما برنامه گریز است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سید عباس نبوی در جلسه مناظره با عنوان «راه طی شده» با موضوع جمهوری اسلامی از آرمان تا واقعیت که در سالن اجتماعات دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی به مرحله ای رسیده که مدیریت آن به عهده نسل سوم آن قرار گرفته و در این شرایط باید به دنبال برنامه ای واقعی باشیم که از سطحی نگری ها فاصله دارد.

وی به ارزیابی مراحل مختلف انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی در سه سطح بروز و ظهور داشت که در بعضی از سطوح آن کاملا موفق بود و بعضی از سطوح آن ناموفقیت ها بر موفقیت ها چیره شده است.

مدیر موسسه پژوهشی فرهنگی تمدن و توسعه اسلامی با بیان اینکه سطح اول، یعنی گفتمان فکری انقلاب اسلامی در سه عرصه ورود کرده است، افزود: حضور دین اسلام در عرصه اجتماع و سیاست اولین حضور گفتمان فکری انقلاب اسلامی در سطح جامعه بود.

وی ادامه داد: در این عرصه وقتی اصل گفتمان شکل می گیرد لایه های بعدی باید تحت عنوان چالش های پیش رو، راهکارهایی ارائه دهد.

نبوی با بیان اینکه در این عرصه انقلاب اسلامی موفق عمل کرده است، گفت: مسئله سلطه ناپذیری و مقابله با قدرت های استکباری دنیا عرصه دومی است که انقلاب اسلامی در آن حضور پیدا کرد.

وی به مخالفت امام خمینی(ره) با لایحه کاپیتولاسیون اشاره کرد و گفت: اصل مبارزه با رژیم پهلوی هم از همین موضوع شروع شد که امام راحل در برابر تسلط قدرت های استعماری ایستادند.

نبوی با بیان اینکه سومین رکن در گفتمان انقلاب، جریان یافتن سیره علوی و عزت حسینی در نظام و سبک زندگی مردم است، ادامه داد: در این عرصه نتوانستیم به خوبی عمل کنیم و اگر فردی از بیرون به عملکرد ما نگاه کند، متوجه می شود که پرچم هایی را بلند کرده ایم که در مسیر آن حرکت نمی کنیم.

انقلاب اسلامی در سیاست گذاری های کلان موفق بوده است

وی عملکرد انقلاب اسلامی را در عرصه سیاست گذاری های کلان موفق ارزیابی کرد و گفت: از لحاظ رشد نیروی انسانی رتبه اول دنیا را داریم و در اقتصاد با همه فراز و نشیب ها، جزء ۱۶ اقتصاد برتر دنیا هستیم.

حجت الاسلام نبوی به برنامه های پنج ساله توسعه اشاره کرد و گفت: جامعه و فرهنگ ما برنامه گریز است؛ همه دنبال استفاده از رابطه هستیم و در فعالیت های مختلف از رانت بهره می بریم.

وی با بیان اینکه نظام فرهنگی ما انتقادات جدی و اثرگذار در این زمینه لازم دارد، ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود کشور، الگوی توسعه اسلامی را طراحی کرده ایم. پیش نویس این الگو تدوین شده و از تمامی وزرای دولت فعلی و دولت های قبل، همچنین نمایندگان مجلس در ادوار مختلف خواسته ایم درباره آن اظهارنظر کنند.

وی با اشاره به اینکه پیاده سازی برنامه ذهنی دشوار است، افزود: اگر در اجرای برنامه ها بخواهیم به خودمان ترس راه دهیم، نمی توانیم افتخار تاریخی که به دست آورده ایم حفظ کنیم.

حجت الاسلام نبوی به تلاش ها و هزینه هایی که تمدن غرب برای حفاظت از گفتمان رنسانس پرداخته است اشاره کرد و افزود: در حفظ میراث تاریخی انقلاب نباید تهور داشته باشیم و نیازمند انتقادات حساب شده و با بررسی های دقیق هستیم.

انقلاب اسلامی باید از خرده گفتمان ها فراتر رود

وی با تأکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی نباید متوقف بر دو گفتمان اصول گرایی و اصلاح طلبی شود، افزود: امروز نیازمندیم تا از خرده گفتمان ها فراتر رویم و موضوعات را در سطح کلان تری بررسی کنیم.

حجت الاسلام نبوی انتقادات وارد شده به نظام اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را جدی و وارد دانست و افزود: آنچه روی کاغذ طراحی می شود وقت پیاده سازی گرفتار بازی های گسترده می شود و به همین دلیل است که برنامه و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را فارغ از افراد باید واقعی و عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه انتقاد سالم در کشور لازم است اما نباید تبدیل به یک معارضه گفتمانی شود، افزود: اگر شناسنامه ملی و مالی افراد را سامان دهیم حجم عظیمی از پول های شناور پیدا می شود.

حجت الاسلام نبوی ادامه داد: فارغ از جریان های سیاسی، در لایه های پنهان مدیریت جامعه، عزمی جدی برای جلوگیری از این ساماندهی مالی وجود دارد که اجازه نمی دهد مسائل شفاف و روشن شود.

وی با بیان اینکه تعداد یقه سفیدهای حقوق بگیر بسیار بیشتر ازنیروی مولد کشور است، افزود: شما جوانان به فکر ورود به بخش های مولد جامعه باشید.

دولتمردان در پیگیری فساد اقتصادی تمایلی نشان نمی دهند

حجت الاسلام نبوی با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص پیگیری فساد اقتصادی، ادامه داد: از سه سال قبل درخواست جلسه با رئیس جمهور و اعضای کابینه داشتیم اما هر بار به بهانه هایی اجازه برگزاری جلسه به ما ندادند.

وی ادامه داد: از وزیری که به دلیل کهولت سن باید هر روز تحت مراقبت های ویژه باشد، نمی توان انتظار داشت وقت بگذارد و در زمینه فسادهای اقتصادی ورود کند.

حجت الاسلام نبوی با بیان اینکه در بحث مبارزه با فساد اقتصادی باید از نیروهای کارشناس دانشگاهی استفاده کنیم، ادامه داد: برای جلوگیری از این نظام اقتصادی فاسد باید به جای برنامه ریزی براساس شاخص ها، برنامه ریزی ها را کمیسیونی و منطقه ای صورت دهیم.

وی ادامه داد: کمیسیون اصل ۹۰ به تخلفات ساختمانی و مانند آن می پردازد و در هر منطقه با توجه به شرایط آن فعال است. باید هر چهار سال یکبار از مدیران حساب کشی صورت گیرد تا مسائل مختلف شفاف سازی شود.

حجت الاسلام نبوی با بیان اینکه نظام سرمایه داری به معنی پذیرش نابرابری است، ادامه داد: اگر قرار به این نظام اقتصادی باشد، در کشور ما فساد بسیار پایین تر از چیزی است که تصویر می شود.

وی با بیان اینکه با سبک زندگی و نظام مدنی و اقتصادی سرمایه داری مخالفیم، گفت: چگونه می توانیم در مسیر اقتصادی بدون گرفتاری در لجام گسیختگی نظام سرمایه داری بهترین راه را پیدا کنیم.

نسل سوم و چهارم انقلاب دچار سرگشتگی است

صادق زیباکلام هم در این جلسه به عنوان طرف دیگر مناظره گفت: پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از انقلاب اسلامی باید نگاهی به عقب بیندازیم و اهداف و آرمان های آن را بازنگری کنیم.

وی برای مقدمه سخنان خود از تمثیلی استفاده کرد و بیان کرد: اگر یه شخص بیرونی در سال های دهه پنجاه، گزارشی از مطالبات مردم از حکومت پهلوی می نوشت و آن را با آنچه امروز مردم به عنوان آرمان انقلاب معرفی می کنند مقایسه می کرد، تفاوت های بسیاری در آن می دید.

وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب مردم شعار آزادی زندانیان سیاسی، آزادی بیان و فعالیت تشکل های سیاسی، جامعه مدنی و حقوق شهروندی را از رژیم پهلوی می خواستند، افزود: اما امروز شعارها مبتنی بر سرنگونی نظام سلطه و نابودی رژیم اسرائیل است و مردم به دنبال ایجاد نظم نوین جهانی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:بازتاب این تفاوت در آرمان ها سرگشتگی و بی سرانجامی است و نتیجه آن فاصله بیشتر میان نسل دهه شصت و هفتاد با انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه جوانان این روزها نسبت به انقلاب وابستگی ندارند، افزود: هرچه از انقلاب می گذرد، به جای اینکه نسل های انقلاب به یکدیگر نزدیک شوند، از هم دورتر می شوند.

زیباکلام به سخنان حجت الاسلام نبوی مبنی بر اینکه انتقادات جدی بر برنامه ریزی های اجرایی در حوزه های مختلف اجتماعی و در نظام جمهوری اسلامی وارد است، گفت: فکر می کنم در این موضوع هم جز شعار و کلی گویی کلام دیگری گفته نمی شود.

همه در فساد اقتصادی به شعاردادن بسنده کرده اند

وی با بیان اینکه وجود فساد اقتصادی در جامعه اظهر من الشمس است، افزود: همه درباره آن صحبت می کنند و همه می دانند که فساد ریشه دار و گسترده است اما کسی به این سوال پاسخ نمی دهد که چرا پس از سی و چند سال که از انقلاب می گذرد، فساد در نظام اقتصادی ما اینقدر گسترده شده است؟

زیباکلام به وجود نهادهای نظارتی متعدد در کشور اشاره کرد و گفت: کمتر کشوری است که تا این حد نهادهای نظارتی و امنیتی دارد با این حال هیچ کشوری مانند ایران در فساد اقتصادی گرفتار نیست.

وی تصریح کرد: معتقدم نظام جمهوری اسلامی مشکلات بنیادین دارد و این مشکلات با کلمات زیبا و پند و موعظه برطرف نمی شود.

زیباکلام از نظام سرمایه داری لیبرالی حمایت کرد و گفت: شوروی خواست در برابر این نظام اقتصادی مقابله کند، امروز چین هم در تقابل نظام سرمایه داری، اقتصاد کمونیستی را در کشور پیاده می کند، با این حال این کشورها هم با مشکلات فساد اقتصادی درگیر بوده و هستند.

بخش خصوصی در کشور ما زیر سایه سنگین اقتصاد دولتی

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در کشور ما زیر سایه سنگین اقتصاد دولتی است، افزود: اگر پیش از این باید می گفتیم نظام اقتصادی ایران، نظامی ناکارآمد است، امروز باید بگوییم نظامی ناکارآمد و فاسد است.

وی ادامه داد: شما اگر عملکرد نظام اقتصادی را مشاهده کنید می بنید که  قدرت رقابت بیرون از مرزهای کشور را ندارد و همه این مسائل به دلیل اقتصاد دولتی است.

زیباکلام در توضیح سخنان خود از ضریب جینی در اقتصاد سخن گفت که فاصله طبقاتی را در جامعه نشان می دهد و ادامه داد: ضریب جینی ایران را با کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن، ترکیه مقایسه کنید و فاصله طبقاتی را در این جوامع بررسی کنید.

گفتنی است براساس گزارش های سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ رتبه ایران از نظر ضریب جینی در سال ۲۰۱۳، کشور شصت و هشتم جهان است و کشورهایی مانند آمریکا، ترکیه، چین، قطر و روسیه در رتبه های پس ایران قرار می گیرند و این امر نشان دهنده فاصله طبقاتی بیشتر در این کشورها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.