استان ها: نام « پرفسور بالتازار» برای خیلی‌ها آشناست. با شنیدن نام او احتمالاً به یاد شخصیت کارتونی که ماجراهای آن با آواز «بال… بالتازار… بال… بالتازار بالتازار …»، در برنامه کودک تلویزیون در سال‌های دهه ۶۰ پخش می‌شد، خواهید افتاد اما آیا می دانستید که این شخصیت در ایران صاحب دفتر تحقیقاتی است؟

«پروفسور بالتازار» در انتظار اعتبار/مخالفت انستیتو پاستور ایران با احداث موزه پروفسور

قدس آنلاین - علیرضا لعل اکبری: پرفسور بالتازار پیرمردی تنها بود؛ با کت و شلوار سیاه، کلاه عجیب‌ و ریش و سبیل پرپشت که در شهری زندگی می‌کرد، پر از موجودات عجیب و غریب و وقتی به مشکلی بر می‌خوردند، سراغ پروفسور می‌آمدند تا مشکلشان را با اختراع یک وسیله جدید حل کند.

او هم تنهایی وارد اتاقش می‌شد و دو ساعت از این طرف به آن طرف می‌رفت و دست به پشت و سر به پایین فکر می‌کرد. یکهو هیجان‌زده می‌شد، بالا و پایین می‌پرید و سراغ دستگاه عجیبش می‌رفت.

دستگاه عجیبی که پر از لوله و تلمبه و چرخ‌دنده که یک جایش شبیه دوچرخه بود. او پشت دوچرخه می‌نشست و رکاب می‌زد. دستگاه به کار می‌افتاد، سر و صدا می‌کرد، چتری بالای سرش باز و بسته می‌شد. سپس پیاده می‌شد، شیر دستگاه را باز می‌کرد. چند قطره را داخل لوله آزمایش می‌ریخت و چند قدم آن طرف‌تر، آن‌را روی زمین می‌چکاند. قطره تا به زمین می‌رسید به شکلی ساده منفجر می‌شد و وسیله جدید، اختراع می‌شد؛ به همین راحتی.

جالب این‌جا بود که وسیله‌ای که هر قسمت اختراع می‌شد، خیلی خاص بود و به عقل «جن» هم نمی‌رسید.

دفتر پروفسور بالتازار در ایران

اما هیچ می‌دانید که دکتر بالتازار در ایران دفتر دارد؟ آدرس دفتر او خیلی سرراست است: «کبودرآهنگ همدان، روستای اکنلو»

البته همین که به روستا نزدیک شدید، خیلی راحت می‌توانید « بلوار پروفسور مارسل بالتازار» را پیدا کنید و دفتر او هم در همین بلوار واقع شده است.

بالتازار، طاعون را ریشه کن کرد

مارسل بالتازار سال ۱۹۰۸ در فرانسه به دنیا آمد. او یک پزشک فرانسوی بود که به علت فعالیت در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری‌های طاعون و هاری معروف شد.

وی برای انجام تحقیقات پزشکی به مأموریتی در روستای اکنلو شهرستان کبودرآهنگ ایران فرستاده شد.

این پروفسور فرانسوی همزمان با سومین موج شیوع طاعون در سال۱۳۳۲ از فرانسه به ایران آمد و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یک فرد خیر به نام «جمشید قراگزلو» در روستای اکنلو کبودرآهنگ تأسیس کرد و به آزمایش‌های گوناگونی در این منطقه مشغول شد و توانست با تحقیقاتی که انجام داده بود، بیماری طاعون را ریشه‌کن کند. سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل هم از دیگر اقدام‌های او بود.

بالتازار پس از آن همکاری خود را با همتای ایرانی‌اش، دکتر مهدی قدسی تا سال ۱۳۴۶ ادامه داد تا اینکه در سن ۶۳ سالگی از دنیا رفت، وی در همدان حدود ۱۷ سال زندگی کرد.

مرکز تحقیقاتی بالتازار همچنان فعال است

دفتر پرفسور بالتازار تا اواخر دهه ۶۰ به فعالیت‌های تحقیقاتی خود ادامه داد، اما پس از مدتی تعطیل شد و پس از آنکه این مرکز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی همدان قرار گرفت، بار دیگر این مرکز در  روستای اکنلو شروع به فعالیت کرد.

موزه بالتازار در انتظار اعتبار

در همین حال مدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع گردشگری کبودرآهنگ همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: این سازمان در تلاش است، موزه ای از وسایل کار و عکس‌هایی از پروفسور بالتازار در روستای اکنلو برای بازدید عمومی برپا کند.

مهدی غلامی می‌افزاید: این مرکز تحقیقات همچنان فعال است و محققان ایرانی و خارجی در آنجا به انجام امور تحقیقات مشغول هستند، اما امکان بازدید برای عموم از آن فراهم نیست.

وی به بنای قدیمی مرکز تحقیقاتی پروفسور بالتازار اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: در حال حاضر برای مرمت بخشی از ساختمان حداقل ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است و برای ساخت و تجهیز موزه نیز همچنان منتظر اعتبار هستیم.

وی تصریح می‌کند: ضروری است ساختمان موزه در مجاورت مرکز تحقیقات بنا شود یا اینکه مرکز تحقیقات به جایی دیگر منتقل شود و از ساختمان برای برپایی موزه استفاده شود.

غلامی می‌گوید: برای انتقال فعالیت‌های مرکز تحقیقات پروفسور بالتازار به ساختمان دیگر، مشکلی وجود ندارد، اما این اقدام نیاز به اختصاص بودجه دارد.

مدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع گردشگری کبودرآهنگ همدان اظهار می‌دارد: برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد موزه پروفسور بالتازار در روستا صورت گرفته و برنامه‌هایی برای اجرا در دست داریم که امید می‌رود، بتوانیم در سال آینده آن را اجرایی کنم.

وی می‌گوید: دفتر کار پروفسور بالتازار به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان همدان مطرح است و این دفتر همچنان مورد توجه گردشگران است.

بالتازار کارتون واقعی

غلامی در پاسخ به این پرسش که آیا پروفسور بالتازار شخصیت کارتونی دهه ۶۰ که خیلی از مشکلات را ریشه کن می‌کرد، همین پرفسور مارسل بالتازاری بوده است که سال‌ها در روستای اکلنو همدان خدمات ارزنده‌ای از خود بجای گذاشته، می‌گوید: در این خصوص اطلاعی ندارم، اما همین که هر دوی آن‌ها مشکلات مردم را حل می‌کردند و خدمات ارزشمندی را از خود به جای گذاشته‌اند، جای قدردانی دارد و قطعاً نام چنین افرادی از یادها نخواهد رفت.

مخالفت انستیتو پاستور ایران با ساخت موزه

در همین حال یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کبودرآهنگ به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: مذاکرات برای ساخت موزه برای به نمایش گذاشتن وسایل پروفسور بالتازار صورت گرفته است.

وی می‌افزاید: سازمان میراث فرهنگی قصد ساخت بنا را داخل محوطه مرکز تحقیقاتی دارد اما انستیتو پاستور ایران با این موضوع مخالف است.

وی اظهار می‌دارد: در سال ۹۲ بودجه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای جابجایی انستیتو پیشنهاد شد اما این پیشنهاد تأیید نشد.

وی خاطرنشان می‌کند: همه وسایل تحقیقاتی پروفسور بالتازار سالم هستند و عکس‌ها و نمونه‌های فراوانی از تحقیقات وی در این ساختمان نگهداری می‌شود، اما برای بازدید عموم امکان پذیر نیست.

وی می‌افزاید: کارشناسان مرکز تحقیقاتی عنوان می‌کنند: چون مرکز فعال است و به دلایل رعایت نکات ایمنی و حفظ سلامت بازدیدکنندگان، امکان بازدید از ساختمان فراهم نیست.

وی اظهار می‌دارد: مسؤولان انستیتو پاستور ایران می‌گویند در صورت تمایل داشتن سازمان میراث فرهنگی برای به نمایش درآمدن وسایل تحقیقاتی پروفسور بالتازار نیاز به ساختمان جدید یا جابه‌جایی مرکز تحقیقاتی به مکان دیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.