وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اصل نظارت بر حوزه نشر را قبول داریم و آن را انجام می‌دهیم، گفت: با این حال با سختگیری در این حوزه نیز مخالفیم.

نمی‌توانیم نظام نشر را یله و رها بگذاریم

سیدرضا صالحی امیری در گفت‌وگو با «قدس» درباره چالش‌های واگذاری ممیزی کتاب به ناشران اظهار داشت: موضوع کاملاً روشن است. ما در این موضوع با 3 مؤلفه روبه‌رو هستیم که عبارتند از مؤلف، نشر و مجوز. مفهوم مجوز در دل خودش مفهوم نظارت را هم دارد زیرا اگر اعمال نظارت نباشد، مجوز بی‌معنی است. اما نظارت 2 نکته کلیدی دارد. هر مرجعی که نظارت را انجام می‌دهد باید صاحب صلاحیت و دارای قدرت لازم برای اعمال آن باشد.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر از همه اینها قانونمندبودن نظارت است که ما روی آن تأکید داریم. بدین معنا که همه مؤلفین، ناشرین و اصحاب فرهنگ بدانند که قواعد و قوانین و آیین‌نامه‌ها و ضوابط نظارت چیست.

وی گفت: ما اعلام کردیم که اجرای نظارت یک ضرورت است. دلیلش هم این است که نظام اسلامی دارای یک چارچوب قانونی و مبانی و ارزش‌ها و هنجارهای مشخص است و نمی‌توانیم نظام نشر را به صورت یله و رها بگذاریم. نظارت باید حتماً تعریفی داشته باشد اما با سختگیری بی‌مورد هم موافق نیستیم. چیزی که ما بر آن تأکید داریم این است که نظارت یک ضرورت است که البته باید قانونمند باشد و نظارت‌کننده باید قدرت اعمال نظارت را  داشته باشد و این مهم با همکاری اصحاب قلم انجام شود.

خط قرمز داریم

صالحی امیری اظهار داشت: در شرایط فعلی خوشبختانه اغلب نویسندگان، مؤلفین و ناشران ما ضوابط نظام را می‌دانند. از قول من نقل  شده که ما خط قرمز نداریم که این حرف غلط است. ما در شرایطی از هماهنگی و همگرایی با اصحاب قلم هستیم که نیازی به اعمال  خط قرمز نمی‌بینیم، نه اینکه خط قرمزی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اصل نظام، اسلام عزیز، انقلاب اسلامی، امام(ره)، رهبر معظم انقلاب و وحدت ملی خطوط قرمز ما بوده و خواهند بود. چون نظام ما مبتنی بر قوانین شرعی و اسلامی و حاکمیت ولی فقیه است و حتماً در این نظام خطوط قرمز وجود دارد. اما من تأکید کردم ما در شرایطی هستیم که خوشبختانه صاحبان قلم و ناشران به مبانی نظارت آشنا هستند و ما در حوزه نظارت با کمترین مشکل مواجه هستیم.

وی درباره این نکته که واگذاری نظارت و ممیزی به حوزه نشر همچنان با مخالفت و مقاومت ناشران روبه‌روست و به دلیل اینکه ناشران دغدغه سرمایه و هزینه خود در صورت برخورد با مشکل و ایراد پس از انتشار کتب را دارند، زیر بار این مسؤولیت نمی‌روند، گفت: در سال گذشته این مسؤولیت  به بعضی ناشران مطرح که صلاحیت آنها به لحاظ اعمال نظارت تأیید شده بود، واگذار گشت اما خودشان ترجیح دادند این مسؤولیت به وزارت ارشاد واگذار شود و ما هم الان این نظارت را داریم و مؤثر هم هست.

حق اعتراض به ممیزی محفوظ است

وی افزود: معتقدم که ما در این حوزه چالش و بحرانی نداریم. اگر کتابی مثلاً تفرقه قومی، دینی، ارکان خانواده و امثالهم را هدف قرار دهد قطعاً نمی‌تواند از امر نظارت عبور کند. وی با بیان اینکه کتاب‌هایی هم که در ممیزی به مشکل می‌خورند، بخش‌های کوچکی‌شان ایراد دارد که قابل حل است، گفت: در سال گذشته فقط 57 کتاب با مشکل ممیزی روبه‌رو شد و ما باز هم تصمیم گرفتیم به اصحاب قلم این فرصت را بدهیم که حق اعتراض داشته باشند و در یک مذاکره رودررو نسبت به اصلاح ایرادها اقدام کنند. همه متن یک کتاب که رد نخواهد شد و بخش‌هایی که ایراد دارد را می‌توان اصلاح کرد. من به اصحاب رسانه می‌گویم وقتی موضوعی چالش نیست چرا باید اصرار کنیم که از آن چالش بسازیم.

وزیر ارشاد درباره اینکه واگذاری ممیزی مغایرتی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که تأکید دارد «نظارت و ممیزی باید توسط وزارت ارشاد انجام شود» ندارد، هم اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را تابع گفتمان فرهنگی مقام معظم رهبری و مجری ضوابط و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.