بوشهر: گوجه کاران جنوب که تا پیش از این به دلیل نبود مشتری و به نشانه اعتراض محصولات تولیدی خود را بر کف جاده ها فرش قرمز زیر پای مسوولان کردند حالا به دلیل سیل اخیر باقی مانده محصولاتشان نیز از بین رفت و دست خالی مانده اند.

روزگار سیاه کشاورزان جنوب درمزارع رنگ پریده گوجه

استان ها: گوجه کاران جنوب که تا پیش از این به دلیل نبود مشتری و به نشانه اعتراض محصولات تولیدی خود را بر کف جاده ها فرش قرمز زیر پای مسوولان کردند حالا به دلیل سیل اخیر باقی مانده محصولاتشان نیز از بین رفت و دست خالی مانده اند.

قدس آنلاین: سیلاب اخیر از ۵ هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی استان بوشهر را از بین برد و خسارات جبران ناپذیری را به کشاورزان این استان وارد کرد.

سیلاب و دست خالی گوجه کاران

عیسی محمد دوست؛ مدیر جهاد کشاورزی دیر در گفتگو با قدس آنلاین در باره خسارات وارده به مزارع گوجه فرنگی در شهرستان دیر گفت: سیلاب اخیر شهرستان دیر ۱۰۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی را تخریب و حدود ۶۵ میلیادر ریال خسارت وارد کرد.

وی درباره کمک به کشاورزان گفت: شهرستان دیر به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل در کشور سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن گوجه فرنگی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌ کند اما سیلاب اخیر خسارات زیادی به گوجه کاران وارد کرد و اکنون کشاورزان با بحران بزرگی روبه رو شده اند.

وی افزود: دولت قرار بود در قالب تسهیلات بانکی بند دال تبصره ۱۱ ماده ۶۹ مصوب بودجه ۹۵ به کشاورزان کمک کند اما هنور به بهانه عدم تأمین اعتبار خبری از این تسهیلات نیست و دست کشاورزان خالی است.

سیل بسیاری از مزارع کشاورزی را نابود کرد و مزارع زیادی از جمله مزارع گوجه فرنگی زیر گل و لای مدفون شد و باعث شد بسیاری از کشاورزان تمام دارایی و زندگی و سرمایه شان را از دست بدهند متأسفانه مسئولا ذیربط کوتاهی های زیادی کردند و به داد این کشاورزان زحمت کش نرسیدند بحرانی دیگر در راه است

مسوولان کوتاهی کردند

سید کمال الدین شهریاری نماینده مردم تنگستان و دشتی در مجلس در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: سیلاب اخیر بوشهر در ۳۰ سال اخیر بی سابقه بود و تقریبا ۴۰۰ میلی متر باران بارید که خسارتهای سنگینی به مردم تنگستان، دیر، دشتی و ... وارد کرد، طوریکه بسیاری از مزارع کشاورزی را نابود کرد و مزارع زیادی از جمله مزارع گوجه فرنگی زیر گل و لای مدفون شد و باعث شد بسیاری از کشاورزان تمام دارایی و زندگی و سرمایه شان را از دست بدهند.

سیل مزارع گوجه فرنگی را زیر گل و لای مدفون کرد و باعث شد بسیاری از کشاورزان تمام دارایی و زندگی و سرمایه شان را از دست بدهندوی افزود: متأسفانه مسئولان ذیربط کوتاهی های زیادی کردند و به داد این کشاورزان زحمت کش نرسیدند.

وی ادامه داد: آمدن وزیر ارتباطات که هیچ ربطی به موضوع سیل و کشاورزی ندارد هم هیچ دردی را دوا نکرد لذا ما از وزیر کشاورزی، رییس ستاد بحران، رییس سازمان امور عشایر، سازمان همیاری روستاها، بنیاد مسکن و وزارت کشور واقعا گله مندیم .

وضعیت  بحرانی است

وی همچنین گفت: اینجا اوضاع کشاورزی واقعا اسفبار است. دو ماه پیش محصولات گوجه فرنگی به خاطر عدم حمایت سازمان تعاون در خصوص بازاریابی و حمل و نقل روی دستشان مانده بود که بعد از تذکرات متعدد مقداری از آنها را به کارخانجات رب منتقل کردند و کشاورزان هنوز پولی دریافت نکرده اند این درحالی است که کشاورزان به بانکها، به کارگران، بایت خرید بذر و سم و کود بدهکارند و کم کم موعد سر رسید همه اینها می رسد.

شهریاری عنوان کرد: از طرفی سیل هم که تمام زندگی اینها را شسته و برده و چیزی در بساط ندارد، مسئولین جهاد کشاورزی هم پشت میزهای مدیریتی خودشان نشسته اند و فقط نظاره گر هستند و این واقعا یک بحران است.

حساب های خالی

حسن محدث زاده از فعالان رسانه ای بوشهر هم در این زمینه می گوید: به منظور حمایت از کشاورزان آسیب دیده از بحران اخیر، دولت علیرغم میل باطنی، اقدام به خرید توافقی گوجه فرنگی به ازای هر کیلو ۴۰۰۰ ریال نموده که البته بخشی از این پرداخت برعهده بخش خصوصی (کارخانه رب) می باشد.

آنچه که کشاورزان بوشهری را نگران کرده آن است که ماههای آتی که تاریخ وصول چک های کشاورزان سر می رسد و کشاورز بازمانده از درآمد، به سرفصل بازپرداخت تسهیلات بانکی رسیده یا موعد وفای به مواعیدش می باشد و دست او کوتاه است و خرما بر نخیل، در آن زمان است که باید شاهد اتفاقات ناگوار باشیم.

سیل قیمت گوجه فرنگی را بالا برد

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به تاثیر بارندگی‌های اخیر بر قیمت میوه و صیفی اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر و به راه افتادن سیل قیمت انواع میوه و صیفی به ویژه گوجه فرنگی با محدودیت عرضه در بازار مواجه شد و قیمت آن را در بازار میوه و تره بار به صورت کاذب افزایش داد.

مردم چه می گویند

یکی از شهروندان بوشهری می گوید: از استاندار و مسئولین استان سوال داریم که اگر دولت خود را مبرا از ورود به عرصه خرید محصولات کشاورزی می داند و این امر را خلاف علم اقتصاد می داند پس چرا در شمال کشور در زمینه خرید محصولات کشاورزی ورود می کند و محصولات کشاورزی آنها را هر ساله خریداری می کند؟

و شهروندی دیگر با بیان اینکه وضعیت گوجه می توان تبدیل به بحران شود در این باره می گوید: اگه به این امور بحرانی و مهم اجتماعی بی توجه باشیم دیگر نه توسعه بندر نتیجه خواهد داد نه طرح های گردشگری و نه توسعه پروژه های گازی و لذا  این مشکلات آنقدر آسیب زننده خواهند بود که طومار همه طرح های عمرانی آتی را در هم خواهند پیچاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.