۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 508530

محمد کشتی‌آرای درباره اینکه چرا در روزهای اخیر نرخ قطعات سکه تغییر و با جهش قیمت همراه شده در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: قیمت سکه تمام نسبت به قیمت واقعی خودش، ۶۰ هزار تومان حباب دارد و نیم و ربع سکه نیز به تناسب ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت کاذب را تجربه کرده اند.

قیمت سکه غیرواقعی شد

قدس آنلاین - در هفته اخیر و با شروع اسفندماه فروشندگان طلا و سکه روزهای طلایی را پشت سر می‌گذارند؛ زیرا حبابی شدن قیمت‌ها سبب شده از ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان در هر قطعه سکه، سود خالص به جیب بزنند.

محمد کشتی‌آرای درباره اینکه چرا در روزهای اخیر نرخ قطعات سکه تغییر و با جهش قیمت همراه شده در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: قیمت سکه تمام نسبت به قیمت واقعی خودش، ۶۰ هزار تومان حباب دارد و نیم و ربع سکه نیز به تناسب ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت کاذب را تجربه کرده¬اند.

وی می‌گوید: در هفته گذشته دو عامل اساسی موجب صعودی شدن قیمت‌ها بود که اولی قیمت جهانی است که ۲۲ دلار برای هر اونس طلا افزایش داشت و دومی تقاضای بیش از توان بازار برای خرید سکه در ایام پایانی سال است.

وی با اشاره به عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار سکه کشور، می‌افزاید: این ناهمخوانی و تقاضا بیش از اندازه در حالی که بازار کشش عرضه آن را ندارد، سبب شد شاهد تفاوت فاحشی نسبت به قیمت واقعی در انواع سکه بویژه سکه کوچک باشیم.

رئیس اتحادیه طلا فروشان تهران با اشاره به اینکه نیم سکه و ربع سکه شیب صعودی بیشتری را در قیمت تجربه می‌کند، تأکید کرد: برای تعادل بخشی به بازار، بانک مرکزی باید برای عرضه سکه وارد عمل شود، در غیر این صورت روند صعودی افزایش قیمت ادامه پیدا می‌کند.

وی درباره پیش بینی قیمت طلا در سال آینده نیز می‌گوید: عوامل متعددی در افزایش قیمت طلا دخالت خواهد داشت که نرخ بهره در آمریکا، قیمت نفت، سرمایه گذاری و تقاضا در بازار جهانی می¬تواند روی آن تأثیرگذار باشد، با توجه به این موارد به طور طبیعی و روزانه شاهد نوسانات قیمت طلا در سال آینده خواهیم بود و احتمال افزایش قیمت‌ها نیز وجود دارد.

عوامل داخلی وخارجی

حامد معبودی نژاد رئیس اتحادیه طلا فروشان مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ما می‌افزاید: میانگین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در بهمن ۱۲۳۰ دلار و در اسفند ماه ۱۲۵۴ دلار در هر اونس طلا بوده است که به معنای ۲۴ دلار افزایش قیمت است که روی بازار داخلی ایران هم تأثیر گذاشته است. وی می‌افزاید: قیمت هر گرم طلا در بهمن ۱۱۴هزار و ۷۰۰ تومان بود که این رقم در اسفند ماه به ۱۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده و به معنای افزایش دو درصدی آن است.

وی تأکید می‌کند: سکه یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است که در هفته گذشته به یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان رسیده، یعنی همان دو درصد افزایش را داشته‌ایم.

به گفته وی، دلیل این افزایش نزدیک شدن به ایام سال جدید است و می‌تواند موقتی باشد.

به هر حال، این افزایش‌ها در قیمت انواع سکه در چند روز اخیر بار دیگر اقتصاد سود محور ایران را در معرض نقد قرار داده است. کشوری با نقدینگی افسارگسیخته و مولتی میلیاردرهایی که با ورود به بازار ارز و طلا فقط به منفعت خود می‌اندیشند و به شرایط کسب و پیشه کاری ندارند. هر چند افزایش این روزهای نرخ سکه با رونق شب عید بی ارتباط نیست، اما در بحث کلان هم، سکه بازی بهترین شیوه برای برهم زدن تعادل بازاراست.

در سال¬های اخیر تورم و افزایش کالا در کشور تابع نوسانات این دو بخش پول¬ساز بوده است و شرایط به گونه‌ای است که افق پیش رو هم تکرار وضعیت کنونی خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.