یزد - کارشناس مسئول بهزیستی استان یزد گفت: طرح غربالگری اتیسم با هدف شناسایی کودکان از ۱ تا ۳ سال در مقطعی با بررسی علائم اتیسم در ۱۱۲ شهرستان و ۶ استان کشور اجرا شد.

طرح غربالگری بیماری اوتیسم در استان یزد انجام می شود

به گزارش قدس آنلاین، لیلا شاکر پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری اجرای طرح غربالگری تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم اظهار داشت: خانواده‌های یزدی که دارای فرزند ۲تا ۵ ساله ای که  دارای اختلالات رفتاری می باشند، باید برای درمان کودکان خود با مراکز همکاری لازم را داشته باشند.

 وی افزود: در آن مقطع زمانی سال ۱۳۸۸، ۵ هزار کودک در این طرح شرکت کردند که ۹۲کودک مشکوک به بیماری اتیسم شناسایی شد اما از آنجا که تشخیص اتیسم نیازمند تیم تخصصی بود،‌ به دلیل کمبود بودجه این طرح لغو شد اما در سال ۱۳۹۱ اجرای آن دوباره در بین کودکان ۲ تا ۵ سال آغاز شد وبیش از ۲۴هزارو ۹۱۳کودک غربالگری شدند.

شاکر تصریح کرد: درمرحله دوم اجرای این طرح، ۲۴ هزار کودک شرکت کردند و ۱۴ هزار نفرساعت متخصص آموزش دیده این طرح را اجرا کردند که ۱۱۰ کودک تشخیص قطعی اتیسم داده شدند.

این کارشناس گفت: این طرح در یزد نیز به طور دائمی اجرا می‌شود که برای اجرای طرح، پرسش‌نامه هیوا در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد در روند اجرای این طرح، خانواده‌هایی که به ۳سؤوال این پرسش‌نامه پاسخ مثبت دهند، احتمال بروز اتیسم در کودکان آنها وجود دارد بنابراین با کارشناسان مراکز تماس برقرار کرده و بررسی این بیماری را آغاز کنند.

شاکر خاطرنشان ساخت: در شهرستان‌های استان نیز نیاز است خانواده‌ها پس از تکمیل فرم‌ها آن را به ادارات بهزیستی تحویل دهند که پس از بررسی، با استفاده از کارشناسان مرکز استان کار بررسی و تشخیص قطعی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.