۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 509333

اقتصاد جهانی اندکی به سمت آسیا گرایش پیدا کرده است و ایالات متحده برای حفظ قدرت خود، نباید جمعیت ثابت و کهنسال داشته باشد، مهاجران با مهارت، میتوانند مزیتی برای آمریکا باشند تا شرکت ها هنوز هم در این کشور سرمایه گذاری کنند.

قدس آنلاین - طبق تحقیقات انجام شده، کشور آمریکا درگیر بحران مهاجرت نیست، چرا که مهاجرت های غیرقانونی حدود یک دهه پیش متوقف شده و به طورکلی تظاهرات ضد مهاجرتی کاهش پیدا کرده است، با این وجود برای برخی این سوال پیش می آید که چرا ایالات متحده در وهله اول سراغ طرح مهاجرت قانونی رفته است؟ مشاور ارشد ترامپ، استیو بنون، در مصاحبه ای گفته بود: " ۶۱ میلیون نفر یعنی حدود ۲۰ درصد از جمعیت آمریکا را مهاجران تشکیل میدهند و این یک فاجعه است!" 

اما آمارهای آقای بنون اندکی اشتباه است، جمعیت متولدین خارجی کمتر از ۱۵ درصد است اما مهم تر از این آمارها، این است که مسئله مهاجرت "فاجعه" نیست!

بر اساس آمارهای اقتصاددان آمریکایی، لیمان استون، آمریکا از اوایل قرن نوزدهم شاهد ورود تعداد زیادی از مهاجران آلمانی و ایرلندی بود، که همین مهاجران، اجداد ده ها میلیون نفر از آمریکایی های حال حاضر هستند و بدون آنها ایالات متحده کشوری کم جمعیت مانند استرالیا – با جمعیتی کمتر از ۲۵ میلیون نفر – میشد و حتی نمیتوانست در جنگ جهانی دوم پیروز شود و اتحاد جماهیر شوروی میتوانست جهان را در دست بگیرد.

یکی از دلایلی که ایالات متحده همچنان نیازمند مهاجران است این است که باید از پیری جمعیت جلوگیری کند. در آمریکا نیز مانند بسیاری از کشورهای ثروتمند دیگر، به اندازه کافی زاد و ولد اتفاق نمی افتد بنابراین بدون مهاجران، ایالات متحده مانند ژاپن میشود.

کشوری کهنسال با جوانانی که زیربار فشار اقتصادی پیر میشوند. امنیت اجتماعی و خدمات درمانی نیز گران تر و مالیات ها سنگین تر میشوند. دلیل دیگری که ایالات متحده به مهاجران نیازمند است، تجارت است. تقریبا تمامی کارخانه ها تمایل دارند جایی باشند تا بتوانند محصولات خود را به راحتی بفروشند اما این مسئله باعث افزایش هزینه های کارگران میشود، اما با وجود افزایش هزینه های کارگری، بسیاری از شرکت های چندملیتی در چین سرمایه گذاری میکنند، جمعیت چین به تنهایی چهار برابر جمعیت آمریکا است اما از آنجایی که آمریکا غنی تر است، هنوز هم مرکز تجارت شرکت های چندملیتی است.

بنابراین بسیاری از کارخانه ها در ایالات متحده ساخته میشوند و برای کارگران آمریکایی نیز ایجاد شغل میشود. اما اقتصاد جهانی اندکی به سمت آسیا گرایش پیدا کرده است و ایالات متحده برای حفظ قدرت خود، نباید جمعیت ثابت و کهنسال داشته باشد، مهاجران با مهارت، میتوانند مزیتی برای آمریکا باشند تا شرکت ها هنوز هم در این کشور سرمایه گذاری کنند.

بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که ایالات متحده همچنان به مهاجران نیازمند است، وجود آنها نه تنها به تعبیر بنون، "فاجعه" نیست، بلکه ستونی برای تسلط اقتصادی آمریکاست، ستونی که اگر نباشد، عمارت آمریکا به راحتی فرو میریزد.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.