مشهد- عضو سابق مجلس خبرگان رهبری گفت: علوم انسانی نقش دین را در عالم بازی می‌کند و دین و علوم انسانی هر دو در مسیر تکالیف انسان گام برمی‌دارند.

دین و علوم انسانی در مسیر تکالیف انسان گام برمی‌دارند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله محمد صادق حائری شیرازی در سلسله نشست‌های «مرجعیت علمی و فصل تحول علوم انسانی» که به همت دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری برنامههایی با محوریت مرجعیت علمی و تحول علوم انسانی از آرزوهای دیرینه بنده‌ بوده است که امروز توسط مسئولان این دانشگاه برگزار شد.

وی با بیان اینکه علوم انسانی غربی مایه عزت و افتخار ما نخواهد شد، ابراز کرد: دخالت دیگران موجب شد تا دین ضد علم، توسعه و پیشرفت معرفی شود ‌و از این رو بود که غربی‌ها اعلام کردند که برای پیشرفت باید این قید را برداشت تا علم آزاد شود و به پیشرفت دست یابیم.

نماینده سابق استان فارس در مجلس خبرگانرهبری، به برگزاری جلسات و مباحث علمی و دینی در سال ۵۸ اشاره کرد و افزود: در این کنگره، نقش و جایگاه علم و دین که در کنار و همراه هم هستند و تفاوتهای علوم تجربی و علوم انسانی و تقسیم این علوم مطرح و تبیین و بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه انسان در دو دیدگاه غرب و اسلام متفاوت است، تصریح کرد: علوم تجربی وابسته به انسان شناسی نیست و یکی از مقدمات علوم انسانی، انسان شناسی است. باید توجه داشت رشد و توسعه در علوم انسانی است و هرکجا که نام مدیریت، اقتصاد، توسعه، امنیت و تربیت به زبان می‌آید نام انسانی هم مطرح می‌شود.

علوم انسانی عالم را مدیریت میکند

حائری شیرازی با اشاره به اینکه علوم انسانی عالم را مدیریت می‌کند، تأکید کرد: توسعه، پیشرفت و مدیریت هیچ ارتباطی به علوم تجربی ندارد. علوم تجربی مقهور و حقوق بگیر علوم انسانی اند و این علوم انسانی هستند که عالم را مدیریت میکنند.

وی با بیان اینکه ما در حوزه علوم انسانی یک الگوی موفق هستیم، خاطر  نشان کرد: در طول زمان توسعه علوم تجربی از وجود علوم انسانی بوده است. برای نمونه، هیروشیما و ناکازاکی با علوم انسانی منهدم شدند زیرا فرمانده این عملیات کارشناس علوم انسانی بود.

نماینده سابق استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه علوم انسانی فراتر از علوم تجربی است، تصریح کرد: کشور ما به‌ خاطر مخالفت با علم با بحران سرطان مواجه شده است مثلاً در مورد چیزی مانند سیگار که سلامتی انسان را به خطر انداخته است هنوز تصمیم جدی گرفته نشده است. احتیاط در هرجایی درست نیست زیرا موجب افراط ‌و تفریط می‌شوند و وقتی پزشکان اعلام می‌کنند که سیگار و دخانیات برای سلامتی مضر است باید اقدامی صورت گیرد.

حائری شیرازی با اشاره آیات قرآن کریم مبنی بر اینکه علم‌ انسان مربوط به انبیاء و اوصیاء الهی است، تصریح کرد: طبق این فرموده، علم ‌اشیاء مربوط به بشر است که خودش باید به دنبال آن برود هنگامیکه علم و بشر به دین پشت کنند، شکست میخورند و هرگاه که مردم چیزی را نمی‌دانستند ضرورت جایگاه دین بیش‌از پیش احساس می‌شد.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان گاهی نسبت به علمی که دارد مغرور می‌شود و در ادامه شکست می‌خورد، گفت: بشر با وجود آنکه دین داشته اما از غرورش ضربه خورده است و زمانی که از دین دور شد باید مسیر صحیح را بدون غرور انتخاب کند.

وی ادامه داد: تمام رشد علم بر روی داربست دین است و اگر داربست دین نبود علم و تمدن جایگاهی نداشت. علوم انسانی غربی نه‌تنها علم نیست بلکه وهم است و مایه عزت نخواهد بود اما علوم انسانی اسلامی سراسر ارزش است.

حائری شیرازی با بیان اینکه اسلام قبل از آنکه در دانشگاه‌های کشور خودمان خریدار داشته باشد در دانشگاه‌های اسلامی دیگر کشورها خریدار دارد، تصریح کرد: این ضعف جوامع اسلامی است که قدر فرهنگ و داشته‌های خود را برگرفته از اسلام نمی‌دانند و به فرهنگ غربی تکیه کرده‌اند.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: دوره حرکت نظامی تمام‌ شده است و باید حرکت علمی صحیحی داشته باشیم تا احکام اسلامی که قطعی است، به‌درستی اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.