زاهدان- با توجه به وجود پدیده‌های نا شناخته و منحصر به فردی همچون: کوه‌های مریخی، گل افشان، تمساح‌های پوزه کوتاه، شهر سوخته، کویر لوت، چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان، روستای قلعه نو، دهانه غلامان و آتشفشان نیمه فعال در استان و نیز سواحل زیبا با رقص دلفین ها، سیستان و بلوچستان سال ۹۶ می تواند به عنوان مقصد گردشگری برای بسیاری از ایرانگردان باشد.

 سیستان و بلوچستان مقصدی ناشناخته/ می خواهیم مسیر گردشگری جدیدی به مردم نشان دهیم

به گزارش قدس آنلاین، علی اوسط هاشمی با اشاره به جاذبه‌های استان سیستان و بلوچستان در این باره خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در سال ۸۵، مجردی به استان سیستان و بلوچستان سفر کردم و از جاذبه‌های دورترین نقطه استان همچون سرباز و تمساح‌های پوزه کوتاهش که تنها در این نقطه از جهان یافت می‌شود، دیدن کردم و سپس به زاهدان رفتم. زمانی که به خانه برگشتم خانواده از همراهی نکردن من پشیمان بودند. این استان تنها از شمال به جنوب اش حدود ۱۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد و پهناورترین استان کشور محسوب می‌شود. به عنوان مثال وقتی از شیراز به سمت تهران حرکت می‌کنند چند استان مقصد گردشگری می‌شود در صورتی که استان سیستان بلوچستان به تنهایی تمام ظرفیتهای گردشگری چند استان را در خود دارد و یک مقصد گردشگری به حساب می‌آید.

وی، امنیت استان را خوب ارزیابی کرد و توضیح داد: ظرف سه سال اخیر خبری که افکار عمومی را جریحه دار کند در استان شنیده نشده است.

استاندار ادامه داد: به هموطنان پیشنهاد می‌کنیم اگر مسیر کرمان و یزد را برای گردشگری انتخاب کردید به استان سیستان و بلوچستان سفری یک هفته‌ای داشته باشید و از جاذبه‌های استان دیدن کنید. سقف های روستای قلعه نو به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری سیستان، گنبدی است و در حال حاضر یکی از قلعه‌های این شهر در حال تبدیل شدن به مرکز اقامتی است. علاوه بر آن تمام هتل‌های چابهار مرمت و بازسازی شده است. با این اقدامات می خواهیم یک مسیر گردشگری جدید را به مردم نشان دهیم. همه مردم، شمال، اصفهان و شیراز را به عنوان مقصد گردشگری می‌شناسند و به آن عادت دارند بنابراین ما باید تغییر ذائقه را هدفگذاری کنیم و مقصدهای نو را مورد توجه قرار دهیم.

هاشمی بیان کرد: در سطح ۵۸۰۰ هکتار از استان سیستان و بلوچستان و در ۵ منطقه شامل ۵۲۰ هزار نفر در شهرهای زابل، کنارک، چابهار، زاهدان و ایرانشهر و در ۷۲ محله حاشیه نشین وجود دارد. در فاز نخست و در سال جاری هدف گذاری کردیم ۲۵ محله حاشیه نشین ساماندهی شود.

استاندار اظهار کرد: در سال ۹۴ اعلام کردیم که سال ۹۵ در استان سال حاشیه نشینی است و بر اساس آن مصوب شد که ۳۰ درصد منابع استان باید صرف رفع مشکلات حاشیه نشینی شود و این انگ باید از استان جدا شود زیرا زیبنده جمهوری اسلامی نیست که ۴۵ درصد جمعیت یک استان حاشیه نشین باشد. به عنوان مثال در مرکز استان و زاهدان ۳۰ درصد مناطق شهر فاقد شبکه آبرسانی است و این غفلتی است که تاکنون وجود داشته است. برای رفع این مشکل در ۲۱ بهمن امسال پروژه آبرسانی در طول ۵۴ کیلومتر افتتاح شد و وعده داده‌ایم که کلنگ آبرسانی در طول ۱۰۰ کیلومتر نیز طی دو ماه آینده به زمین زده شود تا این مناطق فاقد آب شرب زاهدان از نعمت آب آشامیدنی لوله کشی برخوردار شوند. تاکنون به این نقاط با تانکر آبرسانی شده است.

وی بیان کرد: محوطه سازی و زیبا سازی محله‌های حاشیه نشین در حال انجام است. ساخت مدرسه و ایجاد کارگاه برای کسب مهارت زنان سرپرست خانوار و تعیین مالکان زمین‌های این منطقه از جمله اقدامات انجام شده برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین است تا فاصله بین حاشیه نشینی و نقاط توسعه یافته نسبی شهرهای استان کاهش یابد. بیشتر شهرهای استان به روستا شهر شبیه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.