رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور بر وارد کردن مفاهیم و خاطرات دفاع مقدس در کتاب‌های درسی و آثار هنرمندانه تأکید کردند. جواد محقق که خود در کار تدوین کتاب‌های درسی دستی داشته، معتقد است این کار باید با کارشناسی و همراه با ترویج عمومی کتابخوانی انجام شود تا نتیجه بخش باشد

باید هوشمندانه و هنرمندانه عمل کرد

قدس آنلاین - یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی، ترویج فرهنگ دفاع مقدس مخصوصاً در میان نسلی است که آن سال ها را درک نکرده و حوادث آن روزگار را به چشم خود ندیده است.

تفریظ‌نویسی بر برخی آثار دفاع مقدس و توجه خاص ایشان به این نوع ادبیات نشان دهنده این است که بر ترویج فرهنگ دفاع مقدس به شکل مکتوب و البته در قالب‌های هنری تأکید دارند. 

ایشان در دیداری که روز گذشته جمعی از سرداران و رزمندگان دفاع مقدس، باز هم بر ترویج کتابها و فرهنگ دفاع مقدس در قالب‍های مختلف هنری و همچنین قدرشناسی از یادگاران و سرداران دفاع مقدس تأکید کردند و صراحتاً از مسؤولان دولتی و دانشگاهی خواستند خود را بر لزوم استفاده از محتوای غنی دفاع مقدس در کتابهای درسی و دانشگاه‌ها موظف کنند.

به گفته کارشناسان ورود چنین مباحثی به کتاب‌های درسی مستلزم برگزاری جلسات کارشناسی متعدد است و بدون بررسی همه جوانب نمی‌توان همه مسایل را وارد کتاب های درسی کرد.

جواد محقق شاعر و پژوهشگر شعر کودک و نوجوان معتقد است برای عملی کردن این مطالبه باید با نگاهی کارشناسانه وارد شد چرا که کتاب‌های درسی اگر چه به صورت عمومی ‌توسط دانش‌آموزان و دانشجویان خوانده می‌شود اما به این معنا نیست که بیشتر از کتاب‌های غیر درسی بتواند مطالب را در ذهن و زبان استفاده‌کنندگان جای دهد علتش هم این است که کتاب‌های درسی با نوعی اجبار و اکراه خوانده می‌شود و گاهی این اجبارها به جای اینکه شوق و ذوق ایجاد کند، باعث زدگی مخاطب می‌شود. 

این روزنامه‌نگار معتقد است همیشه کتاب های درسی آموزش و پرورش و دانشگاه با ظرفیت‌های پر و تقاضای فراوانی از سمت و سوی سازمان‌ها و نهادها و ارگان ها مواجه است.

وی می‌گوید:من با مؤلفان کتاب‌های درسی هم در ارتباط بوده‌ام و در طول فعالیت‌های فرهنگی‌ام همکاری مختصری با آن‌ها داشته‌ام و اطلاع دارم در طول یک سال حدود 500 سازمان، نهاد و مؤسسه تقاضای ورود آثار و یا نوشته های مربوط به حوزه کاری‌شان را در کتاب‌های درسی کرده بودند در حالی که اگر هر کدام از این ها حتی در حد یک یا دو صفحه به کتاب های درسی وارد شوند کتاب‌های درسی هزار صفحه خواهند شد.  

هوشمندی در ورود مفاهیم دفاع مقدس به کتاب‌های درسی

به اعتقاد محقق لزوماً با ورود مطالبی خاص به کتاب درسی اتفاق ویژه‌ای رخ نمی‌دهد بلکه باید در مجموعه آموزش و پرورش در این زمینه نگاه جدیدی وارد شود. از طرفی ورود همه مطالب به کتاب های درسی باعث سنگینی کتاب‌های درسی،  تدریس و آموختن آن‌ها به بچه‌ها می‌شود که همین مسأله معضلات بیشتری را برای آموزش و پرورش و دانشگاه درست می‌کند. 

نویسنده «مردی چو آفتاب» با بیان اینکه ورود مفاهیم دفاع مقدس در کتاب های درسی باید با هوشمندی خاصی صورت بگیرد، می‌گوید: طبیعی است دفاع از سرزمین و حفظ کیان یک ملت از جدی‌ترین مقولاتی است که باید بخشی از کتاب‌های درسی به آن اختصاص پیدا کند اما نحوه و چگونگی آن و ورود هوشمندانه به کتاب‌های درسی نیازمند جلسات جدی و کارشناسی است به خصوص که رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند مطالب به صورت هنرمندانه وارد کتاب های درسی بشود .  

وی در این زمینه توضیح می‌دهد: ایشان در سخنانشان فرموده‌اند این مفاهیم به صورت «هنرمندانه» باید منتقل شود اگر منظور از هنرمندانه قالب‌های ادبی مثل شعر و داستان باشد کتاب‌های درسی غیر از فارسی ظرفیتی برای این مطالب ندارند و در کتاب‌های دیگر مباحث باید به صورت آموزشی شمایلی غیر از ادبی و هنری منعکس شود. همه این مسایل باید مورد بررسی قرار بگیرند و با درایت و هوشمندی که در مؤلفان کتاب های درسی وجود دارد این اتفاق هم باید به صورت کارشناسی در جهت روشن شدن نسل‌های جوان و نوجوان ما در کتاب‌های درسی‌شان رخ دهد.

علاقه‌مند کردن جوانان به کتابخوانی

 این شاعر و پژوهشگر برای علاقه‌مند کردن قشر نوجوان و جوان به مباحث دفاع مقدس پیشنهاد ویژه‌ای دارد. محقق می‌گوید: اگر ما بتوانیم بچه‌ها را در مدارس و جوانان را در دانشگاه‌ها با لطایف‌الحیل به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم نیازی نیست خیلی از مسایلی که امروز در کتاب های درسی با اجبار  به بچه‌ها تدریس می‌شود، وجود داشته باشد. به این صورت  فرصت بیشتری ایجاد می‌شود برای اینکه اولویت‌های مهم‌تر وارد کتاب‌های درسی شود.

در همه این سال‌ها آموزش و پرورش نشان داده  است که توان و ظرفیت این را ندارد که دانش آموزان را با کتاب مأنوس کند. محیط‌های دانشگاهی هم نتوانسته‌اند این علاقه‌مندی را در دانشجویان به وجود بیاورند. متأسفانه خانواده‌ها هم تصور می‌کنند محصل و دانشجوی آن‌ها در ماه‌های تحصیلی باید همه حواسش معطوف کتاب‌های درسی‌اش باشد.

وی اضافه می‌کند: والدین تصور می‌کنند ار فرزندانشان کتاب بخواند از درس دور می‌شود تا زمانی که این ذهنیت وجود دارد همه زندگی به کتاب درسی خلاصه می‌شود و همه چیز را باید از کتاب درسی توقع داشت بسیاری از اتفاق‌های خوب رخ نمی‌دهد.

به اعتقاد این پژوهشگر مهم‌ترین اتفاق این است که برنامه‌ریزی‌های فرهنگی به سمتی برود که جوانان اهل مطالعه شوند تا بسیاری از مفاهیم مقدس و ناب به راحتی منتقل شود و تا زمانی که عشق و علاقه به کتابخوانی ایجاد نشود ما موفق نخواهیم بود تا مفاهیم مهم را به نسل امروز منتقل کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.