اهواز _رئیس سازمان بسیج سازندگی عنوان کرد: باید از ظرفیت کاروان‌های راهیان نور برای بیابان زدایی در خوزستان استفاده کنیم

ظرفیت کاروان‌های راهیان نور برای بیابان زدایی در خوزستان استفاده می‌شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین سردار نعمان غلامی ظهرامروز چهارشنبه  در نشست خبری با اصحاب رسانه در بسیج رسانه با بیان اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی و گره گشایی از کار مردم پیشنهادهایی به دولت ارائه شد، اظهار کرد: در  نشست‌هایی که با حضور رئیس سازمان بسیج و معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، قرار بر این شد که سازمان بسیج در موضوع آبخیزداری و بیابان زدایی به دولت کمک کند.

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی در ۱۵ سال گذشته عملیات بیابان زدایی و آبخیزداری را در سطح ۴۵۰ هزار هکتار انجام داده است، افزود: انجام این عملیات در سطح ۵۰۰ هزار هکتار و در مدت زمان یک سال کاری بسیار بزرگ است که برای تحقق آن نیاز به برنامه ریزی دقیق وجود دارد.

سردار غلامی درخصوص تأثیرات مستقیم ریزگردها بر زندگی مردم گفت: برای اجرای سریع این پروژه‌ها باید مردم را وارد عمل کرد تا به سادگی این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. نمونه این موفقیت‌ها در کشورهای مختلف وجود دارد و الگوهای کوچک در کشور ما هم نتیجه داده است.


رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه برای تحقق این اهداف جلسات مشترکی با وزارت جهاد کشاورزی برگزار کردیم  تصریح کرد: با امضای تفاهم نامه ای بین وزارت جهاد کشاورزی، بسیج سازندگی و سازمان برنامه ریزی قرار شد که بسیج سازندگی عملیات آبخیز داری و آبخوان داری در ۴۵۰ هزار هکتار و عملیات بیابان زدایی را در ۵۰ هزار هکتار انجام دهد.

سردار غلامی بیان کرد: با توجه به تأکیدات رئیس سازمان بسیج موضوع بیابان زدایی در اولویت قرار گرفت و تاکنون عملیات اجرایی بیابان زدایی در ۱۱ هزار هکتار و عملیات آبخیز داری در ۵۹ هکتار است و برای اجرای مراحل بعدی سازمان جنگل‌ها و مراتع باید مطالعات و طرح‌های مقدماتی را آمده کند.

وی اضافه کرد: باید ظرفیت کاروان‌های راهیان نور برای بیابان زدایی در خوزستان استفاده می‌شود و همه یکاروان‌های اردویی راهیان نور  اعلام کرده‌اند که در صورت فراهم شدن مقدمات می‌توانند در این کار به ما کمک کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بابیان اینکه طبق ابلاغ رئیس سازمان بسیج به فرمانده‌های سپاه‌های استانی عنوان کرد: سپاه استان‌های همجوار به ما اعلام کرده‌اند که به توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری آماده هستند که بخشی از ظرفیت خود را در اختیار ما قرار دهند.

سردار غلامی  با بیان اینکه انتخاب گونه‌های مورد کشت برای بیابان زدایی بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور است، اظهار کرد: بسیج سازندگی برای انجام عملیات دقیق و جلوگیری از هدررفت منابع مالی اقدام کرده است و به همین دلیل در نظر داریم که نواقص کار را به این سازمان اطلاع دهیم.

وی اضافه کرد: برخی از گروه‌های علمی بسیجی به صورت خودجوش مطالعات خود را در اختیار سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور قرار داده‌اند تا کارهای بیابان زدایی علاوه بر جلوگیری از ریزگردها برای مردم محلی و بومی این منطقه نیز بهره اقتصادی داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به کشت نهال در محدود ۳۰۰ هکتاری هندیجان اظهارکرد: سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان سال گذشته این عملیات را در هندیجان انجام داد که با توجه به موفقیت در نگهداری از گونه‌های کشت شده، این طرح به عنوان الگو قرار گرفت.

 وی بابیان اینکه عملیات بیابان زدایی خوزستان امسال در مساحت ۶ هزار هکتار اجرایی می‌شود گفت: در حوزه آبخیزداری و احیای‌ چاه‌ها اعلام آمادگی کردیم که اداره کل منابع طبیعی باید مقدمات آن را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.