وعده مجلس ودولت برای بازگرداندن یارانه حذف شده نیازمندان

قدس آنلاین -  روبه روی خودپرداز منتظر دریافت یارانه بود که با ناراحتی والتهاب خاصی به سمت من برگشت وگفت یارانه‌ام را نریخته‌اند!

می گفت کارگر ساختمانی است واکنون با توجه به نبود درآمد فصلی و بیکاری روزهای سرد زمستان، تنها امیدش به دریافت همین یارانه ۴۵هزار و۵۰۰تومانی برای ۴عضو خانواده است.

دلداریش دادم و گفتم که حتماً در این زمینه اشتباهی شده وباید به سایت هدفمندی یارانه‌ها ویا اداره کار سری بزند تا مشکلش حل شود. نظیر این اتفاقات غیرمنتظره در حالی پیش می‌اید که طی ماه‌های گذشته چندین مورد اشتباه مشابه هم رخ داده که در سطح رسانه‌ها منجر به انتقاداتی نیز شده، اما به گفته برخی نمایندگان مجلس این اشتباهات با احراز هویت و درآمد فرد زیان دیده قابل جبران است.

در این زمینه نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس با اشاره به این که دولت باید یارانه افرادی که مستحق دریافت یارانه بوده اما به اشتباه حذف شده‌اند را جبران کند، گفت: ما معتقدیم آن‌هایی که تمکن مالی داشته و از فهرست یارانه بگیران حذف شده‌اند نباید از منابع عمومی استفاده کنند چرا که اختصاص این منابع به افراد غیرنیازمند از نظر قانونی و شرعی ایراد دارد واز نظر منطق اقتصادی هم قابل قبول نیست.

*عبور از قانون ممنوع

جهانبخش محبی نیا افزود: اما اگر افرادی که جزو دهک‌های پایین جامعه هستند و درآمد آن‌ها نیز کم بوده، به اشتباه در بحث پالایش افراد از فهرست یارانه بگیران حذف شده‌اند دولت موظف که این مسأله را جبران کند.

وی با بیان این که اگر یارانه این افراد نیازمند ومستحق به مدت چند ماه هم قطع شده باشد دولت باید کل مبلغ یارانه ماه‌های حذف شده را به حساب آن‌ها بازگرداند، خاطرنشان کرد: در این زمینه قانون هم اجازه قطع یارانه مستمندان و افراد نیازمند را به دولت نمی‌دهد.

وی با تأکید بر این که هم اکنون قابلیت اجرای حذف افراد پردرآمد و غیر نیازمند وجود دارد اما این مسأله نیازمند همت واراده است، تصریح کرد: تاکنون هم که یارانه این افراد حذف نشده به علت برخی سیاسی کاری‌هاست.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در سال ۹۶چه دولت آقای روحانی بر سر کار باشد یا نباشد واگر گرایش دیگری سر کار بیاید، قطعاً مجلس اجازه عبور وگریز از قانون هدفمندی یارانه‌ها را به دولت بعدی نخواهد داد.

وی با تصریح این مطلب که سال ۹۶ و بر اساس قانون هدفمندی، آن تعداد از افرادی که مستحق دریافت یارانه نیستند هم باید از فهرست یارانه بگیران حذف شوند، گفت: البته در این راستا با مقاومت‌هایی مواجه خواهیم شد ولی لازمه اجرای این کار همت و پافشاری مجلس و دستگاه‌های نظیر دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و همچنین کمیسیون‌های تخصصی مجلس است تا این وظیفه کلان ملی صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش قدس که چرا هنوز افرادی با درآمد سالانه یک میلیارد تومان یارانه دریافت می‌کنند، اظهار داشت: به عقیده ما این گونه افراد یارانه نمی‌گیرند بلکه دزدی می‌کنند که باید در این زمینه دستگاه‌های نظارتی پاسخگوی ماجرا باشند.

محبی نیا با بیان این که طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها افرادی که درآمد بالای ۳میلیون و۵۰۰هزار تومان در ماه دارند نمی‌توانند یارانه دریافت کنند، گفت: برای اجرای این قانون در سال ۹۶ هم عطف به سال ۹۵ شده که بر اساس نص قانون درآمد بیشتر ازاین میزان از گرفتن یارانه حذف خواهد شد.

عضوکمیسیون برنامه وبودجه مجلس نیز با بیان این که سنگ بنای یارانه‌ها از اول اشتباه بود، گفت: این که از ابتدا یارانه به چه دلیل و با چه نیتی به همه افراد پرداخت شد جای تعجب دارد در حالی که در کشورهای دیگر یارانه تنها به افراد بی بضاعت ومحروم پرداخت می‌شود.

غلامرضاحیدری با تأکید بر شناسایی دقیق وصحیح افراد نیازمند ومحروم برای ادامه پرداخت یارانه افزود: هم اکنون این موضوع جنبه سیاسی پیدا کرده وآن افرادی که راه را اشتباه رفتند با کوچک‌ترین مسأله سر وصدا راه می‌اندازند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است تا سازمان‌ها ونهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی به این مسأله ورود کنند چرا که در اصل آن‌ها مسوول شناسایی ومعرفی افراد نیازمند در جامعه برای دریافت یارانه هستند.

وی با بیان این که گزارشات حذف اشتباهی برخی یارانه بگیران نیازمند ومحروم به مجلس می‌آید ومجلس هم برای برگرداندن یارانه این افراد پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد، تصریح کرد: قطعاً یارانه‌های حذف شده باید به افراد نیازمند برگردانده شود.

وی تصریح کرد: درسال آینده و با پیگیری مجلس و بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها تعداد قابل توجهی از یارانه بگیران غیرنیازمند حذف خواهند شد تا با پرداخت یارانه بیشتر به نیازمندان عدالت در اجرای این مسأله صورت بگیرد.

گفتنی است، با تصویب حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی در سال آینده، تأمین هزینه یارانه حدود ۶۸ میلیون نفر تضمین شده و این مسأله در شرایطی است که بر اساس آنچه که مدتی پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود نزدیک به ۷۷ میلیون یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در هر ماه پرداخت می‌شود.

بر همین اساس نیز اگر قرار باشد دولت در توزیع نقدی بر مبنای بودجه ۳۷ هزار میلیاردی عمل کند، باید از ۷۷ میلیون موجود تا بیش از ۹ میلیون نفر را حذف کند تا در سال بعد منابع پرداختی با کسری مواجه نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.