مشهد- اسناد تاریخی آرشیو مرکز اسناد آستان قدس رضوی، برپایی مراسم ولادت باسعادت حضرت علی(ع) را در بارگاه مطهر رضوی در گذشته‌های دور بیان می‌کند.

برگزاری مراسم ولادت حضرت علی(ع) در بارگاه مطهر رضوی از دریچه اسناد تاریخی

به گزارش قدس آنلاین، کارشناس اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این باره گفت: مجموعه اسناد مکتوب به جای مانده از تشکیلات اداری این آستان مقدس با محوریت مراسم جشن و سرور در میلاد امیرالمؤمنین علی(ع)، چگونگی برپایی این مراسم را از دوره صفویه به بعد در بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) نشان می‌دهد.

کاظم جهانگیری کلاته ادامه داد: قدیمی‌ترین سند این آرشیو با موضوع مراسم جشن ولادت خجسته حضرت علی(ع) به اواخر دوره صفویه و سال ۱۱۲۴ هجری قمری بر می‌گردد که در آن به برگزاری میهمانی و پذیرایی اشاره شده است.

وی با بیان اینکه شیوه پذیرایی، زمان، مکان و هزینه‌های برگزاری این جشن‌ها در آستان منوّر حضرت ثامن الحجج(ع)، از جمله مواردی است که در اسناد ذکر شده است، افزود: چراغانی صحن‌ها، برپایی مجلس سلام، تهیه شربت و شیرینی و برگزاری مراسم در ایوان طلا(نادری) نیز در اسناد آمده است.

جهانگیری کلاته با تأکید بر اینکه در این اسناد، عنوان برخی شغل‌های مرتبط با برگزاری این جشن‌ها نیز بیان شده است، گفت: در این مراسم دستوراتی نیز توسط متولی‌باشی یا نایب‌التولیه به تحویل‌داران کل یا دربانان برای برپایی مراسم میلاد حضرت علی(ع) داده شده است که در اسناد به چشم‌ می‌خورد.

وی افزود: از جمله این اسناد می‌توان از دو سند «دستور متولی‌باشی آستان قدس به دربان‌باشی کل مبنی بر مفروش کردن ایوان طلای نادری و چراغانی هر دو صحن قدیم و جدید جهت برگزاری مجلس سلام به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) در سال ۱۲۹۷ قمری» و «هزینه‌های تهیه شربت و شیرینی برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت علی(ع) در حرم مطهر  در سال ۱۲۸۸ قمری» نام برد.

این کارشناس اسناد تصریح کرد: در ادوار مختلف تاریخی به مناسبت‌های گوناگون همچون عیدهای مذهبی و زادروز ائمه اطهار(ع)، مراسم و مجالس جشن و سرور در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) برگزار شده است که در این میان، سال‌روز ولادت پربرکت حضرت علی(ع) همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: گنجینه‌ای از اسناد تاریخی مکتوب و غیرمکتوب در آرشیو مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که با هدف حفظ این اسناد ارزشمند برای نسل‌های آینده و دسترسی آسان‌تر محققان، این اسناد نمایه‌سازی و همچنین دیجیتال‌سازی شده است.

لازم به ذکر است؛ مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، یکی از غنی‌ترین و نفیس‌ترین مراکز اسنادی کشور محسوب می‌شود و در ضلع شرقی دوربرگردان طبرسی حرم مطهر رضوی، طبق ضوابط این سازمان، پذیرای اهل تاریخ و پژوهش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.