ساخت سریال «صیاد شیرازی» که قرار بود از ۲۱ فروردین ۹۰ و همزمان با سالروز شهادت این سردار آغاز شود، همچنان در مرحله نگارش است!

مجموعه «صیاد شیرازی» گرفتار کم‌کاری صدا و سیما و ارتش

قدس آنلاین - قرار بود این سریال در ۱۳ قسمت به سرپرستی و نویسندگی فرهاد توحیدی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی تهیه و تولید می شود که در همان ماه‌های اول به گفته تهیه‌کننده، به دلیل عدم همکاری و حمایت سازمان عقیدتی ارتش تولید آن متوقف شد و پس از مدتی نیز تهیه‌کنندگی این سریال را محمدرضا شفیعی بر عهده گرفت.

شفیعی در ارتباط با تولید این سریال به خبرنگار ما گفت: توافق‌نامه همکاری و مشارکت در تحقیق نگارش و تولید و پخش مجموعه «صیاد شیرازی» در ۳۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای به امضا رسیده و در حال حاضر هم کماکان فیلمنامه این سریال توسط فرهاد توحیدی در حال نگارش است. به خاطر حساسیت و زمانی که باید صرف تحقیقات و نگارش این کار شود، زمانی را برای کلیدزدن آن در نظر نداریم.

نخستین بار در مهرماه سال ۹۰ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا واحدی، معاون وقت فرهنگی و روابط عمومی ارتش، از ساخت پروژه سریال زندگی شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی پس از پایان ساخت سریال «شهید بابایی»، در قالب یک سریال حداقل ۱۳ قسمتی خبر داد. در روز ۲۱ فروردین‌ماه سال ۹۱ و همزمان با سالروز شهادت این شهید در نشستی با حضور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، معاون فرهنگی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، جواد نوروزبیگی (تهیه‌کننده)، فرهاد توحیدی (نویسنده)، امیر علی صادقی ‌گویا و امیر ابوالقاسم کیا (از گروه پژوهشی شهید علی صیاد شیرازی)، ‌ مهدی صیاد شیرازی (فرزند شهید) و بهروز امامی (داماد شهید صیاد شیرازی) بر ساخت این سریال تأکید شد. اما تا یک سال از این پروژه خبری نبود تا اینکه در فروردین ۹۲ و باز همزمان با سالروز شهادت صیاد شیرازی، جواد نوروزبیگی که پیش از این تهیه‌کنندگی این سریال را بر عهده داشت از شکل‌گیری طرح سریال خبر داد و گفت: طرح مجموعه پس از گذشت ۹ ماه به کمک تیم نویسندگان و پژوهشگران شکل گرفت و به احتمال زیاد تا ۶ ماه آینده پیش‌تولید را آغاز خواهیم کرد.

نوروزبیگی درباره مسایل مالی این پروژه و حمایت نهادها خاطرنشان کرد: این کار نیازمند بودجه خوبی است و نهادهایی در راستای تولید این کار قول هایی دادند که در شرف انجام‌شدن است. اما هنوز سال به آخر نرسیده بود که به گفته تهیه‌کننده، به دلیل عدم همکاری و حمایت سازمان عقیدتی ارتش، پروژه ساخت سریال «صیاد شیرازی» متوقف شد و تهیه‌کنندگی آن را محمدرضا شفیعی بر عهده گرفت. در آذر ۹۳ قرار بود این سریال در ۱۳ قسمت تهیه و تولید شود که بعد از توافقات اولیه به ۳۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تبدیل شد و بار دیگر توافق‌نامه همکاری و مشارکت در تحقیق نگارش و تولید و پخش مجموعه «صیاد شیرازی» به قلم فرهاد توحیدی بسته شد و بار دیگر نوشتن فیلمنامه از دی‌ماه ۹۳ از سر گرفته شد و وعده داده شد که تولید این سریال از سال ۹۴ انجام شود.

اما این وعده هم به سرانجام نرسید تا اینکه باز در فروردین سال گذشته فرهاد توحیدی، فیلمنامه‌نویس این سریال، اعلام کرد که فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «صیاد شیرازی» که داستان آن از دوران دانشجویی در دانشکده افسری تا شهادت او را روایت می‌کند، به اتمام رسیده و در صورت اعمال نظارت نهایی مرکز امور نمایشی سیما، در ۳۰ قسمت جلوی دوربین خواهد رفت.

به گفته این فیلمنامه‌نویس تمام لوکیشن‌های این پروژه در ایران می‌گذرد و تا به امروز هیچ بازیگر و عواملی جز تهیه‌کننده انتخاب نشده است. توحیدی ادامه داد: بدون کمک نهادهای نظامی ساخت چنین سریالی امکان‌پذیر نیست البته نه در بخش تأمین بودجه. ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها امکانات لجستیکی را تأمین می‌کند و قرار نیست بودجه فیلم را تأمین نماید.

به هرحال آنچه مشخص است این است که ۶ سال زمان برای صدا و سیما و ارتش برای ساخت سریالی درباره یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فرماندهان دفاع مقدس کافی نبوده است و با وجود همه وعده‌ها، هنوز هیچ یک از عوامل سریال مشخص نشده‌اند. با وضعیت مالی فعلی صدا و سیما به نظر می‌رسد باز هم شاهد ساخت سریالی در تجلیل از این شهید بزرگ حداقل در سال ۹۶ نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.