اهواز- نماینده شادگان گفت:سفر وزیر کشور به شادگان در زمینه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است اما این موضوع با حفظ محیط زیست و حیات تالاب‌ها جدا نیست.

اقتصاد مقاومتی از موضوع حیات تالاب ها جدا نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین حجت الاسلام والمسلمین مجید ناصری نژاد ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید وزیر از تالاب شادگان درجمع خبرنگاران بابیان اینکه اگر تالاب حیات خود را داشته باشد، اظهارکرد: می تواند حیات منطقه را نیز از لحاظ وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، زیست محیطی و هوا تامین کند.

وی افزود: وضعیت تالاب بهبود پیدا نکرده است و معتقد هستیم ورودی تالاب از محل حوزه جراحی(مارون) و کارون تامین می شود.

تالاب شادگان وضعیت خوبی ندارد

نماینده شادگان ادامه داد: از محل کارون شاهد قطع اتصال آب هستیم و تنها شاهد ورود پساب های نیشکر به تالاب هستیم. تامین آب از حوزه جراحی نیز کم بوده و به تالاب نمی رسد از این رو وضعیت تالاب مطلوب نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری نژاد درخصوص موجودی در حال حاضر تالاب پساب بوده و با شوری بالایی نیز همراه است، گفت: بالا بودن EC آب حیات طبیعی تالاب را با مشکل مواجه کرده است.

وی بابیان اینکه از توسعه نیشکر درخواست داشتیم با هدایت آب به تالاب وضعیت موجود را جبران کنند که این امر صورت نپذیرفت، عنوان کرد: تالاب آبگیری نشده است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست در سال ۹۱ اقدام به کشیدن کانال بین دارخوین و مسعودی کرد که این امر به دلیل عدم تخصیص اعتبار این کانال نیمه تمام باقی ماند.

تالاب شادگان در تابستان با مشکل جدی مواجه خواهد شد

نماینده شادگان افزود: اقداماتی برای آب گیری انجام نشده است و اگر این روند به این شکل ادامه پیدا کند تابستان قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری نژاد گفت: مناطقی در تالاب وجود دارد که اگر با این روند خشک شوند بدون شک علاوه بر گردوغبار، شاهد ریزگرد نمکی نیز خواهیم بود زیرا علاوه بر صحرا شدن‌منطقه، انباشت نمک پساب‌ها در حال افزایش بوده و با زمین‌های نمکی مواجه شده‌ایم که در اثر تندی باد و طوفان به ریزگرد نمکی تبدیل خواهد شد.

وی بابیان اینکه دولت اخیرا تحرک‌های خوبی برای استان داشته و شاهد مسافرت‌های پی در پی و حضور وزا در خوزستان هستیم که جای تشکر دارداظهارکرد: اگر از قبل این تحرک‌ها انجام می‌شد قطعا شاهد اتفاق‌های خوبی بودیم.

اقتصاد مقاومتی از موضوع حیات تالاب ها جدا نیست

وی درخصوص سفر وزیر کشور به شادگان عنوان کرد: این سفر باموضوع اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است اما این موضوع با حفظ محیط زیست و حیات تالاب‌ها جدا نیست چرا که این مباحث همچون زنجیره به هم پیوسته هستند.

وی در خصوص بازدید عملیاتی وزیر کشور از شادگان اظهار کرد: حضور وزیر کشور به عنوان عضو موثر در هیات دولت بی شک نتیجه بخش خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری نژاد ادامه داد: امروز بحث تجاری شدن بندر شادگان را نیز بصورت خواهیم داشت که اعلام خواهد شد.

تداوم حیات تالاب نیازمند یک متولی است

وی با بیان اینکه مشکلی که در تالاب داریم عدم وجود متولی و حافظ آن است اظهار کرد: سازمان محیط زیست حافظ مرزهای تالاب و جلوگیری از صید و ساخت و ساز غیر مجاز است. نیازمند متولی هستیم که آب را به تالاب رسانده و حیات تالاب را حفظ کند.

وی با اشاره به اقدامات گردشگری در منطقه ایجاد شده اما متولی برای نگهداری وجود ندارد، گفت: اگر بتوانیم با وزیر به تفاهم برسیم سازمانی برای بهره بردای مناسب و حفظ حیات تالاب داشته باشیم بسیار خوب است.

نماینده شادگان در پایان عنوان کرد:در جلسه اقتصاد مقاوتی نیز استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.